Jazda na światłach w ciągu dnia staje się coraz popularniejsza w Europie. Jesienią również Austria dołączy do grona państw, w których jazda na światłach w ciągu dnia jest obowiązkowa. Każdy kierowca wybierający się za granicę powinien wiedzieć jaki jest status prawny w innych krajach. Uniknie wtedy ryzyka ukarania go mandatem. Szczegóły w tabelce poniżej.
Jazda z włączonymi światłami w ciągu dnia w Europie1
1 Stan na: czerwiec 2005
Państwo
Na jakich drogach?
W jakim okresie?
Austria2
na wszystkich drogach
cały rok
Chorwacja
na wszystkich drogach
cały rok
Czechy
na wszystkich drogach
koniec paździenika – koniec marca
Dania
na wszystkich drogach
cały rok
Estonia
na wszystkich drogach
cały rok
Finlandia
na wszystkich drogach
cały rok
Islandia
na wszystkich drogach
cały rok
Litwa
na wszystkich drogach
1.11. – 1.03.
Łotwa
na wszystkich drogach
cały rok
Macedonia
na wszystkich drogach
cały rok
Norwegia
na wszystkich drogach
cały rok
Polska
na wszystkich drogach
1.10. – 28/29.02.
Portugalia
na wyznaczonych trasach3
cały rok
Szwecja
na wszystkich drogach
cały rok
Słowacja
na wszystkich drogach
15.10. – 15.03.
Słowenia
na wszystkich drogach
cały rok
Węgry
poza miastem
cały rok
Włochy
drogi ekspresowe i autostrady
cały rok
2 Prawdopodobnie od 1 października
3 Od Vilar Formosa (granica z Hiszpanią) do Aveiro
Włączone światła dzienne są rekomendowane w Szwajcarii i Francji (poza miastem).
Specjalne, automatyczne światła dzienne Helli zapobiegają przypadkowemu zapomnieniu ich włączenia.
Światła dzienne wyglądem przypominają niewielkie, dodatkowe reflektory przeciwmgłowe lecz są specjalnie przygotowane do jazdy w ciągu dnia. Hella ma w swej ofercie kilka modeli takich świateł. Niektóre z nich są przygotowane dla konkretnych samochodów.
Wg przepisu ECE-R87, który obowiązuje we wszystkich krajach europejskich dozwolone jest montowanie specjalnych świateł dziennych bez potrzeby ich współdziałania z tylnymi światłami pozycyjnymi i światłami postojowymi.
Wg polskich przepisów – W światłach jazdy dziennej połączenie elektryczne powinno być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne.
Światła dzienne Helli zużywają tylko 8 – 16 Watów, co nie wpływa w sposób istotny na zużycie paliwa.
Natomiast liczne badania statystyczne wykazują, że jazda z włączonymi światłami w ciągu dnia wpływa na poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Komentarze