Opracowane przez japoński koncern opony stanowią kolejny krok na drodze do nowego zdefiniowania roli gwajuli w przemyśle oponiarskim.
Bridgestone Corporation ogłosił, że prace nad oponami pasażerskimi wykonanymi w 100 procentach z naturalnej gumy pozyskanej z gwajuli* zostały zakończone sukcesem.
Większość głównych komponentów opon wykonanych z naturalnej gumy, w tym bieżnik, ściana boczna oraz wypełniacz stopki, zostały zastąpione gumą pozyskaną z gwajuli wyhodowanej w ośrodku badawczym Eloy w stanie Arizona.
Eksperci przewidują, że w związku z globalnym wzrostem populacji oraz rozwojem motoryzacji w krajach rozwijających się popyt na opony zwiększy się. Obecnie blisko 90 procent naturalnej gumy pozyskuje się z kauczukowca brazylijskiego (Hevea brasiliensis), który rośnie głównie w tropikalnych rejonach Azji Południowo-Wschodniej.
Naturalna guma jest podstawowym surowcem używanym do produkcji opon na całym świecie, a tym samym jej zużycie jest ogromne. Przyszłe badania Bridgestone będą skoncentrowane na optymalizacji zawartości naturalnej gumy w każdym krzaku gwajuli, a także na możliwościach jej stosowania w szerszej gamie opon i mieszanek gumowych.
Gwajula rośnie w Meksyku i południowo-zachodniej części Stanów Zjednoczonych. Produkowana z niej naturalna guma stanowi biomateriał na bazie roślinnej, podobny do surowca pozyskiwanego z kauczukowca brazylijskiego, który występuje w rejonach tropikalnych. W przeciwieństwie do niego gwajula rośnie w suchych regionach. W związku z czym oczekuje się, że dalsze prace nad gumą z gwajuli przyczynią się do zróżnicowania naturalnych źródeł gumy.
Komentarze