Przyjemność z jazdy, maksymalny komfort w kabinie, niski poziom hałasu i brak wibracji. Zbyt często jest to tylko marzenie. Dlaczego? Z jednej strony powierzchnia drogi nie jest wystarczająca równa i ma wpływ zarówno na jakość podróży jak i na samą konstrukcję pojazdu, a z drugiej strony elementy kontroli wibracji jako części zamienne są często niedowartościowane podczas wymiany.
Mają one zdolność do tłumienia hałasu i wibracji, ale ludzie często ignorują ich skuteczność tłumacząc, że wiek i przebieg samochodu usprawiedliwia nadmierny hałas, pomijając fakt wpływu tych elementów na bezpieczeństwo jazdy. Aby lepiej wyjaśnić, wibracje często powstają w wyniku starzenia się elementów lub słabej jakości tłumików drgań. Drgania te nie tylko wpływają na komfort jazdy. Niechciane wibracje mogą rozprzestrzeniać się w całym pojeździe i spowodować uszkodzenie silnika i innych elementów. To z tego również powodu dla tych części jakość jest naprawdę ważna.
Produkty kontroli drgań i tłumienia wibracji dzielimy na cztery kategorie: układu przeniesienia napędu, zawieszenia silnika i skrzyni biegów, części podwozia oraz zawieszenia. Poniżej przedstawiamy szczegółowo poszczególne kategorie.
Zawieszenie samochodu
Koła lub opony, które są tylko nieznacznie niewyważone mogą powodować zauważalne drgania podwozia. Na przedniej osi w pewnych zakresach prędkościach prowadzi do niebezpiecznych drgań kierownicy i kół (efekt shimmy). Te wibracje można skutecznie uniknąć dzięki zastosowaniu starannie zaprojektowanych tulei hydraulicznych. Klasyczne tuleje podwozia bez hydraulicznego tłumienia nie są w stanie wyeliminować tych wibracji. Wykonane tradycyjną metodą tuleje metalowo – gumowe, które nie są przeznaczone odpowiednio do danego modelu pojazdu, nie osiągają takiego samego stopnia tłumienia.
Zawieszenie silnika i skrzyni biegów
Czyli zawieszenie całej jednostki napędowej. Najważniejsze jest to, co jest w środku, a nie tak jak wygląda z zewnątrz. Materiał, z którego jest wykonana poduszka, a w szczególności mieszanka kauczuku – elastomer musi mieć odpowiednio dopasowane właściwości tłumiące i musi być dokładnie dopasowany do konkretnego zastosowania. Moc silnika różna o 10% dla podobnej jednostki zmienia charakterystykę poduszki i wymaga od konstruktora i producenta innego zestrojenia, co w efekcie prowadzi do powstania odmiennej części zamiennej. Poduszki silnika zapewniają dwie funkcje: nośną dla ciężaru całej jednostki oraz elastyczną w celu wytłumienia drgań między silnikiem i podwoziem. Zastosowanie gorszej jakości poduszek powoduje podwyższony poziom drgań w porównaniu do poduszek oryginalnych, co skutkuje zarówno zmniejszeniem komfortu jazdy i przyśpieszonym zmęczeniem pasażerów, jak również zwiększonymi wychyłami silnika, co z kolei prowadzi do przyśpieszonego zużycia, czy w krytycznych przypadkach, do uszkodzenia urządzeń napędzanych przez silnik.
Realizując dzisiejsze pro-ekologiczne wyzwania producentów samochodów Grupa Freudenberg wprowadza do poduszek silnika rozwiązania, które z jednej strony zapewniają wytrzymałość konstrukcji i najwyższe parametry tłumienia, z drugiej zaś strony poprzez redukcję masy o ok. 40% wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa i emisje spalin do atmosfery.
Mocowania amortyzatora
Odgrywają one istotną rolę integrującą amortyzator z nadwoziem samochodu. Podstawową funkcją mocowania amortyzatora jest odizolowanie dynamicznej siły tłumienia amortyzatora ze sprężyną od pozostałych elementów nadwozia, dzięki czemu unika się przenoszenia wibracji. Zużyte lub uszkodzone amortyzatory i / lub ich górne mocowania amortyzatora nie są w stanie skutecznie funkcjonować. To powoduje nie tylko zmniejszony komfort jazdy, ale stanowi zagrożenie bezpieczeństwa poprzez wydłużoną drogę hamowania, brak wyczucia przez kierowcę trakcji i optymalnego trzymania się drogi.
