Wszystko o Common-Rail Delphi – czujnik temperatury głowicy

13 lipca 2011, 10:16

W ramach cyklu prezentującego elementy systemu Common-Rail firmy Delphi przedstawiamy obecnie czujnik temperatury głowicy CHT.

Nieprawidłowe działanie czujnika temperatury może mieć wpływ na właściwości rozruchowe i osiągi silnika. Dlatego tak istotny jest właściwy stan czujnika temperatury silnika. W starszych systemach Common-Rail występowały dwa czujniki temperatury płynu chłodzącego: czujnik ECT (Engine Coolant Temperature) oraz czujnik temperatury przekazujący informacje do wskaźnika temperatury w zestawie wskaźników. W nowszych systemach, obie funkcje pełni czujnika temperatury głowicy CHT (Cylinder Head Temperature). Czujnik CHT jest termistorem NTC, tzn. rezystorem o ujemnym współczynniku temperaturowym.

Czujnik CHT jest wkręcony w głowicę silnika i mierzy temperaturę materiału zamiast temperatury płynu chłodzącego (rys.). Dzięki temu w razie przegrzania silnika (np. w przypadku utraty płynu chłodzącego) możliwy jest dokładniejszy pomiar temperatury.

Sygnał wyjściowy czujnika jest analogowym sygnałem napięciowym, odwrotnie proporcjonalnym do temperatury materiału, z którego jest wykonana głowica i wprost proporcjonalnym do rezystancji. Sygnał napięciowy jest przetwarzany w konwerterze analogowo-cyfrowym na sygnał cyfrowy a następnie jest przesyłany do mikroprocesora w formie wartości liczbowych (counts), którym mikroprocesor przypisuje odpowiednie wartości temperatury. Rozdzielczość czujnika CHT nie jest dostatecznie duża przy wysokich temperaturach i nie pozwala mierzyć temperatury w całym zakresie od –40 °C do +214 °C. Dlatego w sterowniku silnika znajduje się drugi rezystor RT2 nazywany rezystorem "pull up", który po włączeniu przesuwa charakterystykę temperaturową czujnika.

Pierwsza krzywa mieści się w zakresie temperatury materiału od –40 °C do ok. +78 °C. Tranzystor w sterowniku włącza drugi rezystor, aby poszerzyć zakres pomiarowy czujnika. Druga krzywa temperatury materiału zawiera się w przedziale od około +62 °C do +214 °C.

Zastosowanie sygnałów czujnika CHT

Sygnały czujnika CHT są wykorzystywane przez sterownik silnika przy:
• regulowaniu dawki paliwa
• ustalaniu początku wtrysku
• sterowaniu świecami żarowymi
• regulowaniu prędkości obrotowej biegu jałowego
• sterowaniu układem recyrkulacji spalin EGR
• sterowaniu wskaźnikiem temperatury silnika i lampki kontrolnej świec żarowych

Objawy spowodowane uszkodzeniem czujnika CHT

W przypadku otwartego obwodu, układ przyjmuje domyślnie maksymalną wartość temperatury 120 °C. Silnik pracuje wówczas ze zredukowaną mocą (dawkowanie paliwa zostaje zredukowane).

W razie zwarcia układ przyjmuje wartość temperatury > 132 °C. W takim przypadku silnik gaśnie lub nie można go uruchomić.

W razie usterki czujnika lub przegrzania silnika uaktywnia się funkcja zabezpieczenia przed przegrzaniem silnika. W tym trybie moc silnika zostaje zredukowana poprzez wtryskiwanie mniejszej dawki paliwa. Jeśli temperatura silnika nadal wzrasta, w zależności od wersji pojazdu, moc silnika jest coraz bardziej zmniejszana.

Wskazówka: nie daje się uruchomić silnika przy temperaturze głowicy poniżej –35 °C. Przyczyną tego są ewentualne zbyt duże dawki paliwa, które mogłyby grozić uszkodzeniem silnika.

Autor: Krzysztof Trzeciak
Artykuł ukazał się w numerze 7-8/2011 „Serwisu Motoryzacyjnego”

 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Narzędzia niezbędne do napraw silników Common Rail
Narzędzia niezbędne do napraw silników Common Rail

Naprawa i konserwacja nowoczesnych silników Diesla oraz wymiana uszkodzonych elementów takich silników wymaga odpowiednich narzędzi. Facom udostępnia narzędzia, dzięki którym takie jednostki napędowe można łatwo zdiagnozować i naprawić. W ofercie Facom znaleźć można narzędzia do diagnostyki wtryskiwaczy, szybkiego wyciągania zapieczonych wtryskiwaczy, gniazd wtryskiwaczy, a także świec żarowych w silnikach dCi. Przy pomocy narzędzi Facom można […]

Delphi wprowadza nowe filtry do układów Common Rail
Delphi wprowadza nowe filtry do układów Common Rail

Firma Delphi wprowadza na rynek części zamiennych 36 nowych filtrów produkowanych z zachowaniem standardów jakości obowiązujących przy produkcji na tzw. pierwszy montaż. Filtry przeznaczone są dla samochodów z silnikiem diesla. Delphi dostarcza swoje systemy wtrysku dla silników Diesla Common Rail dla wiodących, globalnych producentów samochodów, takich jak między innymi Citroën, Ford, Hyundai, Jaguar, Kia, Mercedes, […]

Delphi w trosce o Common Rail
Delphi w trosce o Common Rail

Firma Delphi w trosce o prawidłowe serwisowanie układów wtryskowych typu Common Rail powiększyła swoją ofertę o nowe wysokociśnieniowe przewody i nowe zestawy zatyczek ochronnych, których stosowanie może zwiększyć bezpieczeństwo napraw. Jak mówią przedstawiciele firmy nawet najmniejsza cząsteczka brudu lub innego materiału, mierząca nawet kilka mikronów, może spowodować poważne zniszczenia w systemie Common Rail. Systemy te […]

Cel firmy Bosch: efektywność i bezpieczeństwo
Cel firmy Bosch: efektywność i bezpieczeństwo

Dr Bernd Bohr, prezes działu Techniki Motoryzacyjnej w firmie Bosch, podczas 60. Międzynarodowej Konferencji dla Prasy Motoryzacyjnej, opowiadał o sukcesach i planach firmy na najbliższe lata. Obroty działu Technika Motoryzacyjna mają po raz pierwszy próg 30 miliardów euro w 2011 roku – przedsiębiorstwo spodziewa się ok. 10 proc. wzrostu. Bosch skupia się przede wszystkim na […]

Innowacje MANN+HUMMEL na targi IAA
Innowacje MANN+HUMMEL na targi IAA

Firma MANN+HUMMEL opracowała szereg nowych produktów, z których część zostanie pokazana na targach IAA 2011 we Frankfurcie. Innowacje te odpowiadają motto targów „Przyszłość w produkcji seryjnej“ i przyczyniają się do mobilności, która w zrównoważony sposób chroni zasoby naturalne. Trzystopniowy separator wody Nowy trzystopniowy separator wody firmy MANN+HUMMEL wychwytuje z paliwa drobinki wody, które mają wielkość […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!