Cel firmy Bosch: efektywność i bezpieczeństwo

15 czerwca 2011, 0:00

Dr Bernd Bohr, prezes działu Techniki Motoryzacyjnej w firmie Bosch, podczas 60. Międzynarodowej Konferencji dla Prasy Motoryzacyjnej, opowiadał o sukcesach i planach firmy na najbliższe lata.

Obroty działu Technika Motoryzacyjna mają po raz pierwszy próg 30 miliardów euro w 2011 roku – przedsiębiorstwo spodziewa się ok. 10 proc. wzrostu. Bosch skupia się przede wszystkim na rozwoju technologii proekologicznych systemów napędowych oraz rozwiązań chroniących przed wypadkami. W 2011 roku dział Technika Motoryzacyjna zainwestuje w działalność badawczo-rozwojową ponad 3,2 miliarda euro.

– „Oto nakłady, z pomocą których musimy odnieść zwycięstwo” – powiedział Bohr – „nie tylko zadbać o przyszłościowe rozwiązania w dziedzinie mobilności, lecz także tu i teraz zadbać o to, by jazda samochodem była jeszcze bardziej proekologiczna i oszczędniejsza, jeszcze bezpieczniejsza i bardziej komfortowa." – dodał.
 
Mniejsze spalanie

Firmie chodzi np. o to, by zmniejszyć zużycie paliwa w pojazdach z silnikami Diesla lub benzynowych co najmniej o kolejne 30 proc. Do roku 2015 Bosch zwiększy sprzedaż swoich układów wtryskowych Common Rail do silników Diesla o ponad 10 proc. rocznie. Do roku 2013 zwiększy się trzykrotnie sprzedaż układów bezpośredniego wtrysku benzyny, które w połączeniu z turbodoładowaniem umożliwiają produkcję mniejszych silników o takiej samej mocy. W tym roku Bosch chce sprzedać ok. 2,6 miliona sztuk systemów Start-Stop – dwa razy więcej niż w roku 2010.

– „Dzięki szeregowi innowacji sprawimy, że napęd samochodowy stanie się bardziej efektywny niż kiedykolwiek dotąd“ – podsumował Bohr.

Elektryczna przyszłość
 Przestawienie się na elektromobilność potrwa znacznie dłużej niż jedną dekadę, na przykład z powodu wysokich kosztów produkcji akumulatora oraz ograniczonego zasięgu pojazdów elektrycznych. W bliższej przyszłości Bohr przewiduje duże szanse dla rozwoju hybryd typu Plug-in: stosunkowo nieduży i niedrogi akumulator do jazdy w mieście z możliwością ładowania z gniazdka oraz silnik benzynowy lub silnik Diesla na dłuższe trasy.

Przedsiębiorstwo zdobyło gruntowny know-how w tej dziedzinie. Produkuje komponenty energoelektroniczne wraz z półprzewodnikami, a także silniki elektryczne. Pod koniec 2010 roku uruchomiona została produkcja akumulatorów litowo-jonowych w firmie SB LiMotive, która jest spółką joint venture założoną przez firmę Bosch i Samsung SDI. Bohr podzielił się z dziennikarzami informacją, że do roku 2013 wprowadzonych zostanie do produkcji seryjnej 20 projektów u 12 producentów pojazdów.

Co roku Bosch przeznacza ok. 400 milionów euro na elektryfikację napędów samochodowych z zamiarem szybkiego odzyskania tych nakładów dzięki efektowi skali. Dlatego Bohr bardzo przychylnie odnosi się do pomysłów kooperacji z innymi firmami z branży, które pozwalają zwiększać produkcję. Bosch planuje stworzenie wspólnie z Daimlerem spółki joint venture zajmującej się rozwojem, produkcją i dystrybucją silników elektrycznych do zastosowań motoryzacyjnych.

Ku bezwypadkowej jeździe
Równie intensywnie jak w segmencie elektromobilności, firma Bosch pracuje nad urzeczywistnieniem wizji bezwypadkowej jazdy – „W ciągu najbliższych 20 lat postęp technologiczny doprowadzi do autonomicznej jazdy” – zaznaczył Bohr. Bosch pracuje nad rozwojem układów wspomagania, angażując w ten obszar działalności ponad 600 konstruktorów. Autonomiczna jazda będzie zyskiwać na znaczeniu, choć początkowo tylko w sytuacjach prostszych, np. podczas parkowania i przy niskich prędkościach. Jednak w przyszłych generacjach pojazdów możliwość ta zostanie wykorzystana także przy rozwijaniu większych prędkości – „Autonomiczna jazda będzie wprowadzana na rynek etapami” – zapewnia Bohr.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Wszystko o Common-Rail Delphi – czujnik temperatury głowicy
Wszystko o Common-Rail Delphi – czujnik temperatury głowicy

W ramach cyklu prezentującego elementy systemu Common-Rail firmy Delphi przedstawiamy obecnie czujnik temperatury głowicy CHT. Nieprawidłowe działanie czujnika temperatury może mieć wpływ na właściwości rozruchowe i osiągi silnika. Dlatego tak istotny jest właściwy stan czujnika temperatury silnika. W starszych systemach Common-Rail występowały dwa czujniki temperatury płynu chłodzącego: czujnik ECT (Engine Coolant Temperature) oraz czujnik temperatury […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!