Elektrycznie sterowane wtryskiwacze są jednymi z najważniejszych elementów systemu wtryskowego Diesla typu CR. To one, wykonując polecenia sterownika, podają paliwo w odpowiednim czasie i w określonej ilości. Decydują tym samym zarówno o osiągach, zużyciu paliwa jak i właściwościach ekologicznych nowoczesnych silników Diesla.
Jak wiadomo, Bosch jest największym dostawcą systemów zasilania do nowo produkowanych pojazdów. Obecnie na polskim rynku użytkowanych jest około 3,5 mln samochodów osobowych i dostawczych z silnikami wysokoprężnymi. Stanowi to więc duży potencjał do naprawy szczególnie, że wiele z nich to samochody używane, sprowadzone z przebiegiem przekraczającym 200 tys. km. Samochody z napędem Diesla mają dużo większe roczne przebiegi niż z układami benzynowymi.
Wtryskiwacze podczas eksploatacji poddawane są ogromnym obciążeniom wynikającym z bardzo wysokiego ciśnienia oraz dużej szybkości przepływu paliwa, a także wysokich temperatur spalania występujących w obrębie dyszy rozpylającej. Elementami najbardziej narażonymi na zużycie są więc końcówka wtrysku oraz zaworek sterujący. Poza tym, podczas eksploatacji w wyniku drgań i naprężeń deformują się korpus i nakrętka. Im dłuższy jest okres eksploatacji, tym większy jest stopień zużycia elementów. Często korpus ulega głębokiej korozji międzykrystalicznej, w wyniku czego znacznie się osłabia. Dlatego też przy naprawie samochodu użytkownik powinien dokonać właściwego wyboru metody naprawy niesprawnych wtryskiwaczy CR, zależnego od kilku kryteriów.
Jedną z omówionych tu możliwości naprawy samochodów jest zastosowanie regenerowanych fabrycznie wtryskiwaczy Bosch eXchange, będących w ofercie firmy Bosch.
Regeneracja prowadzona przez Boscha obejmuje wymianę wszystkich zużywających się części wtryskiwacza. Wysoka precyzja standardów produkcyjnych wraz z restrykcyjną kontrolą jakości gwarantują maksymalną niezawodność eksploatacji.
Przy naprawie samochodu warto skorzystać z programu Bosch eXchange, bo dzięki niemu zostanie znacznie obniżony koszt naprawy. Niesprawny, czasem niefachowo naprawiony wtryskiwacz może spowodować problemy w eksploatacji samochodu, doprowadzając nawet do uszkodzenia silnika. Konsekwencje wynikające z rozszczelnienia układu Common Rail o ciśnieniu do 2500 barów mogą być dość kosztowne.
Kryteria techniczne przemawiające za zastosowaniem wtryskiwacza BX:
- duży przebieg samochodu na danym wtryskiwaczu – powyżej 300 tys. km
- wtryskiwacz był już poprzednio naprawiany – można go naprawiać tylko raz
- ślady uszkodzeń mechanicznych, które nastąpiły w czasie utrudnionego demontażu*
- głęboka korozja korpusu*
- uszkodzenie elektryczne cewki wtryskiwacza
- typ wtryskiwacza – piezoelektryczne nie mają technologii naprawy
* tego typu uszkodzenia dyskwalifikują zwrot zużytej części i otrzymanie zwrotu kaucji
Kryteria ekonomiczne przemawiające za zastosowaniem wtryskiwacza BX
- krótszy czas przestoju auta (istotne w przypadku flot, samochodów służbowych i dostawczych)
- możliwość wykonania naprawy samochodu w ciągu 1 dnia
- znaczne obniżenie kosztów naprawy w stosunku do zastosowania produktu nowego
- wtryskiwacze BX są stale dostępne u dystrybutorów i w magazynie centralnym
- pełna gwarancja, jak na produkt nowy
- niskie zużycie paliwa
- niezawodność dalszej eksploatacji
Przyczyna | Prawdopodobny skutek | Dodatkowe ryzyka |
Pozostawienie starego rozpylacza i nakrętki | Nieszczelność rozpylacza lub nakrętki, niewłaściwy przebieg wtrysku | Obniżenie mocy silnika, zwiększenie emisji zanieczyszczeń lub uszkodzenie silnika |
Wymiana zespołu zaworu na nieoryginalny | Zmiana precyzyjnej co do milisekundy chwili wzniosu iglicy i nadmiery wzrost przelewu paliwa | Twarda praca silnika, obniżenie mocy, wzrost zużycia paliwa |
Pozostawienie starego króćca przyłączeniowego | Wyciek paliwa, uszkodzenie filtra w króćcu, niewłaściwy przepływ paliwa | Obniżenie mocy silnika, negatywny wpływ na emisje, nawet uszkodzenie silnika |
Uszkodzenie mechaniczne lub korozyjne korpusu wtryskiwacza | Wyciek paliwa | Obniżenie mocy silnika, możliwe zapalenie się silnika |
Więcej na: www.motobosch.pl
Komentarze