Castrol chce ustanowić rekord prędkości na lądzie

14 stycznia 2015, 8:49

Aktualny rekord prędkości na lądzie pozostaje niepobity od kilkunastu lat. Został ustanowiony 15 października 1997 roku przez Andy Greena. Wynosi dokładnie 1227,986 km/h. Dotychczasowy rekordzista, wraz z ekipą Bloodhound SSC, wspieraną przez Castrola zamierza ustanowić nowy rekord, jeszcze w tym roku.

Andy Green spróbuje poprawić swój dotychczasowy rekord bolidem Bloodhound SSC, który jest skrzyżowaniem samochodu wyścigowego i samolotu. Obecnie trwają nad nim prace, którymi kieruje Richard Noble. Miejscem próby będzie Hakskeen Pan w RPA, a wyzwanie zostanie podjęte latem.

Pojazd Bloodhound będzie wykorzystywał zarówno specjalistyczne środki smarne Castrol, jak i takie, których używają miliony kierowców na całym świecie. W silniku odrzutowym będzie wykorzystany olej Castrol 5000/BP Turbo 2380, w układzie hydraulicznym znajdzie się Castrol Hyspin AWH-M46, a za działanie hamulców będzie odpowiadać stosowany w motorsporcie płyn Castrol React SRF. Do smarowania łożysk kół posłuży Castrol Alphasyn T32, w pojeździe będzie stosowany także smar Castrol Intertox Medium 150. Zadaniem oleju Castrol EDGE będzie smarowanie silnika Jaguara, który służy jako… pompa do paliwa rakietowego.

– „Produkty Castrol, także te z najnowszą technologią Titanium FST, idealnie pasują do Bloodhounda SSC, przecież jest to wciąż samochód. Nasza współpraca trwa już wiele lat, a pierwszy rekord prędkości z udziałem tej marki pobito już w latach 20. XX wieku.” – powiedział Richard Noble.

Skrót SSC w nazwie pojazdu oznacza „supersonic car” czyli samochód naddźwiękowy. Bloodhound SSC dysponuje mocą 135 tys. KM, sześciokrotnie większą od tej, jaką dysponują wszystkie samochody Formuły 1, startujące w jednym wyścigu. To pozwoli mu przekroczyć prędkość dźwięku. By uzyskać taką moc i pobić rekord prędkości Richard Noble sięgnął po silnik odrzutowy, zespół rakiet i środki smarne Castrol.

Oprócz poprawienia rekordu prędkości na ziemi latem 2015 roku, Andy Green chce rok później dokonać czegoś jeszcze bardziej imponującego – przekroczyć barierę 1000 mil/h (1609 km/h). Castrol od wielu lat wspiera pionierów podczas ich prób bicia rekordów prędkości. Firma ma na koncie współpracę przy 21 rekordach, a pierwszy z nich ustanowiono na początku lat 20. XX wieku. Na liście rekordzistów, którzy korzystali ze wsparcia Castrol, są m.in. Malcolm Campbell, Henry Seagrave, George Eyston, a wśród pojazdów są takie legendy jak Sunbeam, Bluebird i Thunderbolt.

Najnowszy rozdział historii współpracy przy biciu rekordów prędkości z marką Castrol został napisany przez Richarda Noble’a w 1983 roku (pojazd Thrust 2) i 14 lat później przez Andy Greena, w samochodzie Thrust SSC. Obaj chcą zapisać kolejne strony dzięki Bloodhoundowi SSC, smarowanemu przez Castrol EDGE.

– „Jesteśmy zaszczyceni, że możemy wspierać projekt Bloodhound. To partnerstwo daje nam możliwość zaprezentowania naszych produktów i wyznaczenia nowych standardów, by kolejny raz przesunąć granice” – mówi Paul Waterman, prezes Castrol.

