Sprawdzanie stanu akumulatora oraz układu ładowania i rozrusznika to jedna z najczęściej zaniedbywanych czynności przy przeglądach okresowych auta.
Warsztaty skupiają się głównie na przeglądzie części mechanicznych, zawieszeniu, hamulcach czy płynach eksploatacyjnych. Akumulatorem i układem elektrycznym zajmują się, gdy zgłosi im to użytkownik auta. Serwisy obecnie są wyposażone w testery dokładnie określające sprawność akumulatora, układu ładowania czy rozrusznika.
Akumulator będzie działał długo i niezawodnie, jeżeli kierowcy będą stosowali się do kilku zasad.
- Podczas uruchamiania silnika w trudnych zimowych warunkach nie należy włączać wszystkich odbiorników elektrycznych od razu.
- Elementy wyposażenia dodatkowego mające duży pobór prądu, takie jak podgrzewane szyby, lusterka, siedzenia powinny być wyłączane w momencie uruchamiania silnika, żeby alternator był w stanie doładować akumulator.
- Przy jeździe autem na krótkich odcinkach powinnyśmy pamiętać o kontroli stanu naładowania akumulatora i ewentualnym jego doładowywaniu, szczególnie zimą.
- Przy doładowywaniu akumulatora należy pamiętać o zasadzie – akumulator ładujemy prądem nie większym niż 1/10 jego pojemności ( np. 60 Ah-6 A; 100Ah- 10 A). Unikniemy wtedy przeładowania akumulatora, co może prowadzić do jego trwałego uszkodzenia.
- Przed zimą należy akumulator poddać konserwacji, tzn. wyczyścić akumulator i połączenia biegun-klema, sprawdzić napięcie ładownia i prąd upływu na postoju. Brudny i wilgotny akumulator jest rozładowywany przez prądy pełzające, a zaśniedziałe połączenia powodują spadek napięcia. Zbyt duże lub małe napięcie ładowania w konsekwencji prowadzi do trwałego uszkodzenia akumulatora. Natomiast prąd upływności powyżej 50 mA może spowodować samorozładowanie akumulatora w ciągu kilku dni nieużytkowania auta.
Inter Cars ma w swojej ofercie pełną ofertę akumulatorów różnych producentów i testery do badania akumulatorów. Prowadzi też akcję wspierającą badanie akumulatorów w warsztatach w całym kraju. Spółka zaprasza wszystkich chętnych do współpracy. Więcej informacji można uzyskać w filiach, u sprzedawców lub handlowców Inter Cars.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
zabawny, 31 grudnia 2016, 3:53 0 0
Mój jenox 4 zimę kręci i żadnych oznak zmęczenia. Już mi się nie chce przepłacać za samą nazwę, za którą nie idzie żywotność. Lepiej już Polakowi dać zarobić przynajmniej.
Odpowiedz
Karset, 11 stycznia 2017, 16:43 0 0
Dobrze, że w tym kraju się jeszcze coś produkuje. Oby jak najdłużej.
Odpowiedz