Bosch opracował rozwiązania pozwalające tworzyć w czasie rzeczywistym plany dostępnych miejsc parkingowych. Zainstalowane w nawierzchni i w jeżdżących po niej samochodach czujniki będą automatycznie identyfikować wolne miejsca parkingowe i przesyłać tę informację do sieci.
Czujniki rozpoznają, czy miejsce parkingowe jest zajęte przez auto, czy nie, i prześlą tę informację do sieci. W przyszłości, nawet samochody przejeżdżające obok dostępnych miejsc parkingowych będą w stanie przesłać taką informację do sieci. Czujniki ultradźwiękowe montowane w wielu nowoczesnych samochodach w ramach systemów wspomagania parkowania będą identyfikować luki przy krawędzi chodnika. Przekazywanie informacji w czasie rzeczywistym na smartfony kierowców lub bezpośrednio do nawigacji samochodowych może skrócić czas poszukiwania wolnego miejsca parkingowego.
– „Dzięki tym rozwiązaniom Bosch pokazuje, w jaki sposób obecność czujników i dostęp do internetu mogą uczynić codzienne życie wielu ludzi znacznie łatwiejszym, nawet jeśli chodzi o parkowanie. Nasze rozwiązanie oferuje kierowcom większy komfort i pozwala zaoszczędzić im czas" – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Bosch, odpowiedzialny za dział branżowy Automobil-Elektronik.
Rozwiązanie bazujące na czujnikach i oprogramowaniu Bosch zostało zaprezentowane po raz pierwszy na konferencji Bosch Connected World w Berlinie w dniach 17-18 lutego 2015 r.
Bezprzewodowe czujniki zamontowane w jezdni są umieszczone w sztywnej, półokrągłej obudowie z tworzywa sztucznego. Z wyglądu przypominają znaczniki używane do oznaczenia pasów ruchu na drogach. Bezprzewodowy czujnik jest w stanie rozpoznać czy nad nim jest zaparkowany samochód. Mały, energooszczędny nadajnik radiowy w czujniku przesyła tę informację do odbiornika (działanie podobne do domowego routera WiFi), który jest zdolny do gromadzenia danych z setek czujników.
– „Informacja o tym czy miejsce jest zajęte czy nie, jest następnie przesyłana za pośrednictwem sieci do bazy danych. Program tworzy plan miejsc parkingowych na danym obszarze praktycznie w czasie rzeczywistym. W zależności od zastosowania, plan może dotyczyć parkingu, ulic lub centrum miasta" – mówi dr Rolf Nikodem, szef projektu Connected Parking Bosch.
Kolejną zaletą nowego rozwiązania jest to, że czujniki mogą pozostać na miejscu przez kilka lat, ograniczając w ten sposób czas i koszty związane z wymianą baterii lub ich samych. Utrzymanie zasilania przez tak długi czas jest możliwe dzięki temu, że czujniki potrzebują bardzo mało energii do transmisji danych oraz dysponują zaawansowanym systemem zarządzania energią. Wyeliminowano skomplikowane i skłonne do awarii okablowanie.
Innym rozwiązaniem opracowanym przez firmę Bosch jest możliwość rozpoznawania przez samochody mijanych miejsc parkingowych.
„Wiele samochodów już jest wyposażonych w funkcję wspomagania parkowania, co oznacza, że są one wyposażone w ultradźwiękowe czujniki Boscha. W trakcie jazdy czujniki te identyfikują wolne przestrzenie między samochodami zaparkowanymi wzdłuż ulicy. Dzięki dostępowi do internetu informacje te mogą być przekazywane do bazy danych z dużą szybkością. Tam w powiązaniu z cyfrową mapą ulic powstaje jeden plan, który pokazuje aktualnie wolne miejsca. Im więcej samochodów będzie uczestniczyć w tym systemie, tym bardziej szczegółowy i aktualny będzie plan miejsc parkingowych." – mówi " – dr Rolf Nikodem.
Komentarze