Bridgestone stworzyło ultrasportową oponę nowej generacji wyłącznie dla Ducati Desmosedici Racing Replica, zaprezentowanego na początku września w Misano oraz pokazanego na Salonie Motocyklowym w Paryżu w 2007.
Nowa BT-01 odziedziczyła swoją nazwę po pierwszej oponie radialnej Bridgestone Battlax wprowadzonej w roku 1983.
Motocykl ten jest wierną repliką Desmosedici GP6, na którym Loris Capirossi, jadący na oponach Bridgestone, odniósł w 2006 roku niebywały sukces, 8 razy będąc na podium i zwyciężając 3 razy. Co było do przewidzenia, wymagania techniczne Ducati były szczególnie wygórowane na początku projektu w 2005, pierwszym roku Bridgestone jako dostawcy opon dla włoskiego zespołu MotoGP.
Pierwszą rzeczą jakiej chciało Ducati była opona, która poza niepowtarzalnym wzorem, miękką mieszanką, indeksem prędkości ZR i poziomem osiągów na mokrej nawierzchni spełniającym wymagania opon ultrasportowych, miałaby wymiary oraz profil jak najbardziej zbliżone do wyścigowej opony MotoGP.
Jako że rozmiar opon MotoGP wynoszący 16.5” nie jest homologowany przez ETRTO do użytku drogowego, inżynierowie Bridgestone, po przeprowadzeniu badań nad prześwitem podwozia w celu określenia najbardziej odpowiednich rozmiarów, zdecydowali się na przednie opony w rozmiarze 17” (120/70ZR 17M/C) oraz tylne w rozmiarze 16” (200/55ZR 16M/C) z niższym profilem 55.
Stabilność jazdy oraz komfort – z dobrym czuciem podłoża i liniowym, ale lekkim prowadzeniem – są zapewniane przez sprawdzoną, mono-spiralną konstrukcję opasania w przedniej oponie. Opona tylna, z kevlarowo-stalowym opasaniem mono-spiralnym i pojedynczą, nylonową osnową, zapewnia niezbędny poziom kontroli, lekkie prowadzenie oraz doskonałe reakcje.
Specjalna mieszanka bieżnika, rozwinięta z technologii Bridgestone w MotoGP, korzysta z nowych substancji chemicznych, które dają lepszą przyczepność niż inne mieszanki używane w oponach drogowych, jednocześnie utrzymując pożądaną lekkość prowadzenia.
Rozmieszczenie rowków i wskaźnik porowatości bieżnika BT-01 zostały zoptymalizowane tak, by osiągnąć maksymalną przyczepność, zarówno w warunkach suchych, jak i mokrych. Przedni wzór bieżnika z rowkami barku, które biegną równolegle do kierunku siły wejściowej, zapewnia mnóstwo przyczepności na zakrętach, podczas gdy duży obszar kontaktowy tylnego bieżnika daje znakomitą przyczepność na prostej. Duża sztywność obszaru środkowego w kierunku obwodowym efektywnie przenosi na drogę siłę hamowania, w przypadku przedniej opony, oraz ogromne przyspieszenie i moc silnika V4 w przypadku opony tylnej.
Komentarze