Grupa Bosch, obchodząca w tym roku 125-lecie istnienia i 150. rocznicę urodzin jej założyciela, zwiększyła w 2010 roku obroty o 24% do 47,3 mld euro, osiągając najwyższy obrót w historii firmy. Zysk przed opodatkowaniem osiągnął w roku sprawozdawczym próg 3,5 miliarda euro, co stanowiło 7,4% wartości obrotu. Dział Techniki Motoryzacyjnej zwiększył obroty w 2010 roku o 29% do 28,1 miliarda euro.
Na świecie
Obroty w regionie Azji i Pacyfiku wzrosły w 2010 roku o 43% do 11 miliardów euro. W latach 2011– 2013 Bosch zainwestuje w regionie Azji i Pacyfiku ok. dwa miliardy euro. Z kwoty tej aż połowa przypadnie na fabryki w Chinach. 20 kwietnia 2011 roku koncern otworzył nową centralę w Szanghaju. Do końca roku 2012 będzie tam zatrudnionych ok. 2 000 pracowników. Spółki północnoamerykańskie, po długim i ciężkim okresie kryzysowym, ponownie wyszły na plus. W Ameryce Południowej obroty w roku 2010 przekroczyły nawet poziom sprzed kryzysu, tj. z roku 2007.
Obroty w Europie osiągnęły w ubiegłym roku poziom 27,7 miliarda euro. Region ten, mający 59-procentowy udział w obrotach całkowitych, wciąż pozostaje najważniejszym filarem działalności firmy Bosch. Ok. 70% inwestycji w majątek trwały planowane na rok 2011 wpłynie na korzystny rozwój europejskich fabryk. Przykładowo, jeszcze w tym roku Bosch rozpocznie budowę centrum rozwoju w Renningen koło Stuttgartu.
W Polsce
W wyniku sprzyjającej koniunktury na rynku międzynarodowym i polskim Grupa Bosch w Polsce odnotowała w 2010 roku obrót na poziomie 717 milionów euro, co oznacza wzrost o 12 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost sprzedaży samochodów wpłynął na pobudzenie obrotów w dziale Techniki Motoryzacyjnej. Obroty tego działu wzrosły o 15 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
Dział Części Samochodowych, dzięki poszerzeniu oferty o produkty Beissbarth i Sicam, oferuje warsztatom samochodowym coraz więcej nowoczesnych urządzeń diagnostycznych. Na rok 2011 diagnostyka przygotowała ok. 40 nowych, innowacyjnych rozwiązań.
Decyzja o rozbudowie Fabryki Układów Hamulcowych Robert Bosch we Wrocławiu w latach 2008/2009 okazała się słuszna, co potwierdził wzrost produkcji w roku 2010. Zakład, którego rozbudowa zakończyła się w marcu 2010 r., zajmuje się produkcją wszystkich najważniejszych komponentów układów hamulcowych do samochodów osobowych z wyjątkiem tarcz hamulcowych i komponentów elektronicznych (ABS/EPS).
W 2010 roku we Wrocławiu wyprodukowano:
– ok. 1,1 mln sztuk zespołów mocy układu hamulcowego (o ok. 37 proc. więcej niż w roku poprzednim).
– 300 000 sztuk korektorów siły hamowania,
– ok. 2,2 miliona sztuk zacisków (wzrost produkcji o ok. 120 proc.)
– ok. 1,9 miliona sztuk hamulców bębnowych
Obecnie fabryka we Wrocławiu zajmuje powierzchnię całkowitą 198 100 m2, przy czym powierzchnia budynków wynosi 33 000 m2, a powierzchnia produkcyjna 18.000 m2. Na koniec roku 2010 liczba pracowników wynosiła 821 osób, czyli o 42 osoby więcej niż w poprzednim roku. Produkty z fabryki we Wrocławiu trafiają do pojazdów marek Citroen, Dacia, Ferrari, Fiat, Ford, Iveco, Lancia, Mercedes-Benz, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Suzuki, Toyota i VW, a od 2010 roku także BMW. Uruchomiono także dwie nowe linie produktów w segmencie siłowników hamulcowych dla klientów takich jak Opel i Fiat.
Przyszłość
Grupa Bosch w Polsce z optymizmem weszła w rok 2011 i już w pierwszym kwartale osiągnęła dwucyfrowy wzrost obrotów. Wysoka dynamika sprzedaży powinna utrzymać się do końca roku. Wzrosnąć ma również zatrudnienie, przede wszystkim w fabryce we Wrocławiu.
Ważnym obszarem badań i rozwoju dla koncernu jest elektromobilność. Bosch przewiduje, iż w 2020 roku na ponad 100 milionów nowo wyprodukowanych pojazdów, 9 milionów będzie posiadało zelektryfikowany układ napędowy. Firma uważa, że akumulator pozwalający pokonywać duże odległości jeszcze długo będzie zbyt drogi, dlatego lepszym rozwiązaniem są rozwiązania typu „plug-in” tzn.: mały, niedrogi, akumulator ładowany z gniazdka, w połączeniu z silnikiem benzynowym lub silnikiem Diesla, który zapewni daleki zasięg podróży.
Grupa Bosch reprezentowana jest dzisiaj przez ponad 350 spółek zależnych i regionalnych w 60 krajach świata.
Komentarze