Nie ma "oryginałów"?

30 grudnia 2010, 0:00

Dealerzy Mercedesa odmawiają sprzedawania oryginalnych części zamiennych z logo trójramiennej gwiazdy niezależnym dystrybutorom części motoryzacyjnych.

Zgodnie z prawodawstwem unijnym, koncerny samochodowe mają prawo decydować o kanałach sprzedaży części firmowanych ich logo. Jedynym wymogiem jest konieczność sprzedaży takich części niezależnym warsztatom, gdyż te muszą mieć możliwość spełnienia życzenia klienta, który mógłby chcieć, by do naprawy samochodu zostały użyte części z logo producenta samochodu. Takiego obowiązku koncerny samochodowe nie mają jednak wobec dystrybutorów i Mercedes jako pierwszy w Polsce zdecydował się odciąć niezależnych dystrybutorów od części ze swoim logo. Pisma w tej sprawie otrzymali już niektórzy dystrybutorzy części motoryzacyjnych w Polsce.

Co to oznacza dla klientów? W warsztatach niezależnych będzie teraz ciężej o części z logo Mercedesa. Wcześniej warsztaty oferowały takie części, zamawiając je u dystrybutorów, którzy dostarczali zamówioną część nawet w ciągu jednego dnia. Teraz warsztat, który będzie chciał zrealizować życzenie klienta, będzie musiał sam kupić część u najbliższego dealera Mercedesa, co oznacza, że pracownik warsztatu będzie musiał sam pojechać i część odebrać osobiście, ponieważ – w przeciwieństwie do niezależnych dystrybutorów – dealer Mercedesa nie dostarczy części do warsztatu. Jeśli więc warsztat niezależny zdecyduje się na taką usługę, klient najprawdopodobniej będzie musiał dłużej poczekać na odbiór gotowego auta i na dodatek jeszcze zapłaci więcej.

Pytanie tylko, czy w takiej sytuacji warto w ogóle korzystać z części z logo Mercedesa? Bo jak wiemy, poza nielicznymi wyjątkami tzw. części zmonopolizowanych (wytwarzanych tylko na "pierwszy montaż" w fabryce, np. fotele), koncern samochodowy nie jest producentem części, a jedynie pośrednikiem między prawdziwym producentem, a kierowcą. Producenci części – tacy jak np. Sachs, Monroe czy Brembo – produkując dany element część dostarczają koncernom samochodowym w pudełkach z ich logo, a część sprzedają na rynku niezależnym pod własną marką. Są to jednak dokładnie takie same części i są to również części "oryginalne". Różnicą jest opakowanie i… cena. Taka sama część z logo producenta części będzie nieco tańsza i takie właśnie części są cały czas dostępne w ofercie niezależnych dystrybutorów części, a co za tym idzie – warsztatów. Kierowca wciąż ma więc możliwość naprawić swojego Mercedesa z wykorzystaniem najlepszych dostępnych elementów i bez czekania na część kupioną u dealera tej marki. Wystarczy prosić o użycie części z logo ich prawdziwego producenta.
 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Czy Mercedes sam sobie szkodzi? – skutki decyzji o kanałach sprzedaży części
Czy Mercedes sam sobie szkodzi? – skutki decyzji o kanałach sprzedaży części

Od ponad dwóch lat Mercedes nie sprzedaje części ze swoim logo niezależnym dystrybutorom. Sprawdziliśmy jak decyzja niemieckiego producenta zmieniła rynek i czy w ogóle była potrzebna. Wnioski są zaskakujące. Zgodnie z prawodawstwem unijnym, koncerny samochodowe mogą decydować o kanałach sprzedaży części firmowanych ich logo. Dzięki temu mogą ograniczyć ich sprzedaż jedynie do swoich autoryzowanych punktów. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 30 grudnia 2010, 0:00 0 0

Jeżeli się komuś nie spieszy a część jest dosyć droga to można skorzystać z usług firm takich jak ProMerc. Chłopaki tam mają oryginalne części do Mercedesa w bardzo dobrych cenach i szybką dostawą. A co do Mercedesa. Wszystko da się obejść ;-)

