Jeden z często lekceważonych elementów eksploatacyjnych jest jednocześnie najbardziej istotnym dla funkcjonowania… kierowców. Mowa o filtrze kabinowym. Z Arkadiuszem Ostaszewskim, Doradcą Technicznym Hengst Filtration, rozmawialiśmy o konstrukcji, ich rodzajach, przydatności i sposobie działania filtrów kabinowych.
Filtr kabinowy jeszcze kilkanaście lat temu nie odgrywał tak znaczącej roli jaką posiada obecnie. Wraz z pogarszającym się stanem powietrza stał się on jedyną barierą chroniącą kierowców i pasażerów pojazdów przed skutkami zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu (np. smog, uciążliwe zapachy, dwutlenek węgla).
Krzysztof Pawlak: Jakie są różnice pomiędzy podstawowymi, tanimi filtrami kabinowymi a topowymi produktami z wyższej półki?
Arkadiusz Ostaszewski: Do układu wentylacji kabiny średnio na godzinę dostaje się nawet 520 000 litrów powietrza i dlatego dla zdrowia kierowcy i pasażerów koniecznie jest gruntowne oczyszczanie powietrza napływającego z zewnątrz przez filtr kabinowy.
Dobre filtry kabinowe zapobiegają przedostawaniu się szkodliwych cząstek oraz pyłków do wnętrza pojazdu. Jeśli powietrze nie jest odpowiednio filtrowane to wewnątrz pojazdu dochodzi do powstawania wysokich stężeń pyłków, kurzu i gazów spalinowych, co może prowadzić do dyskomfortu u kierowcy i pasażerów, a nawet mieć negatywny wpływ na ich zdolność koncentracji. Chociaż na pierwszy rzut oka filtr kabinowy nie wydaje się być zbyt skomplikowany, to tylko odpowiednio zastosowane warstwy materiałów z włókniny mogą zapewniać najlepsze efekty oczyszczania.
Jakie są rodzaje filtrów kabinowych i z czego są zbudowane?
Aktualnie filtry kabinowe dzielimy na trzy rodzaje. Podstawową wersją jest filtr cząstek stałych. Jego głównym zadaniem jest oczyszczenie powietrza z pyłków, kurzu i zarodników. Kluczowe znaczenie ma rodzaj zastosowanego medium filtrującego oraz jakość wykonania wszystkich połączeń między materiałem filtrującym a ramką filtra. Filtry kabinowe Hengst są wykonane z najwyższej jakości włókniny i dlatego są bardziej odporne na pleśń i wilgoć. Filtr kabinowy zbudowany jest z trzech warstw filtracyjnych – wstępnej (zatrzymującej największe cząstki zanieczyszczeń), mikrofazy (zatrzymuje mikrocząstki, pyłki i bakterie) i warstwy nośnej (stabilizującej filtr kabinowy). Medium filtrujące wykorzystywane do produkcji filtrów kabinowych jest stale udoskonalane, co powoduje, że są one coraz bardziej odporne na warunki atmosferyczne, w których są eksploatowane.
Filtry kabinowe z węglem aktywnym, dzięki dodatkowej warstwie są w stanie zatrzymać również szkodliwe gazy (m.in. ozon, benzol), spaliny i nieprzyjemne zapachy. Stosowany w filtrach Hengst węgiel dzięki specjalnej technologii pozyskania, posiada niezwykłą strukturę wewnętrzną (1 gram = 1000 m.kw) a jedna łyżeczka węgla aktywnego odpowiada powierzchni boiska piłkarskiego. Warstwa węgla aktywnego działa podobnie jak gąbka, zatrzymując szkodliwe gazy w porach o średnicy 10 000 razy mniejszej od średnicy ludzkiego włosa.
Zastosowanie aż 300g/m2 węgla aktywnego oraz jego równomierne rozmieszczenie w materiale filtracyjnym w filtrach firmy Hengst skutkuje bardzo skutecznym pochłanianiem zanieczyszczeń i toksyn z powietrza. Dzięki temu utrzymana jest także równomierna przepuszczalność powietrza na całej powierzchni filtra na poziomie 1600 l / m2/ s.
