W klasycznej konstrukcji samochodu za utrzymanie ciężaru auta odpowiada sprężyna, a za tłumienie nierówności – amortyzator. Jednak BILSTEIN Airmatic to awangarda, bo gdy jeden element odpowiada za obie funkcje i do tego może „w locie” zmieniać swoją charakterystykę, otwierają się zupełnie nowe możliwości.
Inżynierowie z BILSTEIN połączyli zalety zawieszenia pneumatycznego oraz amortyzatorów z regulowaną siłą tłumienia. Powstał w ten sposób element resorująco – tłumiący o nazwie Airmatic. Warto zauważyć, że jeden podzespół realizuje tutaj funkcje, za które zwykle odpowiadają osobno sprężyny i amortyzatory.
Zastosowanie pneumatycznego elementu resorującego wymagało uwzględnienia skomplikowanych zależności hydraulicznych i termodynamicznych zachodzących w jego wnętrzu. Udało się jednak stworzyć rozwiązanie zapewniające niespotykany dotąd komfort jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu doskonałych parametrów użytkowych. Małe i średnie nierówności jezdni pozostają dla pasażerów pojazdu niezauważone, natomiast droga mocno wyboista jest pokonywana z niespotykaną dotąd płynnością.
Przykładem takiego rozwiązania jest zawieszenie Airmatic Dual Control zastosowane w seryjnej produkcji Mercedesa klasy E. Element pneumatyczny współpracuje w tym przypadku z adaptacyjnym systemem tłumienia ADS i algorytmem „skyhook”.
ADS to sterowany elektronicznie system automatycznej regulacji siły tłumienia indywidualnie dla każdego z kół. W ciągu milisekund dopasowuje się do rodzaju nawierzchni, sposobu jazdy kierowcy czy obciążenia pojazdu. Określenie „skyhook” – czyli hak zaczepiony o niebo – jest bardzo sugestywne. Można sobie wyobrazić, że nadwozie pojazdu zawieszone jest na niewidzialnym haku i dzięki temu pozostaje nieruchome pomimo nierówności nawierzchni.
Zawieszenie pneumatyczne umożliwia także automatyczne obniżenie nadwozia o 15 mm po przekroczeniu prędkości 140 km/h. Pozwala to na poprawę stabilności ruchu i obniżenie oporu powietrza. Automatycznie regulowana jest też wysokość zawieszenia w miarę wzrostu obciążenia. Dzięki temu nie jest konieczne korygowanie wysokości strumienia przednich reflektorów. Znacznie ograniczono przechyły nadwozia przy szybkim pokonywaniu zakrętów. Tego typu układy zawieszeń mogą współpracować z systemami kontroli toru jazdy ESP.
Obecnie, moduły zawieszeń powietrznych są domeną luksusowych limuzyn i samochodów terenowych, jednak ich niezaprzeczalne zalety sprawią, że będą trafiać do popularnych modeli. Poza poprawą komfortu powodują znaczny wzrost bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza w sytuacjach, w których kierowca nie przewidział nagłej zmiany rodzaju nawierzchni drogi.
Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku systemów ABS czy ESP. Początkowo montowano je tylko w drogich limuzynach, niemniej obecnie stanowią wyposażenie obowiązkowe w nowo wprowadzanych samochodach. Zatem z każdym rokiem na drogach będzie przybywać samochodów „zaczepionych o niebo”.
Komentarze