Automechanika – Innovation Award 2008

24 października 2008, 0:00

We wrześniu we Frankfurcie miały miejsce największe na świecie targi części samochodowych i wyposażenia warsztatowego „Automechanika”. Co dwa lata fachowcy z branży motoryzacyjnej mogą poznać aktualną ofertę rynkową, nawiązać kontakty i podtrzymać już istniejące. Swoje produkty pokazała w tym roku rekordowa liczba 4680 firm z 80 krajów, w tym ok. 100 polskich wystawców. Targi obejrzało ponad 166 000 branżystów ze 146 krajów. Jak zawsze prezentowano wiele nowości i nowatorskich rozwiązań, które niejednokrotnie wyznaczają trendy na rynku. W kolejnych numerach przedstawimy te – naszym zdaniem – najciekawsze. Poniżej prezentujemy zwycięzców konkursu Automechanika Innovation Award 2008 na wyjątkowy produkt pod względem rozwiązań technicznych oraz innowacyjności. Nagrody przyznano w kilku różnych kategoriach.

Kategoria naprawa/konserwacja
E-Zinc firmy KAMATEC GmbH (rys. 1) jest to przenośny elektrolityczny system do ręcznego cynkowania blach nadwozi po naprawie, służący również do cynkowania spoin po spawaniu i punktów zgrzewania. Ze względu na możliwość zastosowania różnych elektrod, urządzenie nadaje się do naprawy zarówno małych, jak i dużych powierzchni. Urządzenie jest zasilane napięciem 12 V.

Kategoria naprawa/diagnostyka

Fahrzeug EKG firmy Volkswagen AG (rys. 2) jest to data logger, czyli rejestrator informacji o usterkach sporadycznych. Przyrząd wielkości pudełka papierosów montuje się w samochodzie klienta, w którym usterka występuje tylko w określonych warunkach, np. w dzień deszczowy po chwilowym zatrzymaniu się na światłach. Klient eksploatuje normalnie swój samochód z zamontowanym przyrządem. Kiedy usterka się pojawi, ma on za zadanie nacisnąć przycisk na przyrządzie, co spowoduje zarejestrowanie wszystkich informacji o aktualnym stanie układów w samochodzie. Odczyt danych z rejestratora następuje w stacji obsługi i na tej podstawie wnioskuje się o przyczynie usterki. Zastosowanie przyrządu Fahrzeug EKG (niem. Fahrzeug = pojazd, EKG = med. elektrokardiogram) pozwala obniżyć koszty naprawy i nie naraża stacji oraz klienta na niepotrzebną wymianę sprawnych części.

Audi Quick Strommessgerät firmy Audi AG (rys. 3) jest prostym omomierzem, który pozwala mierzyć rezystancję bezpośrednio na bezpieczniku, bez przerywania obwodu danego układu. Umożliwia to szybką diagnozę, nie wymaga późniejszego kasowania pamięci usterek, jak również przeprowadzania adaptacji. Pomiar odbywa się z dokładnością jednego miliampera. Omomierz współpracuje z programem na PC, który wyświetla na monitorze schemat skrzynki bezpieczników w danym modelu oraz schemat elektryczny badanego układu. Przyrząd będzie dostępny także dla warsztatów niezależnych.

Kategoria systemy

StARS µ-Hybrid firmy Valeo SAS (rys. 4) jest systemem, który unieruchamia silnik na czas chwilowego zatrzymania pojazdu, np. pod światłami lub w korku. System uruchamia bezszelestnie silnik natychmiast po zdjęciu nogi z pedału hamulca. Pozwala on oszczędzić paliwo i zmniejsza emisję gazów wydechowych. Według deklaracji producenta, oszczędność w paliwie może sięgać do 19%. System mikrohybrydowy StARS jest już fabrycznie montowany w takich modelach, jak Citroën C2, C3, Smart mhd oraz Mercedes Klasy A i Klasy B. System można także montować w samochodach już jeżdżących po drogach.


Kategoria części

Łożysko koła z uzębieniem czołowym FAG firmy LuK Aftermarket Service oHG (rys. 5) jest nowatorskim rozwiązaniem przeniesienia napędu z półosi na koło. W rozwiązaniach konwencjonalnych czop półosi jest połączony z piastą wielowypustem, który zawsze ma niewielki luz. W takcie eksploatacji samochodu luz ten stale powiększa się, powodując hałas i grożąc uszkodzeniem łożyska. Łożysko koła FAG według nowej koncepcji ma na czole pierścienia wewnętrznego samocentrujące uzębienie, które bez luzu łączy się z uzębieniem czołowym na obudowie przegubu półosi. Połączenie bez luzu zapewnia dociśnięcie nakrętką czopa piasty. Brak luzu jest gwarantowane na cały okres eksploatacji łożyska. W porównaniu do dotychczasowego rozwiązania, nowe łożysko jest lżejsze o ok. 10% i daje się łatwiej montować.

Kategoria IT & Management

TecIdentify firmy TecCom GmbH (rys. 6) jest systemem, który pozwala sprawdzać oryginalność części samochodowych. Korzystając z tego systemu każdy użytkownik samochodu może sprawdzić w każdej chwili autentyczność zakupionej części, wykorzystując do tego internet. Część musi być wyposażona w kod zabezpieczający CLEPA. Kody można odczytywać i transmitować ręcznym skanerem do zwykłych kodów paskowych.

Kategoria akcesoria

V-Protector firmy Volkswagen Zubehör GmbH (rys. 7) jest folią ochronną nakładaną na lakier nadwozia. Przezroczystą folię zakłada się samodzielnie na zderzaki, lusterka wsteczne, klamki drzwi i naroża drzwi. Chroni ona te części nadwozia przed uderzeniami kamieni, słupków parkingowych czy rdzewieniem. W porównaniu do innych, podobnych rozwiązań, folia V-Protector odznacza się odpornością na działanie światła oraz łatwością nanoszenia. Daje się umieszczać nawet na bardzo małych promieniach elementów i można korygować jej położenie nawet w ciągu 24 godzin po założeniu. Jest całkiem niewidoczna i pasuje jak „druga skóra”.

Kategoria Service Station & Car Wash
Rapidon 6 firmy Birchmeier Sprühtechnik AG (rys. 8) jest kanistrem na benzynę, za pomocą którego można bez brudzenia rąk i ochlapania się wlać paliwo do baku swojego samochodu. Zawór wylotowy kanistra jest zawsze w stanie zamkniętym, a jego otwarcie następuje po naciśnięciu przycisku. Kanister ma pojemność 6 l i może służyć także do przechowywania innych cieczy, np. płynu do spryskiwacza szyb.

Artykuł został opublikowany w numerze 10/2008 „Serwisu Motoryzacyjnego”

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!