Trzeci rodzaj filtra kabinowego to filtr biofunkcjonalny. Hengst oferuje w tym segmencie filtr o nazwie Blue.care. który w porównaniu ze standardowym filtrem z węglem aktywnym dodatkowo neutralizuje alergeny i bakterie. Pierwsza warstwa zawiera elektrostatyczne medium wstępnego filtrowania, które wychwytuje większe cząstki. Warstwa druga medium zatrzymuje więcej pyłu; trzecia z aktywną warstwą węgla, oddziela opary, zapachy i szkodliwe gazy takie jak ozon, tlenek azotu i dwutlenek siarki. Czwarta warstwa to włókna Meltblown, zatrzymuje drobne pyły i mikrocząsteczki o średnicy mniejszej niż 2.5 μm. Piąta, bio-funkcyjna warstwa ma działanie antybakteryjne.
Funkcje antybakteryjne spełnia nowa warstwa filtracyjna pokryta innowacyjną powłoką opartą na nanocząsteczkach srebra, która ma unikalne właściwości neutralizujące bakterie i hamuje ich rozmnażanie w układzie wentylacyjnym. Dzięki filtrom kabiny Blue.care kierowca otrzymuje nie tylko wnętrze samochodu wolne od nieprzyjemnych zapachów, ale przede wszystkim czyste powietrze wolne od szkodliwych substancji. Oznacza to, że niezdrowe powietrze w kabinie pojazdu jest już przeszłością.
Czy jakość filtra kabinowego oraz jego zużycie wpływa na działanie klimatyzacji?
Tak, ma to związek. Regularna wymiana filtrów chroni silnik wentylatora nawiewu i umożliwia swobodny przepływ strumienia powietrza. Zatem przy obsłudze klimatyzacji należy pamiętać o wymianie filtra kabinowego.
Jaką rolę dla jakości pracy filtra kabinowego, odgrywa jego poprawny montaż?
Aby ułatwić mechanikom montaż, Hengst dostarcza jasne i proste instrukcje montażowe do wszystkich typów filtrów ze swojego katalogu. Są one dostępne zarówno w wersji on-line, jak i w każdym opakowaniu produktu. W wielu nowoczesnych autach inżynierowie projektujący zabudowy dla filtrów przeciwpyłowych niespecjalnie przejmują się ich serwisowaniem. W takich samochodach wymiana filtra kabinowego jest bardzo skomplikowana i wymaga demontażu wielu części auta. Dlatego firma Hengst postanowiła wyjść naprzeciw tym problemom i stworzyła filtry elastyczne poprzez zastosowanie odpowiedniego kleju poliamidowego. Pozwala to na łatwe zamontowanie filtrów w trudno dostępnych miejscach, bez konieczności demontażu innych części auta.
Po czym kierowca może rozpoznać, że filtr kabinowy w jego pojeździe wymaga wymiany?
Niefiltrowane lub słabo filtrowane powietrze może pozostawić biały nalot na wewnętrznej stronie przedniej szyby i parowanie szyb wewnątrz samochodu. To jest oznaka że filtr kabinowy przestał działać i należy go wymienić. Słaba wydajność dmuchawy może być też oznaką, że wentylator ma zwiększony opór przepływu powietrza, a odpowiedzialny jest za to filtr kabinowy, który jest zapchany.
W jakich cyklach czasowych powinno się wymieniać filtr i od czego to zależy?
Dla skutecznego działania filtra kabinowego niezbędna jest jego regularna wymiana. W Hengst zalecamy wymianę filtra co 15 tys. km. lub co najmniej raz w roku, a w przypadku intensywnej eksploatacji samochodu, dwa razy w roku tj.: na wiosnę, kiedy to przez zimę
w układzie wentylacyjnym nagromadziło się wiele zanieczyszczeń i pyłków z roślin i drzew oraz jesienią, tak aby usunąć z układu pyłki, uschnięte liście, grzyby i drobnoustroje.
Tylko w ten sposób można zagwarantować skuteczną filtrację kurzu, pyłków i zanieczyszczeń z powietrza.
Jak przebiega proces powstawania filtrów kabinowych?
