Zintegrowana piasta kół HBU 2.1, opracowana i produkowana przez SKF, to popularne rozwiązanie – w Europie jeździ 20 mln samochodów wyposażony w piasty HBU 2.1. Zobacz jak prawidłowo zdemontować ten element i zamontować nowy.
HBU 2.1 jest zintegrowanym łożyskiem z ustalonym wewnętrznym luzem i wyprowadzoną piastą w formie bieżni zewnętrznej z otworami na śruby mocujące koło oraz kołkami do montażu tarczy hamulcowej. W zależności od wersji, piasta może mieć pierścień magnetyczny dostarczający sygnał do sterownika układów ABS, ASR i ESP.
Do prawidłowego demontażu/montażu piasty HBU 2.1 należy stosować dedykowany zestaw narzędzi SKF, który pozwala na wymianę piast o średnicach od 62 do 85 mm, bez konieczności demontażu zwrotnicy i czujnika ABS.
- VKN 601 – do montażu i demontażu piasty HBU 2.1
- VKN 602 – do montażu i demontażu piast HBU 2, HBU 2.1 i HBU 3
- VKN 602-1 – wersja z lekkim (tylko 3 kg) siłownikiem hydraulicznym o sile 18 ton
Wymiana krok po kroku:
- Zdemontuj piastę przy użyciu narzędzia SKF, upewniając się wcześniej, że jest ono prawidłowo zamontowane – czyli w osi obrotu piasty.
- Ostrożnie wyczyść powierzchnię wewnętrzną zwrotnicy. Upewnij się, że nie ma na niej głębokich zarysowań lub innych uszkodzeń .
- Sprawdź pierścień magnetyczny piasty, ale nigdy nie używaj w tym celu śrubokręta.
- Przed montażem posmaruj łożysko z zewnątrz pastą przeciwdziałającą korozji ciernej SKF LGAF 3E. Przy użyciu narzędzia VKN 600 zamontuj piastę, upewniając się że siła jest przyłożona do zewnętrznej bieżni łożyska. W przeciwnym wypadku dojdzie do uszkodzenia łożyska, do którego wnętrza może zacząć przedostawać się woda.
- Wprasowanie łożyska musi odbywać się pod kątem 90 stopni między osią piasty, a czołową powierzchnią zwrotnicy. Piastę należy dokręcać do wyczuwalnego oporu, ale nie zbyt mocno.
- Sprawdź poprawność osadzenia piasty i rotację łożyska.
- Zabezpiecz półoś nakrętką. Nie używaj w tym celu klucza udarowego.
Komentarze