Układ napędowy (elastyczne koła pasowe wału)
Są one wykorzystywane do przeniesienia napędu z wału korbowego poprzez pasek wielorowkowy na pozostałe urządzenia. Przed nimi kładzione są też bardzo różnorodne wymagania: przeniesienie napędu, redukcja lub znaczące zmniejszenie drgań skrętnych w układzie wału korbowego, niedokładności montażu pozostałych elementów układu, odporność na korozję, odporność na przeciążenia, odporność termiczna (w czasie „elastycznej” pracy wytwarzana jest duża ilość ciepła) i wiele innych. Oprócz największego wyboru elastycznych kół w jakości oryginalnej, Corteco dostarcza zestawy wraz z kompletem elementów montażowych (śruby, podkładki, etc), których zastosowanie zapewnia poprawną technologicznie jakość wymiany koła pasowego i całego układu. Rozwiązania w zestawie są bardzo cenione na rynku z wielu powodów, przede wszystkim na oszczędność czasu dla łatwiejszego zaopatrzenia oraz pewnego montażu.
Należy podkreślić, że śruby nie mogą być ponownie użyte po wymianie koła pasowego. Powodem, dla którego ich wymiana jest warunkiem m.in. gwarancji jest to, że śruby elastyczne używane do montażu koła pasowego są dokręcone wysokim momentem podczas montażu, tuż nad ich zakresem elastyczności, co powoduje trwałe odkształcenia i rozciągnięcia ich struktury. Ponowne ich użycie jest wysokim ryzykiem przedwczesnego odkręcenia się koła lub zerwania połączenia, co prowadzi do gwałtownej awarii i bardzo wysokich kosztów naprawy silnika lub nawet do jego wymiany.
W odniesieniu do kół pasowych, Corteco jest również zaangażowane w ekologiczny sposób: oferta została wzbogacona o elastyczne koła pasowe specjalnie skonstruowane do systemów Start & Stop, przez co przyczyniają się redukcji emisji CO2 i zużycia paliwa. Dla tych układów jest zwiększona (w porównaniu do tradycyjnych pojazdów) ilość cykli uruchamiania i zatrzymywania silnika – średnio tradycyjne koła pasowe muszą wytrzymać 50 000 do 70 000 uruchomień, system Start&Stop zwiększa tę ilość o ponad 10 razy. Wpływa to w sposób oczywisty na wymagania jakościowe, które zostały osiągnięte poprzez daleko idące zmiany konstrukcyjne – zmiana geometrii kół, technologiczne – proces łączenia metalu z elastomerami oraz materiałowe – zastosowanie mocniejszych mechanicznie i termicznie mieszanek. CORTECO jako członek Grupy Freudenberg – wiodącego na świecie dostawcę rozwiązań tłumienia drgań jako pierwsza wprowadziła i oferuje szeroki asortyment kół opracowany specjalnie do realizacji w układach Start&Stop.
Przeniesienie napędu
Innowacyjne, elastyczne sprzęgło wału napędowego stanowi ekonomicznie uzasadniona alternatywę dla klasycznej tarczy Hardy’ego. Zastosowanie w lekkiej aluminiowej tarczy pływających (hydraulicznych) tulei metalowo-gumowych zapewnia lepsze wytłumienie drgań od typowej tarczy gumowej, poprawia kasowaniu nierówności biegu wału i pozwala na zmniejszenie jego masy. Funkcje tłumienia oraz kątowe wyrównanie są oddzielone w jednym składniku. To rozwiązanie znalazło już zastosowanie na liniach montażowych wiodących producentów wysokiej jakości samochodów z tylnym napędem. Corteco oferuje tarcze w postaci zestawu wraz z uwzględnieniem niezbędnych śrub.
Podsumowując należy podkreślić, że tylko odpowiednio skonstruowane i dopasowane w najdrobniejszych szczegółach części zamienne kontroli wibracji będą działać prawidłowo i redukować lub całkowicie niwelować nawet mikrodrgania, co wpływa na komfort podróży, a przekłada się to w sposób prosty na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg, jak również na trwałość całego pojazdu i wszystkich jego elementów i podzespołów. CORTECO, jeden z liderów w tej dziedzinie, nieustannie powiększa swoją ofertę, w celu dostarczenia klientom najlepszych produktów.
Na podstawie obszernego materiału i rozwoju know-how grupy Freudenberg, Corteco jest w stanie zaoferować elementy kontroli wibracji i zestawy naprawcze w jakości OEM dla ponad 27 500 rodzajów pojazdów. Wszystkie produkty są zaprojektowane, aby spełnić najwyższe standardy jakości i produkowane są przy użyciu najnowszych metod produkcji.
Komentarze