Aktualny rekord prędkości na lądzie pozostaje niepobity od kilkunastu lat. Został ustanowiony 15 października 1997 roku przez Andy Greena. Wynosi dokładnie 1227,986 km/h. Dotychczasowy rekordzista, wraz z ekipą Bloodhound SSC, wspieraną przez Castrola zamierza ustanowić nowy rekord, jeszcze w tym roku.
Andy Green spróbuje poprawić swój dotychczasowy rekord bolidem Bloodhound SSC, który jest skrzyżowaniem samochodu wyścigowego i samolotu. Obecnie trwają nad nim prace, którymi kieruje Richard Noble. Miejscem próby będzie Hakskeen Pan w RPA, a wyzwanie zostanie podjęte latem.
Pojazd Bloodhound będzie wykorzystywał zarówno specjalistyczne środki smarne Castrol, jak i takie, których używają miliony kierowców na całym świecie. W silniku odrzutowym będzie wykorzystany olej Castrol 5000/BP Turbo 2380, w układzie hydraulicznym znajdzie się Castrol Hyspin AWH-M46, a za działanie hamulców będzie odpowiadać stosowany w motorsporcie płyn Castrol React SRF. Do smarowania łożysk kół posłuży Castrol Alphasyn T32, w pojeździe będzie stosowany także smar Castrol Intertox Medium 150. Zadaniem oleju Castrol EDGE będzie smarowanie silnika Jaguara, który służy jako… pompa do paliwa rakietowego.
– „Produkty Castrol, także te z najnowszą technologią Titanium FST, idealnie pasują do Bloodhounda SSC, przecież jest to wciąż samochód. Nasza współpraca trwa już wiele lat, a pierwszy rekord prędkości z udziałem tej marki pobito już w latach 20. XX wieku.” – powiedział Richard Noble.
Skrót SSC w nazwie pojazdu oznacza „supersonic car” czyli samochód naddźwiękowy. Bloodhound SSC dysponuje mocą 135 tys. KM, sześciokrotnie większą od tej, jaką dysponują wszystkie samochody Formuły 1, startujące w jednym wyścigu. To pozwoli mu przekroczyć prędkość dźwięku. By uzyskać taką moc i pobić rekord prędkości Richard Noble sięgnął po silnik odrzutowy, zespół rakiet i środki smarne Castrol.
Oprócz poprawienia rekordu prędkości na ziemi latem 2015 roku, Andy Green chce rok później dokonać czegoś jeszcze bardziej imponującego – przekroczyć barierę 1000 mil/h (1609 km/h). Castrol od wielu lat wspiera pionierów podczas ich prób bicia rekordów prędkości. Firma ma na koncie współpracę przy 21 rekordach, a pierwszy z nich ustanowiono na początku lat 20. XX wieku. Na liście rekordzistów, którzy korzystali ze wsparcia Castrol, są m.in. Malcolm Campbell, Henry Seagrave, George Eyston, a wśród pojazdów są takie legendy jak Sunbeam, Bluebird i Thunderbolt.
Najnowszy rozdział historii współpracy przy biciu rekordów prędkości z marką Castrol został napisany przez Richarda Noble’a w 1983 roku (pojazd Thrust 2) i 14 lat później przez Andy Greena, w samochodzie Thrust SSC. Obaj chcą zapisać kolejne strony dzięki Bloodhoundowi SSC, smarowanemu przez Castrol EDGE.
– „Jesteśmy zaszczyceni, że możemy wspierać projekt Bloodhound. To partnerstwo daje nam możliwość zaprezentowania naszych produktów i wyznaczenia nowych standardów, by kolejny raz przesunąć granice” – mówi Paul Waterman, prezes Castrol.
Zobacz 21 rekordów prędkości na lądzie przy współpracy Castrola:
Rok |
Kierowca (pojazd) |
Miejsce |
Prędkość zarejestrowana |
1922 |
Kenelm Lee Guinness (Sunbeam) |
Brooklands (Wlk. Brytania) |
133,75 mil/h (215,25 km/h) |
1924 |
Ernest Eldridge (Fiat) |
Arpajon (Francja) |
145,89 mil/h (234,79 km/h) |
1924 |
Malcolm Campbell (Sunbeam) |
Pendine (Wlk. Brytania) |
146,16 mil/h (235,22 km/h) |
1925 |
Malcolm Campbell (Sunbeam) |
Pendine (Wlk. Brytania) |
150,76 mil/h (242,62 km/h) |
1926 |
Henry Segrave (Sunbeam) |
Southport (Wlk. Brytania) |
152,33 mil/h (245,15 km/h) |
1927 |
Malcolm Campbell (Napier-Campbell) |
Pendine (Wlk. Brytania) |
174,88 mil/h (281,44 km/h) |
1927 |
Henry Segrave (Sunbeam) |
Daytona Beach (USA) |
203,79 mil/h (327,97 km/h) |
1928 |
Malcolm Campbell (Napier-Campbell) |
Daytona Beach (USA) |
206,95 mil/h (333,05 km/h) |
1928 |
Ray Keech (Triplex) |
Daytona Beach (USA) |
207,55 mil/h (334,02 km/h) |
1929 |
Henry Segrave (Golden Arrow) |
Daytona Beach (USA) |
231,36 mil/h (372,34 km/h) |
1931 |
Malcolm Campbell (Bluebird) |
Daytona Beach (USA) |
246,09 mil/h (396,04 km/h) |
1932 |
Malcolm Campbell (Bluebird) |
Daytona Beach (USA) |
253,97 mil/h (408,73 km/h) |
1933 |
Malcolm Campbell (Bluebird) |
Daytona Beach (USA) |
272,46 mil/h (438,48 km/h) |
1935 |
Malcolm Campbell (Bluebird) |
Daytona Beach (USA) |
276,82 mil/h (445,50 km/h) |
1935 |
Malcolm Campbell (Bluebird) |
Bonneville (USA) |
301,13 mil/h (484,62 km/h) |
1937 |
George Eyston (Thunderbolt) |
Bonneville (USA) |
312,00 mil/h (502,12 km/h) |
1938 |
George Eyston (Thunderbolt) |
Bonneville (USA) |
345,50 mil/h (556,03 km/h) |
1938 |
George Eyston (Thunderbolt) |
Bonneville (USA) |
357,50 mil/h (575,34 km/h) |
1983 |
Richard Noble (Thrust 2) |
Black Rock (USA) |
633,47 mil/h (1019,47 km/h) |
1997 |
Andy Green (Thrust SSC) |
Black Rock (USA) |
714,144 mil/h (1149,303 km/h) |
1997 |
Andy Green (Thrust SSC) |
Black Rock (USA) |
763,035 mil/h (1227,986 km/h) |
Komentarze