Niższe spalanie w nowym Polo BlueMotion dzięki Delphi

8 czerwca 2010, 0:00

System Multec Diesel Common Rail, składający się z najnowszych wersji wtryskiwaczy solenoidowych i nowej generacji pomp umożliwiły nowemu VW Polo BlueMotion z 3-cylindrowym silnikiem Diesla osiągnięcie średniego zużycia paliwa na poziomie 3,3 l/100 km i emisji CO2 równej 87 g/km.

– „Nasi klienci stosują coraz mniejsze silniki, tak by spełnić rygorystyczne normy emisji CO2. Nowy, 3-cylindrowy silnik Diesla z systemem Common Rail montowany w Volkswagenie pozwala Delphi na zaprezentowanie ogromnego potencjału, reprezentowanego przez technologie wtrysku paliwa oparte na systemach solenoidowych” – powiedział Michael Gassen, dyrektor generalny działu Delphi Powertrain Systems – „To pierwszy program dla silników Diesla Common Rail realizowany wraz z Volkswagenem, a obecnie jest on montowany w najbardziej ekonomicznym, pięciomiejscowym samochodzie charakteryzującym się najlepszą ekonomiką spalania i najniższym poziomem emisji CO2, który został także wybrany Światowym Samochodem Roku 2010. To znakomity partner dla naszych technologii” – dodał.

Produkowany przez Delphi system Multec Common Rail, wyposażony w szybki wtryskiwacz z siłownikiem elektromagnetycznym, został po raz pierwszy wprowadzony na rynek w roku 2000 i od tego czasu podlegał zmianom i ulepszeniom. System montowany w Polo BlueMotion wykorzystuje najnowocześniejsze rozwiązania wtryskiwaczy solenoidowych, współpracujących z najnowszą generacją pomp paliwowych DFP6 Delphi.

– „Nowy system Common Rail Delphi zapewnia znacznie lepszą kontrolę nad ilością dozowanego paliwa, umożliwia wielokrotny wtrysk oraz poprawia zdolność rozpylania paliwa i mieszania paliwa z powietrzem” – tłumaczy John Fuerst, Główny Menadżer w Delphi Diesel Systems.

System może zapewnić do 6 cykli wtrysku na jeden cykl spalania, co zapewnia wysoką płynność procesu spalania, co skutkuje obniżeniem poziomu hałasu i wibracji. Poprawa wydajności systemu wtrysku i charakterystyk spalania została osiągnięta dzięki zredukowaniu strat ubocznych, obniżeniu masy podzespołu i zużycia energii oraz poprawie charakterystyk hydraulicznych. System wtryskiwaczy Delphi będzie mógł być stosowany do wszystkich wysilonych silników, montowanych w samochodach różnych klas.

Nowa pompa DFP6, wyposażona w pojedynczy tłok, została zaprojektowana tak, aby zredukować wymiary i masę, a jednocześnie zapewnić maksymalnie 2 000 barów ciśnienia w szynie zasilającej. Projekt pompy łączy pojemność znamionową, do 0,42 cm3/obrót, ze zdolnością do działania zgodnie z prędkością silnika, w celu zapewnienia elastyczności i efektywnego działania w silnikach o pojemności do 2.2 litrów. Jest to możliwe do osiągnięcia poprzez zastosowanie zwartej głowicy hydraulicznej, pomagającej w podniesieniu sprawności objętościowej i mechanicznej i w konsekwencji redukcji ilości CO2 emitowanego przez silnik. Nowa koncepcja, możliwa do zastosowania w systemach z ciśnieniem w szynie zasilającej przekraczającym 2000 bar, redukuje naprężenia i charakteryzuje się znacznie sztywniejszą, w porównaniu z poprzednimi generacjami, głowicą, z opracowanym przez Delphi, zintegrowanym systemem zaworów, montowanych bezpośrednio na głowicy i odkuwanym wysokociśnieniowym wylotem, wyposażonym w zawór wyjściowy.

– „Dzięki zastosowaniu rozwiązań Delphi, objętość martwa w głowicy pompy jest znacznie mniejsza niż w przypadku innych pomp wykorzystywanych w przemyśle samochodowym, co w efekcie daje najlepszą w swojej klasie wydajność objętościową dla bardzo dużych prędkości pompy, znacznie przekraczającą 90%,” – tłumaczy Fuerst – “Ponadto, w przeciwieństwie do innych pomp dostępnych na rynku, nie ma ryzyka i miejsc w obwodzie wysokiego ciśnienia, którymi paliwo mogłoby przedostać się do środowiska” – dodaje.

W konstrukcji Delphi zastosowano unikalny mechanizm wałka i stopy. Krzywka z podwójnym garbem zapewnia dwa cykle pompowania na każdy obrót pompy, redukując tym samym liczbę koniecznych suwów pompy. W późniejszym czasie, przy zastosowaniu w silnikach czterocylindrowych, możliwość działania pompy z szybkością równą liczbie obrotów silnika, w połączeniu z krzywką o podwójnym garbie, pozwoli na zsynchronizowanie cykli pompowania paliwa z cyklami wtrysku. Ma to pozwolić na osiągnięcie jeszcze niższego poziomu emisji.

W mechanizmie stopy wałka i stopy zastosowano statyczną prowadnicę stopy, by zredukować bezwładność i obniżyć poziom hałasu. Ten komponent jest wciskany bezpośrednio do obudowy, tak, aby prowadnica stopy, inna niż w poprzednio stosowanych modelach, nie drgała w trakcie działania pompy, co pozwala na obniżenie masy dynamicznej, umożliwiając zmniejszenie sprężyny zapewniającej powrót tłoka oraz optymalizację wymiarów i kształtu urządzenia, ułatwiając jego montaż. Konstrukcja zapobiega bocznej rotacji stopy pompy DFP6, eliminując ryzyko zniszczenia pompy i redukując jej masę do 2,4 kg.

Delphi może pochwalić się jeszcze innymi swoimi komponentami zamontowanymi w Volkswagenie Polo BlueMotion – systemem zabezpieczającym przed kradzieżą i immoblizerem oraz chłodnicą i kompresorem.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!