Oferując dwa nowe, samochodowe generatory dźwięku, firma Delphi Automotive chce wesprzeć producentów samochodów na całym świecie i ostrzegać pieszych o zbliżających się pojazdach hybrydowych i napędzanych elektrycznie. Urządzenia te zostały tak zaprojektowane, aby spełniały najbardziej prawdopodobne wymagania legislacyjne, które będą określały minimalny poziom dźwięku, jaki będzie musiał być generowany zarówno przez samochody hybrydowe, jak i pojazdy napędzane elektrycznie. Urządzenia zostały tak zaprojektowane, aby mieściły się w jednym module, nie zawierają ołowiu i są odporne na działanie wody i temperatury.
„Analitycy znający rynek samochody przewidują, że urządzenia generujące sygnały ostrzegawcze montowane w samochodach hybrydowych i elektrycznych, które już są zalecane w Japonii, będą również wkrótce wymagane w Ameryce Północnej i Europie”, stwierdziła Beth Schwarting, dyrektor działu Electronic Controls w Delphi.
Bezpieczeństwo dla pieszych
Korzystając z wiedzy i doświadczenia firma opracowała dwa, przyjazne dla środowiska generatory dźwięku – tak zwane sygnalizatory – umożliwiające pieszym zorientowanie się, że zbliża się samochód hybrydowy lub napędzany elektrycznie, które bez generatora dźwięku poruszają się niemal bezgłośnie.
Pierwszy stworzony przez firmę elektroniczny generator dźwięku jest około trzy razy lżejszy od konwencjonalnego systemu wielomodułowego i zużywa 90% mniej energii, co powoduje, że spośród wszystkich dostępnych na rynku, to rozwiązanie jest najbardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Konfiguracja w systemie pojedynczego modułu pomaga zmniejszyć urządzenie oraz koszty produkcji i testowania a niewielka waga i rozmiary urządzenia pomagają w jego wygodnym umieszczeniu pod maską pojazdu. Urządzenie jest w stanie generować dźwięk o częstotliwości od 500Hz do 10KHz i może odtwarzać melodie, które odpowiadają i charakteryzują poszczególne marki czy poszczególnych producentów samochodów.
Dla zastosowań wymagających generowania dźwięku wyższej jakości opracowano system dźwiękowy, wykorzystujący głośnik w kształcie rogu, aktywowany przez lekki magnes i pozwalający na rozszerzenie dolnego zakresu generowanego dźwięku do 150Hz. System oparty na magnesach waży 66% mniej niż tradycyjne systemy głośników.
Obydwa systemy są wystarczająco trwałe i mogą być montowane i użytkowane w warunkach panujących pod maską samochodu. Urządzenia są wyposażone w 32 bitowy mikroprocesor z pamięcią typu „flash”, są podłączane do magistrali danych pojazdu i wzmacniacza samochodowego klasy – D.
„Generatory dźwięku Delphi zostały zaprojektowane specjalnie w tym celu, aby ostrzegać pieszych o zbliżających się samochodach hybrydowych i napędzanych elektrycznie, poruszających się z niewielką prędkością”, stwierdził Diedrich von Behr, dyrektor zarządzający działu Electronic Controls w Europie. „Te ‘zielone’ systemy nie tylko poprawiają bezpieczeństwo na drogach, ostrzegając pieszych o zbliżających się pojazdach, ale ich wartość jeszcze wzrasta po ich zintegrowaniu z innymi systemami zainstalowanymi w samochodzie”.
Integracja z systemami zainstalowanymi w samochodzie
Producent może zwiększyć wartość swoich generatorów dźwięku poprzez zintegrowanie ich z innymi systemami za pośrednictwem magistrali danych montowanych w samochodzie. Zamiast instalować kilka niezależnych systemów, producenci wyposażenia fabrycznego mogą wykorzystać jeden, elastyczny system, oferujący wiele możliwości. Na przykład wykorzystując unikalne dźwięki przypominające kierowcy o konieczności naładowania akumulatora, potwierdzające, że trwa sekwencja ładowania i informujące kierowcę wtedy, kiedy proces ładowania zostanie zakończony.
„Każdy samochód ma swoją ‘osobowość’ a my chcemy, aby każdy z klientów mógł wybrać system, który będzie najlepiej dostosowany do charakteru swojej marki”, dodała Schwarting.
„Oferując te dwa systemy i dodatkową wartość, wynikającą z możliwości integracji uważamy, że opracowaliśmy elastyczne rozwiązanie, które będzie spełniało specyficzne wymagania naszych klientów”.
Wkład polskich inżynierów
W pracach projektowych i prototypowych nad generatorem dźwięku aktywnie uczestniczyli inżynierowie z krakowskiego Centrum Technicznego Delphi. Zespół projektowy składający się z inżynierów systemowych, programistów, elektroników i testerów opracował i zweryfikował algorytm generacji dźwięku odpowiadający normom i standardom, które są obowiązujące dla przemysłu samochodowego.
Pierwszy generator dźwięku tej marki zostanie wprowadzony na rynek w połowie roku 2012.
Komentarze