Technika jak i technologia w motoryzacji staje się coraz nowocześniejsza. Zmiany te można zauważyć praktycznie w każdym podzespole czy module samochodu. Największe możliwości daje oczywiście elektronika i to właśnie na tym polu można zaobserwować największe zmiany. Jednak ta właśnie nowoczesna elektronika często używana jest do sterowania pracą elementów stricte mechanicznych co pociąga za sobą określone konsekwencje i konieczność udoskonalania tychże elementów.
Takim, nazwijmy to, związkiem przyczynowym, jest silnik spalinowy sterowany elektroniką , zapisanym w niej oprogramowaniem oraz układ przeniesienia napędu. To właśnie elektronika „wyzwoliła” nowe możliwości w silnikach spalinowych, które obecnie generują znacznie większe momenty obrotowe. Stawia to nowe wyzwania przed układem transferującym ten moment na koła. Szczególną odpowiedzialność ponosi tu sprzęgło.
Jednym z rozwiązań stosowanych do przeniesienia momentu jest tzw. dwumasowe koło zamachowe (DKZ) w połączeniu ze sprzęgłem: tradycyjnym lub samonastawnym . Rozwiązanie to dobrze się sprawdza w zupełnie nowych samochodach, gdzie charakterystyka pracy fabrycznie nowego silnika czy też całego układu napędowego, pozbawionego wszelkich oznak eksploatacji, różni się znacząco od pracy układu ze znacznym przebiegiem, gdzie mechanicy podczas serwisowania samochodów przeprowadzają niezbędne adaptacje pracy układów, adekwatne do przebiegu – niestety często kosztowne. Żywotność rozwiązania z DKZ jest ponadto ściśle zależna od warunków i sposobu eksploatacji. I tak np. wytrzymałość sprzęgła eksploatowanego w mieście drastycznie spadnie, niewspółmiernie w porównaniu z rozwiązaniem bez koła dwumasowego. Nieodpowiednia eksploatacja, czyli jazda na tzw. pół-sprzęgle, jazda na zbyt „niskim” biegu, częste wysprzęglania sprzęgła czy nawet utrzymywanie silnika na tzw. „wolnych obrotach” ma równie negatywny wpływ. Tajemnica ukryta jest w niskiej odporności DKZ na w/w warunki.
To wszystko sprawia, że samochody wyposażone w tego typu rozwiązanie stosunkowo często pojawiają się w warsztatach, a właściciele warsztatów chcieliby naprawić samochód w sposób satysfakcjonujący ich klientów. Część klientów, mimo niezadowolenia z tej sytuacji, chce pozostać przy pierwotnym rozwiązaniu, jednak większość z nich szuka rozwiązania, które pozwoliłoby raz na zawsze zwiększyć bezawaryjność swoich pojazdów.
Valeo, jako jedyny dostawca na rynku, oferuje szeroką ofertę produktów pozwalających zaspokoić potrzeby obydwu grup, oferując zarówno rozwiązania z DKZ jak i bez niego w postaci zestawów konwertujących zespół sprzęgła z DKZ na zestaw ze sztywnym kołem zamachowym (SKZ) o nazwie K4P. O ile DKZ nie potrzebuje szczególnego opisu, tak SKZ, pomimo coraz większej popularności, często podlega dyskusji czy warto je zakładać i czy jego montaż nie poniesie za sobą negatywnych skutków. Odpowiedź Valeo, lidera w produkcji sprzęgieł na pierwszy montaż (OE ) jest stanowcza i całkowicie obiektywna, poparta wieloma testami porównawczymi przeprowadzonymi wspólnie z mechanikami, inżynierami jak również użytkownikami pojazdów. Valeo, przenosząc tłumiki drgań skrętnych z koła zamachowego do tarczy sprzęgła wyeliminowało wszystkie potencjalne problemy , jakie były przypisane do DKZ. Tłumiki te zostały zaprojektowane od „zera” z myślą o zastosowaniu w nowoczesnych silnikach (zwłaszcza Diesla, lecz nie tylko), tak aby bez problemu mogły przenosić wysokie wartości momentów obrotowych przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego komfortu. Należy zaznaczyć przy tym, że wytrzymałość takiego zestawu jest zbliżona do standardowego sprzęgła, natomiast samo koła ma wytrzymałość wielokrotnie większą od zużycia sprzęgła co w praktyce oznacza nielimitowany przebieg dla koła zamachowego.
Należy zaznaczyć też, że oprócz zdecydowanie większej wytrzymałości tego rozwiązania, niewielki koszt konwersji z DKZ na K4P, albowiem średnia cena gotowego zestawu jest około 20% niższa niż analogicznego zestawu z DKZ. Sam montaż odbywa się niezwykle prosto i do jego przeprowadzenia nie są potrzebne żadne dodatkowe narzędzia, co jest niepodważalnym atutem tego rozwiązania.
Valeo obecnie posiada w swojej ofercie ponad 100 referencji dwumasowych kół zamachowych oraz ponad 110 referencji zestawów K4P co czyni go najbardziej kompleksowym dostawcą na rynku.
Komentarze