Dynamika rynku motoryzacyjnego wymusza na producentach części i podzespołów motoryzacyjnych stosowanie najnowszych i zaawansowanych technologicznie rozwiązań, które muszą być zarówno innowacyjne jak również muszą spełniać najwyższe normy jakości oraz bezpieczeństwa użytkowania.
W przypadku układu zawieszenia i elementów zespołu tłumiąco-resorującego możemy zaobserwować również wiele zmian i nowych rozwiązań. Nowoczesne konstrukcje amortyzatorów używane są w różnego typu pojazdach. Często jednak rozwiązania stosowane przez producentów amortyzatorów dla pierwszego montażu nie posiadają swoich odpowiedników na rynku części zamiennych lub są tylko swego rodzaju alternatywą dla nich. Wprowadzanie nowych rozwiązań do konstrukcji amortyzatorów ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa jazdy oraz komfortu podróżowania. Wiele konstrukcji posiada bardzo skomplikowaną budowę i zastosowane technologie są dość kosztowne. Niesie to za sobą pewne ryzyko podczas wykonywania późniejszych prac naprawczych i wiąże się niejednokrotnie z potrzebą użycia urządzeń diagnostycznych z rekomendowanym oprogramowaniem serwisowym (OES). Takie rozwiązania zazwyczaj są zbyt kosztowne dla wielu warsztatów i stają się przez to nieosiągalne.
KYB jako producent amortyzatorów na pierwszy montaż, w niektórych konstrukcjach amortyzatorów, zastosował rozwiązanie, które znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy, nie generując tym samym zbyt wysokich kosztów produkcji. Efekt ten został osiągnięty poprzez zastosowanie wewnątrz amortyzatora sprężyny ruchu odbicia (rebound spring). Sprężyna działa tylko w końcowej fazie pracy tłoczyska podczas maksymalnego rozciągnięcia. Jej zadaniem jest poprawa komfortu użytkowania amortyzatorów podczas ruchu odbicia, głównie w trakcie gdy dochodzi do osiągnięcia maksymalnego zakresu pracy amortyzatora w ekstremalnych sytuacjach podczas jazdy. Sprężyna ruchu odbicia chroni tym samym prowadnicę tłoczyska przed uszkodzeniem podczas uderzania o ogranicznik znajdujący się na tłoczysku. Zapobiega to również hałasom, które temu często towarzyszą. Jej zadaniem jest również kompensacja przechyłów bocznych nadwozia pojazdu podczas dynamicznej jazdy oraz zapewnienie lepszej stabilizacji, wpływając tym samym na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zabezpiecza to amortyzator przed przedwczesnym uszkodzeniem wskutek działania dużych sił w trakcie jazdy. Rozwiązanie to jest bardzo proste i nie powinno sprawiać żadnych problemów podczas prac montażowych zespołu tłumiąco-resorującego. Rzeczywistość jest jednak inna. W wielu przypadkach klienci po zakupie amortyzatorów KYB o takiej właśnie konstrukcji, reklamują je ze względu na nieprawidłową wysokość i brak możliwości zamontowania ich w pojeździe (według wielu opinii amortyzatory są zbyt krótkie). Klienci nie wiedząc o rozwiązaniu, które zastosowało KYB, porównują amortyzator z produktem konkurencji lub amortyzatorem wymontowanym z pojazdu. Niestety porównanie wzrokowe w tym przypadku jest niewystarczające i powoduje błędną ocenę.
KYB zaleca sprawdzenie zakupionego amortyzatora pod kątem zastosowania sprężyny ruchu odbicia. Weryfikacja jest również bardzo prosta. Są dwa sposoby sprawdzenia czy amortyzator KYB jest wyposażony w dodatkową sprężynę wewnętrzną.
Pierwszym sposobem jest sprawdzenie w katalogu on-line na stronie internetowej: https://kyb-europe.com/polska/katalog/. Wystarczy w katalogu wpisać numer amortyzatora aby w opisie dodatkowym sprawdzić czy dany produkt posiada sprężynę wewnętrzną. W przypadku amortyzatorów z takim właśnie rozwiązaniem w informacji o amortyzatorze jest dodatkowy opis: „amortyzator ze sprężyna odbicia” .
Drugim sposobem jest mechaniczne sprawdzenie zastosowania sprężyny wewnętrznej. Wystarczy przeprowadzić prosty test polegający na próbie wyciągnięcia tłoczyska amortyzatora do góry. Jeżeli tłoczysko pod wpływem użytej siły wysuwa się do góry i zaraz wraca z powrotem do położenia nominalnego, to świadczy o zastosowaniu wewnątrz amortyzatora takiego właśnie rozwiązania.
Niestety nie rozwiązuje to jednak problemu dla warsztatu, który na swoim wyposażeniu nie posiada odpowiedniego narzędzia do montażu jak i demontażu tego typu amortyzatorów. Ze względu na coraz częstsze zastosowanie takich rozwiązań, KYB zaleca zakup odpowiedniego narzędzia, dzięki któremu będzie możliwe przeprowadzenie prawidłowej procedury montażu oraz bezpiecznego demontażu kolumny McPerson wyposażonej w sprężynę odbicia. Narzędzie pozwala wyciągnąć tłoczysko amortyzatora maksymalnie do góry i odpowiednio je zablokować, tak aby montaż sprężyny zawieszenia, zestawu ochronnego odboju z osłoną i górnego zestawu montażowego mógł być przeprowadzony prawidłowo. Pozwala również w bezpieczny sposób przeprowadzić demontaż takiego amortyzatora, poprzez unieruchomienie tłoczyska. Pozwoli to uniknąć wszelkich problemów czy ewentualnych reklamacji związanych z użyciem nieodpowiednich narzędzi oraz zapewni bezpieczeństwo podczas prac naprawczych.
KYB prowadzi szkolenia techniczne, w trakcie których wyjaśnia wiele kwestii związanych z budową amortyzatorów, technologią napraw oraz częstymi przypadkami uszkodzeń na skutek popełnianych błędów podczas montażu zespołu tłumiąco-resorującego.
Komentarze