Odpowiedz

Anonim, 30 grudnia 2010, 0:00 0 0

no coż... w gruncie rzeczy żadna strata... niech martwi się Mercedes... i sami właściciele Mercedesów, którym przyjdzie stać w kolejce do ASO po drogocenne "oryginały"

Odpowiedz

Anonim, 30 grudnia 2010, 0:00 0 0

Wielu kierowców jakich znam i tak jeździli do warsztatów niezależnych, żeby redukować nieco koszt. Nie wiem czy zmiana ta bardzo dotknie samych użytkowników aut, jednak Mercedes jako marka będzie mieć bardziej negatywny wydźwięk.

Odpowiedz

Anonim, 30 grudnia 2010, 0:00 0 0

Mercedes jak widać nie wyciąga wniosków z przeszłości i nie boi się narażać na szwank swojej reputacji. Pamiętacie akcję o "Mercedesie, którego zjadała rdza?"

Warto sobie przypomnieć jak działa ASO Mercedesa, polecam artykuł na interii:
http://motoryzacja.interia.pl/news/tego-mercedesa-zjada-rdza,1150667

Odpowiedz

Anonim, 30 grudnia 2010, 0:00 0 0

Może źle mi się wydaje, jednak właściciele Mercedesów którym zależy na "znaczku" na ich częściach raczej nie liczą się z kosztami. Osoby, które do tej pory korzystały z serwisów niezależnych ze względu na oszczędności także pogodzą się z tą zmianą - dla nich się liczy poprawne działanie a nie "trójramienna gwiazda"

Odpowiedz

Anonim, 30 grudnia 2010, 0:00 0 0

Panowie czy Wy umiecie czytać? Warsztaty będą miały dostęp do części oryginalnych z ASO. Tutaj chodzi o sklepy i hurtownie. Jeżeli macie problem żeby zrozumieć dosyć nieskomplikowany tekst to może należałoby się wrócić do podstawówki a nie brać się za pisanie na poważnych portalach. Z resztą jest wiele części które jako nowe można kupić tylko w ASO. Chyba, że lubicie jeździć po szrotach i szukać części wśród trupów.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Anonim, 30 grudnia 2010, 0:00 0 0

do etiud - z ciekawości sprawdziłem i firma którą poleciłeś (promerc) też ma problemy i nie mogła mi zaoferować części o które pytałem.
Dlatego wniosek - ludzie nie kupujcie samochodów z trójramienną gwiazdą jak nie chcecie mieć problemów, a najlepiej poczytajcie i posłuchajcie jak rdza mlaska podczas jedzenia samochodów tej marki:
http://motoryzacja.interia.pl/news/tego-mercedesa-zjada-rdza,1150667

Odpowiedz

Anonim, 30 grudnia 2010, 0:00 0 0

Rdza mlaska bo tak je szybko żre
http://motoryzacja.interia.pl/news/tego-mercedesa-zjada-rdza,1150667

Odpowiedz

Anonim, 7 stycznia 2011, 0:00 0 0

osobiście jestem posiadaczem mercedesa i mam kontakt z przyjaciółmi mającymi samochody innych marek wielokrotnie płacą więcej w swoich serwisach za te same części co ja w mercedesie jeżeli coś trzeba zamówić to z reguły części są do odbioru na drugi dzień jest wiele promocji w ciągu roku gdzie obniżane są ceny podstawowych części zamiennych do wielu modeli serwisy równierz oferują dostawę części do klienta wystarczy zapytać apel do pana redaktora aby pisząc kolejne artykuły zaznajomił się z tematem a nie pisał o nim siedząc przy biurku

Odpowiedz

Anonim, 9 stycznia 2011, 0:00 0 0

wydaje mi się ,że Mercedes nie poradzi sobie logistycznie ze sprzedażą swoich częsci do warsztatów i po roku znowu zacznie "przymykać" oczy na to kto zajmuje się dystrybucją

