Koncern Bosch jest największym na świecie producentem części motoryzacyjnych. W wywiadzie z Panią Krystyną Boczkowską, Prezes Zarządu Robert Bosch Sp. z o.o. rozmawialiśmy o inwestycjach Boscha w Polsce.
1. Bosch to marka działająca przede wszystkim na rynku motoryzacyjnym. Jaki jest zakres działalności Boscha w tej branży?
Motoryzacja jest dla koncernu Bosch kluczową branżą działalności – 60 proc. rocznego przychodu firmy generuje dział techniki motoryzacyjnej. Robert Bosch rozpoczynając swoją działalność 125 lat temu w małym warsztacie mechaniki precyzyjnej w Stuttgarcie dostarczał dla motoryzacji nie tylko części, ale przede wszystkim innowacyjne rozwiązania, które kładły kolejne podwaliny pod rozwój motoryzacji. Takim kamieniem milowym w rozwoju tej branży okazał się być wysokonapięciowy zapłon elektromagnetyczny do silników benzynowych. Dla firmy Boscha ten wynalazek był hitem komercyjnym przyspieszającym dynamiczny, międzynarodowy rozwój firmy.
Nie przypadkowo w 2011 roku branża motoryzacyjna świętuje swoje 125-lecie. Do jej rozwoju przyczyniła się właśnie firma Roberta Boscha swoimi wynalazkami. Lista produktów, które Bosch jako pierwszy wprowadził na rynek jest długa. Najbardziej znane wynalazki to świece zapłonowe, radia samochodowe, systemy ABS, ESP i ACC, systemy wtrysku benzyny i sondy lambda, a także systemy wtrysku bezpośredniego do silników Diesla. Przedsiębiorstwo do dzisiaj cechuje ogromna innowacyjność, gdyż każdego dnia pracy zgłasza do opatentowania aż 15 nowych rozwiązań.
2. Jakie technologie są teraz najbardziej rozwijane? Jaki jest obszar zainteresowań działań badawczo-rozwojowych?
Kierunkiem prac badawczo-rozwojowych Boscha są obecnie przede wszystkim rozwiązania związane z ochroną środowiska i klimatu. Kamieniami milowymi w rozwoju ekologicznych produktów w dziedzinie motoryzacji są wspomniane wcześniej: sonda lambda, czy też najnowsze generacje układów wtryskowych do silników wysokoprężnych (common rail i pompo-wtryskiwacze). Coraz większą popularnością cieszy się system Start-Stop, który w ruchu miejskim obniża zużycie paliwa w samochodach osobowych nawet o 8 proc. W 2010 roku Bosch dostarczył na światowe rynki ok. 1,3 miliona sztuk tego systemu – tyle, co w ciągu minionych trzech lat. To właśnie firma Bosch opracowała systemy uzdatniania spalin, które sprawiają, że pojazdy użytkowe są coraz czystsze i bardziej oszczędne. System Bosch Denoxtronic wraz z katalizatorem SCR (Selective Catalytic Reduction) pomaga obniżyć emisję tlenku azotu nawet o 85 proc. i umożliwia spełnienie przez pojazdy użytkowe wartości ustalonych w normie Euro 5.
Koncern Boscha jest największym na świecie producentem części samochodowych. Automotive Aftermarket dostarcza na rynek i do warsztatów samochodowych pełną gamę sprzętu diagnostycznego i wyposażenia warsztatowego, a także szeroki asortyment części zamiennych – od części nowych i regenerowanych po rozwiązania naprawcze do samochodów osobowych i użytkowych. W ofercie znajdują się produkty na potrzeby pierwszego wyposażenia, a także usługi i produkty dla handlu oraz warsztatów opracowywane i produkowane przez firmę Bosch. Ponad 10 000 pracowników w 140 krajach oraz globalna sieć logistyczna dbają o to, by ponad 450 000 artykułów z szerokiej oferty docierało do klientów szybko i na czas. W ramach Diagnostyki AA dostarcza urządzenia diagnostyczne i wyposażenie warsztatów, oprogramowanie diagnostyczne i usługi szkoleniowe. Dodatkowo w kompetencjach działu znajduje się franszyza „Bosch Car Service”, największej na świecie sieci niezależnych warsztatów samochodowych zrzeszającej globalnie około 15 000 warsztatów. W Polsce warsztaty pod szyldem Boscha istnieją od roku 1992. Obecnie na terenie całego kraju działa blisko 270 serwisów, z czego ponad 80 wdrożyło System Zarządzania Jakością ISO 9001:2000.
Ponadto dział branżowy Automotive Aftermarket jest odpowiedzialny za ponad 500 partnerów koncepcji warsztatowej „AutoCrew” na świecie.
3. Obecnie jak myślimy o ekologii, od razu na myśl przychodzi koncepcja pojazdów elektrycznych. Czy Bosch ma swoje zasługi również w tej dziedzinie?
Bosch inwestując ogromne środki w systemy ekologiczne rozwija również elementy do pojazdów elektrycznych. W ramach spółki joint venture z firmą Samsung SDI , koncern Bosch wspiera rozwój i produkcję litowo-jonowych ogniw akumulatorowych do zastosowania w przemyśle motoryzacyjnym. Początkowe działania w tym segmencie obejmują podwyższenie gęstości energii oraz obniżenie ciężaru tych akumulatorów. Przede wszystkim jednak pracujemy nad obniżeniem kosztów produkcji.
