Filtr cząsteczkowy oleju napędowego w nowoczesnej technologii produkcji

22 września 2009, 0:00

MANN+HUMMEL wchodzi na rynek ceramicznych filtrów cząsteczkowych oleju napędowego. Pod koniec 2009 roku w Ludwigsburgu na pilotażowych urządzeniach rozpocznie się produkcja blisko 60.000 filtrów rocznie. Uruchomienie produkcji wielkoseryjnej przewidziane jest na rok 2012.

Żeby móc spełniać zarówno obowiązujące jak i przyszłe regulacje dotyczące emisji spalin, filtry cząsteczkowe znajdują zastosowanie w niemal wszystkich nowoczesnych silnikach Diesla.
Składające się głównie ze specjalnej ceramiki filtry niemal w 100% wychwytują cząsteczki sadzy, jakie powstają w spalinach z silników. Napływające w kierunku filtra spaliny z silnika napotykają w filtrze cząsteczkowym oleju napędowego na różnorodną strukturę zamkniętych kanałów. Jak tylko spaliny dotrą do porowatych, ceramicznych ścian filtra cząsteczkowego, sadze z nich zostają skutecznie wychwytywane. W regularnych cyklach regeneracyjnych zgromadzone w filtrze cząsteczkowym sadze są całkowicie spalane, przy czym filtr zyskuje swoją pełną wydajność magazynowania zanieczyszczeń.

Podczas rozwoju własnego filtra cząsteczkowego oleju napędowego MANN+HUMMEL postawił na zupełnie nową koncepcję. Zamiast aktualnie znajdujących się na rynku materiałów, jak kordieryt i węglik krzemu, nowy filtr cząsteczkowy składa się z aluminiowo-tytanianowego materiału ceramicznego, oksydowanego połączenia aluminium i tytanu. Ten nowy materiał w porównaniu do zwyczajowego kordierytu charakteryzuje się wyższą odpornością na temperaturę i podczas pracy wydłuża się znacznie mniej, aniżeli rozpowszechniony węglik krzemu. Dzięki takim właściwościom stało się możliwym wyprodukowanie w jednym elemencie odpornego na temperaturę filtra.

Technologia produkcji

MANN+HUMMEL sięgnął do swoich wieloletnich doświadczeń w produkcji kompaktowych wkładów filtracyjnych powietrza. Przekształcona forma kompaktowego filtra powietrza z papieru stanowi nośnik nowego filtra cząsteczkowego oleju napędowego. Do tego rozwinięto homogeniczny papier z wykorzystaniem techniki nawoju tak, jak ma to miejsce podczas produkcji filtrów powietrza. MANN+HUMMEL zastosował w produkcji nowoczesna technologię CCP (Ceramic Coated Paper). Papierowy nośnik zanurzany jest w kąpieli ceramicznej, podczas której całkowicie zamykane są włókna papieru. Następnie papier jest wypalany przy jednoczesnym spiekaniu cząstek ceramicznych. Ponieważ w procesie nawoju papieru nanoszony jest ceramiczny materiał klejący między warstwy papieru, następuje automatyczne, będące esencją samej filtracji, naprzemienne zamykanie kanałów. Uwieńczeniem nowego procesu produkcji jest gotowy filtr cząsteczkowy oleju napędowego.

W porównaniu do obecnych już na rynku filtrów cząsteczkowych oleju napędowego przyszły produkt MANN+HUMMEL będzie się charakteryzował ulepszoną powierzchnią wychwytywania cząsteczek sadzy. Z powodu ograniczenia ciśnienia spalin, dalej będą mogły być obniżane emisje dwutlenku węgla. Ponadto to nowe rozwiązanie pozwoli konstruktorom na większą swobodę w kształtowaniu zabudowy i wzornictwie. Forma i wielkość filtra będą zależne jedynie od zastosowanego nośnika papierowego i techniki nawoju, co pozwoli z kolei na oferowanie nowych możliwości pod względem kształtowania geometrii kanałów i form filtra. Ilość i geometria kanałów filtracyjnych będzie mogła być łatwiej i szybciej dopasowywana tak, że będą możliwe zarówno kanały stożkowe, jak i otwory międzykanałowe.


Większa funkcjonalność

Ta nowa koncepcja otworzy również lepsze możliwości dla integracji dodatkowych funkcji. Wewnątrz filtra możliwa stanie się integracja katalizatora, a co za tym idzie oszczędność niezbędnego do jego istnienia miejsca zabudowy.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 23 września 2009, 0:00 0 0

Witajcie Mann`owcy - czekam na ofertę filtrów powietrza do Motocykli nie tylko BMW :) - pozdrawiam

Odpowiedz

Anonim, 23 września 2009, 0:00 0 0

Witajcie Mann`owcy - czekam na ofertę filtrów powietrza do Motocykli nie tylko BMW :) - pozdrawiam

Odpowiedz

Anonim, 24 września 2009, 0:00 0 0

Ja jestem inżynierem, co prawda nie od materoiałoznawstwa, ale coś tam wiem. Czytając ten artykuł nic nie wiem. Tłumaczenie z niemieckiego ? Ceramiczny materiał z aluminium i tytanu ?? A w ogóle to jest filtr cząstek sadzy a nie filtr oleju napędowego. "spaliny ... napotykają ... na różnorodną strukturę zamkniętych kanałó" - o rany, leci sobie taka spalina i napotyka zamknięty kanal. Istny kanał !

Odpowiedz

Anonim, 24 września 2009, 0:00 0 0

Ja jestem inżynierem, co prawda nie od materoiałoznawstwa, ale coś tam wiem. Czytając ten artykuł nic nie wiem. Tłumaczenie z niemieckiego ? Ceramiczny materiał z aluminium i tytanu ?? A w ogóle to jest filtr cząstek sadzy a nie filtr oleju napędowego. "spaliny ... napotykają ... na różnorodną strukturę zamkniętych kanałó" - o rany, leci sobie taka spalina i napotyka zamknięty kanal. Istny kanał !

Odpowiedz