Firma SKF od lat kojarzona jest głównie z produkcją łożysk tocznych. Dzięki szerokiej ofercie skierowanej na aftermarket możliwa jest efektywna naprawa wielu podzespołów w pojazdach mechanicznych.
W ostatnich latach można zaobserwować unifikację różnych modeli samochodów. Produkowane są do nich zintegrowane podzespoły, do których łożyska są specjalnie zaprojektowane i stanowią niewymienialny element. Tak jest w przypadku m.in. piast kół, napinaczy i rolek pasków napędowych, pomp wody czy łożysk oporowych sprzęgła.
Jednak praktycznie w każdym, także nowym, samochodzie znajdziemy miejsca, w których wciąż stosowane są uniwersalne łożyska. W przypadku uszkodzenia możemy je bezproblemowo wymienić, co zdecydowanie obniża koszt naprawy. Warto wówczas spojrzeć do oferty firmy SKF, która poza produkcją na pierwszy montaż do fabryk, dostarcza je również na aftermarket. Co ważne ich jakość pozostaje na niezmienionym poziomie.
Odpowiednim przykładem jest alternator. Pomimo, że wielu producentów samochodów traktuje go jako część podlegającą wymianie w całości, to wiele warsztatów nadal zajmuje się ich regeneracją. Jednym z najczęściej wymienianych wówczas elementów jest właśnie łożysko wirnika. Należy tylko pamiętać, że ze względu na znaczne prędkości obrotowe osiągane przez alternatory (nawet rzędu 12 tys. obr/min), łożyska do nich przeznaczone posiadają powiększony luz wewnętrzny oznaczany C3. Zależnie od typu alternatora mogą posiadać uszczelnienia typu Z lub RS. Przykładem popularnego rozwiązania jest łożysko 6201-2RS1/C3.
Kolejnym miejscem, w których znajdziemy łożyska kulkowe są podpory wałów napędowych i półosi. W większości przypadków również nie jest konieczna wymiana całego podzespołu. Przykładem uniwersalnego rozwiązania jest łożysko 6006 RS stosowane w półosiach samochodów z Grupy PSA.
Łożyska znajdują zastosowanie także w skrzyniach biegów. Co prawda wiele współczesnych rozwiązań ma nietypowe i specyficzne tylko dla danego producenta wymiary, przez co zamienniki dostępne są tylko w ASO. Pomimo tego wciąż można spotkać w nich znormalizowane rozwiązania.
Jak wspomnieliśmy na wstępie coraz częściej spotykamy rozwiązania, w których łożyska stanowią integralny element podzespołu. Jednak im starsza konstrukcja samochodu, tym większe prawdopodobieństwo zastosowania uniwersalnego rozwiązania i możliwość jego wymiany. Dlatego podczas szacowania zakresu uszkodzenia i kosztów naprawy warto spojrzeć do katalogu łożysk firmy SKF. Mamy duże prawdopodobieństwa znalezienia odpowiedniej referencji, o jakości gwarantującej idealne dopasowanie i długą żywotność w korzystnej dla klienta cenie.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
jacek, 25 stycznia 2021, 16:46 0 0
Łożyska dla SKF robi chińska firma fsk bearing z WUXI więc jak można pisać producentem a te łożyska baryłkowe ze zdjęć to po 2 miesiącach się rozpadają
Odpowiedz