Odpowiedz

Anonim, 10 stycznia 2011, 0:00 0 0

Panowie sprzedajemy w Naszej hurtowni bardzo dużo oryginałów (wielu marek) i klienci są bardzo z tego zadowoleni (my też przy okazji).
Po pierwsze mają towar z dostawą pod drzwi, po drugie dostają go na warunkach płatności jakie mają u nas (w serwisie w 99% gotówka), po trzecie to my dobieramy części (sporo osób nie wie, że nie jest to takie proste), po czwarte serwisy (a przynajmniej pracownicy) są z tego też zadowolone bo mają mniej pracy (obsługują jednego dużego klienta zamiast 50 małych).
Dla mnie największą przykrością jest brak dostępu do EPC, będę miał problem z dobieraniem części dla klientów i tu jest największy problem... Tragedia...

Odpowiedz

Anonim, 10 stycznia 2011, 0:00 0 0

Hej ! jestem włascicielem ProMerca i bardzo mi miło, że ludzie mają o nas tak dobre zdanie. Inna sprawa, że całymi latami ciężko na to pracowaliśmy. Niestety opisana sytuacja dotyczy wszystkich niezależnych dystrybutorów części do mercedesów... ProMerc zaprzestał od początku nowego roku sprzedaży oryginalnych części , dokładniej mówiąc sprzedajemy to co jeszcze mamy na magazynie z 2010 roku, oferta jest na www.sklep-mercedes.pl . Ale nie jest tego zbyt wiele . Gdybyśmy wiedzieli, że MB zablokuje sprzedaż niezależnym firmom, zrobilibyśmy zapasy. Ale i tak nie starczyłyby na długo. Jako firma damy radę, przestawiamy się wyłącznie na sprzedaż najwyższej jakości zamiennikówi. Fakt , ze nie wszystko da się kupić poza MB ale te najbardziej potrzebne części eksploatacyjne jak najbardziej. Jakość jest taka sama jak oryginał a ceny duuużo niższe. Myślę , ze Mercedes dużo więcej straci wizerunkowo niż zyska na takim uszczelnieniu kanałów sprzedaży. Niemieckie wyczucie sytuacji....Już sobie wyobrażam jak chętnie właściciele mercedesów z małych miasteczek będą jeździli do ASO po każdą potrzebną część. My wysyłaliśmy nawet najmniejsze cząstki kurierem z dostawą do domu ...To że taką pracę wykona ktos w ASO na pewno nie jest realne. Więc zmiana polityki MB uderzy w klientów końcowych. I ich kieszenie. Pozdrawiam !!!

Odpowiedz

Anonim, 11 stycznia 2011, 0:00 0 0

Cytat ze strony sklepu:

"Ponieważ jednak większość części Mercedes -Benz można nabywać bezpośrednio u producentów, przestawimy w ciągu 2-3 miesięcy nasz sklep na sprzedaż wyłącznie takich części - o oryginalnej jakości , w opakowaniach producentów . Plusem dla klientów będą dużo korzystniejsze ceny przy zachowaniu tej samej jakości ."

i bardzo dobrze... dobra puenta :)

Odpowiedz

Anonim, 9 września 2013, 10:27 0 0

a co na to CBA i Rostowski skoro sa to praktyki monopolistyczne i mniejsze wpływy do budżetu państwa ? i co z tymi nieprawnymi oświadczeniami które daja do podpisu jak sie kupuje u nich części w aso ? Koncerny swoje a prawo polskie swoje, każda legalnie działająca firma ma prawo kupić części a nastepnie ja sprzedac byle komu bo jest jej właścicielem po kupieniu na Fakturę czy rachunek . Tworzenie przez mercedesa w polsce czrnych list z wykazem firm którym nie wolno sprzedawc czesci tez chyba nie jest najlepszym wizerunikem dla mercedesa ? mam nadzieje ze ktos sie w tym bezprawiem w koncu zajmie

Odpowiedz