Warto zauważyć, że elektryfikacja napędów do pojazdów to zadanie długoterminowe. Nie jest możliwe w krótkim czasie spełnienie bardziej rygorystycznych wymagań dla pojazdów w związku z ochroną klimatu. Pomostem jest w tym przypadku technologia hybrydowa – połączenie silnika elektrycznego i spalinowego. Realizując powyższe przedsięwzięcia, Bosch podejmuje działania mające na celu wykorzystanie rezerw efektywności, jakimi dysponuje ciągle jeszcze silnik spalinowy – przy pomocy szeregu działań oszczędnościowych możemy obniżyć zużycie benzyny i oleju napędowego nawet o 30 proc.
4. Część inwestycji Bosch realizuje w Polsce, co sprawia, że nasz kraj jest atrakcyjny dla inwestorów takich jak Bosch?
Przede wszystkim dobra, centralna lokalizacja w EU w połączeniu z niskimi kosztami produkcji i dostępnością do dużej ilości dobrze wyedukowanej kadry. To największe atuty polskiego rynku. Rząd polski w ramach wspierania inwestycji zagranicznych w naszym kraju, przygotował szereg atrakcyjnych programów pomocowych dla inwestorów. Ciągle dostępne są dla chcących inwestować środki unijne. Będą one, obok popytu krajowego, głównymi siłami napędzającymi wzrost polskiego PKB. Ponadto duże znaczenie mają pozytywne perspektywy ekonomiczne dla Polski.
5. Lokalizacja w Polsce na pewno nie jest idealna. Jakie są największe wady i utrudnienia związane z inwestycją w kraju?
Chyba największym utrudnieniem jest dużo biurokracji, skomplikowane i długie procesy inwestycyjne, budowlane, zła infrastruktura drogowa, wzrastające koszty energii.
6. Jakie inwestycje zostały w ostatnim czasie zrealizowane na terenie Polski? Czy w najbliższej przyszłości planowane są nowe?
Obecnie koncern Bosch nie planuje żadnych nowych inwestycji w Polsce. Aktualnie prowadzone są rozmowy z inwestorami w Grupie Bosch oraz poza nią, na temat wykorzystania hal produkcyjnych, które zostały włączone do organizacji produkcyjnej spółki Robert Bosch GmbH, po rozwiązaniu spółki joint venture ADIF z końcem 2009 roku. Pierwotnie w wybudowanych halach produkcyjnych miała odbywać się produkcja filtrów cząstek stałych do silników Diesla.
Bosch zrealizował kilka inwestycji w ciągu ostatnich lat. Dziś wciąż są one rozwijane.
W roku 2010 firma Bosch ukończyła rozbudowę fabryki układów hamulcowych w Mirkowie . Wraz z nowo dobudowana halą powierzchnia fabryki zwiększyła się dwukrotnie do 33 000 m2. W latach 2008 i 2009 przedsiębiorstwo zainwestowało w rozbudowę w sumie 22,2 miliona euro. W Fabryce Układów Hamulcowych we Wrocławiu zwiększono tym samym liczbę pracowników fabryki do ok. 790. Także nasi lokalni poddostawcy mogli dzięki temu zwiększyć poziom zatrudnienia w swoich strukturach.
Rok wcześniej, w roku 2009 powstało nowe biuro spółki Robert Bosch w Warszawie – wartość tej inwestycji zamknęła się w kwocie 16 milionów euro. W nowoczesnym i – co warto podkreślić – energooszczędnym budynku znajdują się sale szkoleniowe stanowiące istotne wsparcie dla działów sprzedaży, w których szkoleni są uczniowie, studenci, a także pracownicy sieci niezależnych warsztatów samochodowych zrzeszonych pod szyldem Bosch Service.
Dodatkowa powierzchnia biurowa stwarza warunki do realizacji takich projektów jak IT Competence Center. Centrum Kompetencyjne IT powstało w Warszawie w roku 2008 decyzją zarządu koncernu Bosch i obsługuje Grupę Bosch w zakresie aplikacji SAP, CAD/CAM. Jest to jedno z trzech centrów na świecie, obok Indii i Brazylii świadczące zaawansowane usługi informatyczne dla koncernu. Do roku 2012 planowane jest zwiększenie zatrudnienia na potrzeby tego projektu około 100 osób.
Do naszych inwestycji możemy też zaliczyć rozbudowę sieci niezależnych warsztatów samochodowych Bosch Service, która na chwilę obecną liczy blisko 270 warsztatów działających pod szyldem Boscha. Ambicją sieci jest zapewnienie klientom standardów obsługi ASO. Dużą szansą na dalszy rozwój sieci jest rozporządzenie GVO, zgodnie z którym okresowe przeglądy objęte gwarancją podstawową można przeprowadzić także poza ASO.
Jak widać, inwestycji w ostatnich latach było sporo i jak wspomniałam wcześniej, na chwilę obecną nie planujemy kolejnych.
Dziękujemy za rozmowę.
Fot: Bosch
Komentarze