Bosch jest projektantem układu Start-Stop, montowanego seryjnie w samochodach BMW serii 1. System wyłącza silnik spalinowy, kiedy samochód stoi w korku lub na czerwonym świetle. Technika ta wyraźnie obniża zużycie paliwa, zwłaszcza w ruchu miejskim, pomaga również zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.
Rosnące ceny paliwa, coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin oraz cel, jakim jest dalsze obniżanie emisji dwutlenku węgla, wymagają innowacyjnych rozwiązań. Niedrogą możliwością, zapewniającą ochronę zasobów naturalnych i środowiska, jest inteligentny, elektroniczny system Start-Stop firmy Bosch. Kiedy samochód stoi np. na czerwonym świetle, system wyłącza silnik, a następnie automatycznie go uruchamia, gdy tylko kierowca będzie chciał ruszyć i naciśnie pedał sprzęgła. W cyklu pomiarowym ECE15, w części miejskiej Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy, przewidzianych jest 12 zatrzymań na odcinku 7 kilometrów, każde trwające 15 sekund. Podczas takiej jazdy system Bosch zmniejsza zużycie paliwa oraz emisję CO2 w zależności od pojazdu nawet o 8 proc. Jeśli przerwy są dłuższe, rzeczywista oszczędność może być jeszcze wyższa.
Koncepcja Start-Stop firmy Bosch opiera się na specjalnym rozruszniku o nazwie Smart Starter Motor. Ponieważ w produkcji seryjnej przedsiębiorstwo wytwarza już odpowiedni czujnik baterii rozruchowej, który rejestruje aktualną pojemność akumulatora i przekazuje tę informację dalej za pośrednictwem systemu zarządzania energią, nie ma konieczności dalszej adaptacji układu napędowego ani pracy silnika. Liczba rozruchów, czyli żywotność rozrusznika została znacząco zwiększona, właśnie dla potrzeb działania w systemie Start-Stop. Wydajny silnik elektryczny rozrusznika oraz cichy ulepszony, mechanizm zębnika gwarantują dodatkowo niezawodny, szybki i cichy rozruch. Pomimo rozszerzonego zakresu funkcji, rozrusznik odznacza się kompaktową konstrukcją oraz możliwością łatwej i szybkiej integracji w pojeździe.
Komentarze