Jazda na światłach w ciągu dnia – specjalne, automatyczne światła dzienne

27 lipca 2005, 0:00

Jazda na światłach w ciągu dnia staje się coraz popularniejsza w Europie. Jesienią również Austria dołączy do grona państw, w których jazda na światłach w ciągu dnia jest obowiązkowa. Każdy kierowca wybierający się za granicę powinien wiedzieć jaki jest status prawny w innych krajach. Uniknie wtedy ryzyka ukarania go mandatem. Szczegóły w tabelce poniżej.
Jazda z włączonymi światłami w ciągu dnia w Europie1








































































Państwo Na jakich drogach? W jakim okresie?
Austria2 na wszystkich drogach cały rok
Chorwacja na wszystkich drogach cały rok
Czechy na wszystkich drogach koniec paździenika – koniec marca
Dania na wszystkich drogach cały rok
Estonia na wszystkich drogach cały rok
Finlandia na wszystkich drogach cały rok
Islandia na wszystkich drogach cały rok
Litwa na wszystkich drogach 1.11. – 1.03.
Łotwa na wszystkich drogach cały rok
Macedonia na wszystkich drogach cały rok
Norwegia na wszystkich drogach cały rok
Polska na wszystkich drogach 1.10. – 28/29.02.
Portugalia na wyznaczonych trasach3 cały rok
Szwecja na wszystkich drogach cały rok
Słowacja na wszystkich drogach 15.10. – 15.03.
Słowenia na wszystkich drogach cały rok
Węgry poza miastem cały rok
Włochy drogi ekspresowe i autostrady cały rok
1 Stan na: czerwiec 2005
2 Prawdopodobnie od 1 października
3 Od Vilar Formosa (granica z Hiszpanią) do Aveiro

Włączone światła dzienne są rekomendowane w Szwajcarii i Francji (poza miastem).


Specjalne, automatyczne światła dzienne Helli zapobiegają przypadkowemu zapomnieniu ich włączenia.
Światła dzienne wyglądem przypominają niewielkie, dodatkowe reflektory przeciwmgłowe lecz są specjalnie przygotowane do jazdy w ciągu dnia. Hella ma w swej ofercie kilka modeli takich świateł. Niektóre z nich są przygotowane dla konkretnych samochodów.
Wg przepisu ECE-R87, który obowiązuje we wszystkich krajach europejskich dozwolone jest montowanie specjalnych świateł dziennych bez potrzeby ich współdziałania z tylnymi światłami pozycyjnymi i światłami postojowymi.
Wg polskich przepisów – W światłach jazdy dziennej połączenie elektryczne powinno być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne.


Światła dzienne Helli zużywają tylko 8 – 16 Watów, co nie wpływa w sposób istotny na zużycie paliwa.
Natomiast liczne badania statystyczne wykazują, że jazda z włączonymi światłami w ciągu dnia wpływa na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!