Przy projektowaniu filtra kabiny bierzemy pod uwagę jakość, trwałość oraz własności włóknin medium filtracyjnego. Hengst stosuje przegrody filtracyjne wykonane z syntetycznych włóknin. Włókna syntetyczne są mało higroskopijne, dlatego nie deformują się pod wpływem wody (nie są sprzyjającym środowiskiem dla drobnoustrojów)
Każdy filtr jest projektowany i produkowany wg. specyfikacji danego pojazdu: bierzemy pod uwagę sprawność wentylatora i pojemność kabiny. Skuteczność filtrowania na poziomie 1µm zapewnia doskonałą czystość przepływającego przez nie powietrza.
Jak przez lata zmieniła się budowa filtrów kabinowych?
Początkowo filtry kabinowe były stosowane rzadko. Można je było znaleźć tylko w luksusowych pojazdach wyposażonych w klimatyzację. Do filtrowania powietrza kabiny nie przykładano większego znaczenia. Dopiero wzrost świadomości jaki wpływ na nasze zdrowie ma zanieczyszczenie powietrza oraz wiedzę, że prowadzi ono do ciężkich schorzeń dróg oddechowych, serca, płuc a nawet raka płuc spowodowały, że filtry kabinowe są teraz w każdym nowoczesnym aucie. Filtr kabinowy jest w samochodzie dla człowieka i to nam ma on służyć.
Dodatkowo w dzisiejszych czasach pojazdy mają zapewniać oszczędność energii oraz niski poziom hałasu. Medium filtracyjne użyte w filtrach kabinowych przez firmę Hengst cechuje bardzo dobra jakość. Materiał ten charakteryzuje się wysoką sztywnością, co skutkuje równomiernym zmieszczanieniem plis. Zaletą tego rozwiązania jest nie tylko estetyka wykonania, ale również zminimalizowanie zawirowań podczas przepływu powietrza. Pozwala to na oszczędność energii oraz niski poziom hałasu w kabinie, poprzez możliwość stosowania niskoszumowych wentylatorów do użytku.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
blacha, 22 maja 2018, 14:07 0 0
A gdzie warsztat ma kupić wasze fitry? Filie tego nie mają. Intercars, Auto Partner, Inter Team gdzie to sprzedajecie?
Odpowiedz
Markus, 22 maja 2018, 22:09 1 0
Inter Parts jeszcze :)
Odpowiedz
W.Rogowski, 23 maja 2018, 15:29 5 0
Filtry Hengst do samochodów osobowych można kupić w firmach (w kolejności alfabetycznej): Export-Imprt Jacek Gietka, Hart, Inter Land (Inter Parts oraz Auto Land), Motorol, Moto-Profil oraz Rodon. Swoim zasięgiem firmy te obejmują praktycznie cały kraj.
Zawsze aktualna lista dystrybutorów z podziałem na województwa znajduje się na stronie hengst-filter.pl
W razie pytań, zapraszam do kontaktu.
Witold Rogowski
Odpowiedz
Mecenas, 25 maja 2018, 16:41 0 -2
Oooo pan R. Długo była cisza haha
Odpowiedz
Nick nick, 25 maja 2018, 22:34 0 0
takie filtry można kupić w autowanda.pl
Odpowiedz
Rotsen, 22 maja 2018, 17:02 1 0
Hart, Rodon, Profi-Auto.
Dziękuję i polecam się na przyszłosć.
Odpowiedz
blacha, 22 maja 2018, 20:13 0 0
Harta i Rodona nie mam w swojej okolicy. A punkt profiauto to zwykły sklep z cenami z kosmosu i bez jakiegokolwiek wsparcia i pomysłu na współpracę
Odpowiedz
wusaw, 23 maja 2018, 9:39 0 -2
1. Dlatego firma Hengst postanowiła wyjść naprzeciw tym problemom i stworzyła filtry elastyczne poprzez zastosowanie odpowiedniego kleju poliamidowego.
2. Medium filtracyjne użyte w filtrach kabinowych przez firmę Hengst cechuje bardzo dobra jakość. Materiał ten charakteryzuje się wysoką sztywnością.
TO JAK TO JEST W KOŃCU? SZTYWNY CZY ELASTYCZNY?
Odpowiedz
blacha, 23 maja 2018, 17:36 3 0
Czytanie ze zrozumieniem:
sztywne jest medium filtracyjne, a cała kabinówka jest giętka. Weź kabinówkę do ręki to będziesz wiedział o czym mowa
Odpowiedz