Textar testuje na alpejskiej przełęczy

28 czerwca 2016, 15:44

Inżynierowie Textar zorganizowali test drogowy na przełęczy Stelvio, by przekonać się jak skuteczne są tarcze i klocki hamulcowe. Egzamin został zdany celująco – także na tle dwóch innych konkurentów dostarczających elementy układów hamulcowych na pierwszy montaż.

Alpejska przełęcz Stelvio to druga najwyżej położona droga asfaltowa w Europie, która w najwyższym punkcie wspina na się na wysokość 2757 metrów nad poziomem morza. Dla porównania – najwyższy szczyt Polski, czyli Rysy, mają wysokość 2499 metrów. Droga przez przełęcz Stelvio postała prawie 200 lat temu, gdy nie istniały samochody. Dziś 48 zakrętów o 180 stopni stanowi prawdziwe wyzwanie, któremu nie sprostał kiedyś nawet legendarny Stirling Moss, wypadając tam z rajdowej trasy. I właśnie w to miejsce inżynierowie Textara zabrali testowe auta.

Efekty testu potwierdzają konkretne parametry. Pierwszy z nich to średnia siła, z jaką kierowca musiał naciskać na pedał hamulca, żeby utrzymać bezpieczną prędkość na zakrętach.
– „Im tarcze i klocki są bardziej rozgrzane, tym bardziej zmniejsza się współczynnik tarcia i tym mocniej kierowca musi naciskać na hamulec, by hamować z taką samą siłą. Zatem mniejsza średnia siła nacisku na pedał hamulca oznacza, że tarcze i klocki lepiej radzą sobie z wysokim obciążeniem termicznym” – wyjaśnia Mirosław Przymuszała, przedstawiciel marki Textar w Polsce.
W przypadku tarcz i klocków Textar wystarczyło średnio 40 N, podczas gdy konkurenci wymagali nacisku z siłą odpowiednio 45 i 50 N.

Zmotoryzowany turysta, który zjechał z przełęczy nie chciałby znaleźć się w sytuacji, w której wprawdzie bezpiecznie zjechał z serpentyn, ale za to jego tarcze i klocki wymagają natychmiastowej wymiany. Dlatego inżynierowie Textar zbadali współczynnik tarcza już po ostudzeniu hamulców.
– „Gdyby był zbyt wysoki, tarcze i klocki kwalifikowałyby się do wymiany. Nasze klocki konstruowane są w taki sposób, że w czasie gwałtownego hamowania ich współczynnik tarcia rośnie” – zapewnia Mirosław Przymuszała.
Dla produktów Textar współczynnik ten wyniósł 0,46 µ, podczas gdy konkurenci osiągnęli 0,33-0,38 µ.

Nawet najlepsza skuteczność hamowania okupiona koniecznością częstej wymiany klocków i tarcz nie jest tym, czego oczekuje kierowca. Po zakończonym tekście okładziny klocków hamulcowych Textar były cieńsze o zaledwie 0,74 mm, podczas gdy klocki konkurencji straciły od 1,68 do 2,18 mm.
 

Dowiedz się więcej

Nowe tarcze hamulcowe do BMW i MINI
Nowe tarcze hamulcowe do BMW i MINI

Firma Textar powiększyła swoją ofertę o nowe tarcze hamulcowe do modeli z Grupy BMW. Firma wprowadziła dwie nowe referencje na tylną oś. Tarcza o numerze 92274503 przeznaczona jest do BMW serii 2 Active Tourer (F45) z silnikami 225i, xDrive 225i i 225xe oraz serii X1 (F48) sDrive 20d, sDrive 20i, xDrive 20d, xDrive 20i, xDrive […]

Tarcze hamulcowe do nowej Astry już na aftermarkecie
Tarcze hamulcowe do nowej Astry już na aftermarkecie

Na aftermarkecie są już tarcze hamulcowe do nowego Opla Astry (generacja K). Do oferty wprowadziła je firma Textar. Nowy Opel Astra (seria K) produkowany jest od jesieni 2015 roku m.in. w gliwickiej fabryce General Motors. W tym roku międzynarodowe jury dziennikarzy motoryzacyjnych przyznało mu prestiżowy tytuł Car of the Year. Firma Textar powiększa właśnie swoją […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

markus, 29 czerwca 2016, 10:31 0 0

Ciekawe z jakimi firmami Textar porównywał swoje klocki :)

Odpowiedz

Adam T., 6 lipca 2016, 11:37 0 0

Może w artykule dokładniej opisać test z parametrami oraz jakie inne produkty były porównywalne ?? Może jakieś zdjęcia i filmiki . Zaznaczam że do Textara nic nie mam i też uznaję za bardzo dobry produkt, ale jeśli ktoś pisze o takich ważnych testach to powinien bardziej się wysilić .

Odpowiedz