Grupa Bosch obchodzi w tym roku 125-lecie istnienia firmy i 150. rocznicę urodzin Roberta Boscha, który ją założył. Wraz z popularyzacją motoryzacji, firma tworzyła wynalazki, które poprawiały wydajność, komfort i bezpieczeństwo w samochodach.
Już w 1887 roku, „Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki” w Stuttgarcie stworzył niskonapięciowy zapłon elektromagnetyczny do stacjonarnych silników gazowych. Dekadę później powstał niskonapięciowy zapłon elektromagnetyczny do pojazdów, a w 1902 r. – wysokonapięciowy zapłon elektromagnetyczny ze świecą zapłonową.
W 1909 roku firma stworzyła olejarkę Bosch, służącą do smarowania silników, a cztery lata później – system oświetleniowy do pojazdów. W 1927 r. opracowano pompę wtryskową do silników Diesla w pojazdach użytkowych, zaś w 1932 roku Bosch stworzył pierwsze seryjnie produkowane radio samochodowe w Europie. Przed wojną powstała jeszcze pompa wtryskowa do silników Diesla dla samochodów osobowych i benzynowa pompa wtryskowa dla silników lotniczych.
W 1951 roku zbudowano benzynową pompę wtryskową dla samochodów osobowych z silnikami dwusuwowymi, trzy lata później pompę dla silników czterosuwowych, a w 1960 r. – pompa wtryskowa rozdzielaczowa typu VM do silników Diesla.
Innowacją w 1967 roku był elektronicznie sterowany układ wtrysku benzyny (Jetronic), a w 1975 r. pompa typu VE. Rok później Bosch stworzył sondę lambda do katalizatorów trójdrożnych, a w 1978 r. – system ABS.
Rok 1979 to debiut elektronicznego sterownika silnika (Motronic), rok później powstał sterownik do poduszek powietrznych, a w 1983 r. – elektroniczne sterowanie przekładnią do przekładni automatycznych. W 1986 roku wprowadzono elektroniczny sterownik silnika Diesla (EDC) oraz system ASR, zapobiegający poślizgowi kół napędowych.
Rozwiązania, które Bosch wprowadził pod koniec lat “80 i w latach “90 to: System nawigacyjny dla pojazdów TravelPilot IDS (1989), Motronic z magistralą CAN (Controller Area Network) (1991), elektroniczny system kontroli trakcji ESP (1995), wspomagany satelitarnie system nawigacyjny dla pojazdów TravelPilot z komendami głosowymi (1995), czujnik mikromechaniczny MEMS (1995) oraz system wtrysku paliwa do silników Diesla Common Rail (1997).
W 2000 roku Bosch wprowadził system bezpośredniego wtrysku benzyny DI-Motronic, w 2002 r. – elektroniczny system zarządzania pracą akumulatora (EBM), rok później system wtrysku paliwa do silników Diesla Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi typu Inline, zaś w 2004 roku – system wtórnego oczyszczania spalin Denoxtronic dla pojazdów użytkowych z silnikami Diesla.
Od 2005 roku Bosch co kilkanaście miesięcy prezentował innowacyjne systemy: Night Vision, poprawiający widoczność nocą (2005), system bezpośredniego wtrysku benzyny z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi (2006), układ Start-Stop (2007), półautonomiczny system wspomagania parkowania (2008), system poprawiający widoczność nocą z funkcją rozpoznawania osób (2009), systemy wtryskowe dla segmentu tanich samochodów (2009).
W 2010 roku Bosch stworzył równoległy napęd hybrydowy dla samochodów osobowych oraz system awaryjnego hamowania z wideowspomaganiem i radarem.
Jak widać, „Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki” stworzył wiele rozwiązań, które w dzisiejszych samochodach są niezbędnymi elementami wyposażenia. Regularne wprowadzanie innowacji do branży motoryzacyjnej pozwoliło firmie Bosch na przeobrażenie się w giganta, który ma ponad 300 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach świata, zatrudniając ponad 280 000 pracowników.
Komentarze