Specjaliści z firmy Lauber radzą, w jaki sposób kontrolować układ elektryczny silnika, by zapobiec jego typowym awariom w porze zimowej.
Zima to zdecydowanie najtrudniejsza pora roku dla kierowców. Kiedy szybko zapada zmrok, nawierzchnie stają się śliskie, a towarzyszące temu częste i obfite opady śniegu skutecznie odbierają przyjemność z jazdy. Do tego jeszcze mróz, który skutecznie potrafi unieruchomić pojazd w najbardziej nieoczekiwanym momencie.
Alternator
Alternator doładowuje w czasie jazdy akumulator i jest źródłem prądu podczas pracy silnika, dlatego ważna jest jego kontrola jeszcze przed zimą. Lauber zaleca sprawdzenie prądu ładowania oraz dodatkowo stanu paska napędowego silnika (wielorowkowego, klinowego). Objawem mogącym świadczyć o awarii alternatora jest zapalenie się kontrolki akumulatora podczas jazdy. To sygnał dla kierowcy, że prąd pobierany jest z akumulatora, który nie jest doładowywany przez alternator. W sezonie zimowym korzystamy przecież z pełnej mocy ogrzewania wnętrza, ogrzewania tylnej szyby, reflektorów głównych, przeciwmgielnych i radia.
Rozrusznik
Aby uniknąć zbyt małej prędkości obrotowej rozrusznika należy sprawdzić kilka przyczyn, które mają na to bezpośredni wpływ. Pierwszą z nich może być niesprawny akumulator. Przyczyną utrudnionego rozruchu mogą być także zanieczyszczone lub luźne styki. Niesprawny przewód powoduje zwiększenie strat w przepływie prądu i tym samym zmniejszenie prędkości obrotowej. W pierwszej kolejności należy więc sprawdzić połączenia i jeśli są zabrudzone trzeba je odkręcić, przeczyścić i zabezpieczyć specjalnymi środkami. Należy również sprawdzić dokręcenie nakrętek i śrub mocujących przewody. Jeśli przytrafi nam się sytuacja, że bateria i przewody są w dobrym stanie a rozrusznik nadal obraca się z oporami, trzeba będzie go wymontować z samochodu i wymienić na nowy bądź poddać procesowi fabrycznej regeneracji.
Komentarze