Element odblaskowy odbity w światłach pojazdu powinien zapewnić efektywne bezpieczeństwo na drodze. Niestety, w praktyce okazuje się, że do takiego ideału w Polsce jest bardzo daleko.
Ostatniego dnia wakacji 2014 roku weszły przepisy nakazujące pieszym, poruszającym się po zmroku poza obszarem zabudowanym, używanie elementów odblaskowych. Pod tym pojęciem kryje się zarówno zawieszka na plecak, opaska na rękę lub nogę, jak i kamizelka. Jak wykazały wyniki kontroli przeprowadzonej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez Inspekcję Handlową (styczeń-marzec 2015) większość z nich nie spełnia podstawowych wymagań technicznych. W praktyce używający takiego elementu pieszy nie będzie dostatecznie widoczny na drodze!
Działanie elementu odblaskowego uzależnione jest również od stanu technicznego świateł w pojeździe. Do przekonania się, jak to jest w praktyce wystarczy krótka obserwacja ruchu drogowego. Szczególnie teraz, w nadchodzącym okresie jesiennym i szybciej zapadającym zmroku, łatwo zauważyć pojazdy z nieprawidłowo ustawionymi światłami, mocno wyeksploatowanymi reflektorami, a nawet jadące z przepaloną żarówką.
Bez jednoczesnego używania odpowiedniej jakości odblasku i prawidłowo ustawionych świateł nie można mówić o bezpieczeństwie na drodze. O nierozerwalnej zależności tych dwóch elementów edukować będzie Kampania Społeczna „Oświeceni”, którą prowadzi Fundacja „Jedź Bezpiecznie”.
Podstawowym elementem kampanii jest platforma internetowa. Pod adresem www.oswieceni .eu znajdą się materiały skierowane zarówno do pieszych, kierujących, osób zajmujących się edukacją, jak i mediów. Wszystkie teksty, zdjęcia i filmy przeznaczone będą do bezpłatnego wykorzystania. Akcja została zaplanowana jako działania permanentne, dla których nie założono ograniczeń czasowych.
Partnerami Merytorycznymi Kampanii Społecznej „Oświeceni” został Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie. Tytuł Promotora Bezpieczeństwa nad kampanią objęła marka Philips.
– „Jednym z głównych filarów w 100-letniej historii marki Philips jest oświetlenie samochodowe. Nieustannie je rozwijamy i modyfikujemy w celu zapewnienia maksymalnej widoczności na drodze” – mówi Tarek Hamed, odpowiedzialny za marketing marki Philips w Polsce – „Zdajemy sobie jednak sprawę, że samym produktem nie zdobędziemy pełnej efektywności działania. Potrzebna jest również należyta świadomość tak kierujących, jak i pieszych, dlatego szukamy miejsca do wspólnej edukacji, a takie możliwości stwarza udział w Kampanii Społecznej „Oświeceni”.
Poza wsparciem merytorycznym w przygotowywaniu materiałów edukacyjnych marka Philips zakupi kamizelki odblaskowe dla dzieci. Zostaną one przekazane do Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Funkcjonariusze komend na najniższych szczeblach wręczą je, w ramach prowadzonych przez siebie zajęć, dzieciom z klas 1-3 w wybranych szkołach podstawowych w niewielkich miejscowościach i wsiach na terenie całej Polski. W takich miejscach ruch pieszy jest dla nich podstawową formą komunikacji na drodze.
Kamizelki zostaną wyprodukowane z materiałów gwarantujących najwyższe parametry odblaskowe. Jednocześnie prowadzone będą działania edukacyjne w zakresie utrzymania odpowiedniego stanu technicznego w pojazdach. Pierwszy etap kampanii zostanie podsumowany w grudniu, kolejny ruszy w pierwszych dniach 2016 roku.
Komentarze