 

Zobacz 21 rekordów prędkości na lądzie przy współpracy Castrola:

Rok

Kierowca (pojazd)

Miejsce

Prędkość zarejestrowana

1922

Kenelm Lee Guinness (Sunbeam)

Brooklands (Wlk. Brytania)

133,75 mil/h (215,25 km/h)

1924

Ernest Eldridge (Fiat)

Arpajon (Francja)

145,89 mil/h (234,79 km/h)

1924

Malcolm Campbell (Sunbeam)

Pendine (Wlk. Brytania)

146,16 mil/h (235,22 km/h)

1925

Malcolm Campbell (Sunbeam)

Pendine (Wlk. Brytania)

150,76 mil/h (242,62 km/h)

1926

Henry Segrave (Sunbeam)

Southport (Wlk. Brytania)

152,33 mil/h (245,15 km/h)

1927

Malcolm Campbell (Napier-Campbell)

Pendine (Wlk. Brytania)

174,88 mil/h (281,44 km/h)

1927

Henry Segrave (Sunbeam)

Daytona Beach (USA)

203,79 mil/h (327,97 km/h)

1928

Malcolm Campbell (Napier-Campbell)

Daytona Beach (USA)

206,95 mil/h (333,05 km/h)

1928

Ray Keech (Triplex)

Daytona Beach (USA)

207,55 mil/h (334,02 km/h)

1929

Henry Segrave (Golden Arrow)

Daytona Beach (USA)

231,36 mil/h (372,34 km/h)

1931

Malcolm Campbell (Bluebird)

Daytona Beach (USA)

246,09 mil/h (396,04 km/h)

1932

Malcolm Campbell (Bluebird)

Daytona Beach (USA)

253,97 mil/h (408,73 km/h)

1933

Malcolm Campbell (Bluebird)

Daytona Beach (USA)

272,46 mil/h (438,48 km/h)

1935

Malcolm Campbell (Bluebird)

Daytona Beach (USA)

276,82 mil/h (445,50 km/h)

1935

Malcolm Campbell (Bluebird)

Bonneville (USA)

301,13 mil/h (484,62 km/h)

1937

George Eyston (Thunderbolt)

Bonneville (USA)

312,00 mil/h (502,12 km/h)

1938

George Eyston (Thunderbolt)

Bonneville (USA)

345,50 mil/h (556,03 km/h)

1938

George Eyston (Thunderbolt)

Bonneville (USA)

357,50 mil/h (575,34 km/h)

1983

Richard Noble (Thrust 2)

Black Rock (USA)

633,47 mil/h (1019,47 km/h)

1997

Andy Green (Thrust SSC)

Black Rock (USA)

714,144 mil/h (1149,303 km/h)

1997

Andy Green (Thrust SSC)

Black Rock (USA)

763,035 mil/h (1227,986 km/h)

 

Dowiedz się więcej

Castrol od 100 lat z Fordem
Castrol od 100 lat z Fordem

W tym roku mija 100 lat od momentu, gdy na rynku pojawił się pierwszy olej przeznaczony dla konkretnej marki samochodów. Ford rekomendował stosowanie oleju Castrol w swoich autach, m.in. w legendarnym modelu T. Dziś obie firmy razem opracowują nowoczesne rozwiązania technologiczne, udoskonalają środki smarne i działają w motorsporcie. Na początku XX wieku Charles Wakefield, założyciel […]

Współpraca Castrol i Jaguar Land Rover przedłużona
Współpraca Castrol i Jaguar Land Rover przedłużona

Castrol i Jaguar Land Rover kooperują od ponad 20 lat, a od 11 są partnerami technologicznymi. Firmy właśnie przedłużyły ogólnoświatową umowę dotyczącą obsługi posprzedażnej samochodów. Dzięki nowej umowie obie firmy będą bliżej współpracować w takich obszarach jak nowe technologie, dedykowane środki smarne, obsługa posprzedażna, rynek wtórny oraz marketing. – „Obie strony mają wspólny cel, a […]

Pierwsze oleje z certyfikatem CO2 neutral od Castrola
Pierwsze oleje z certyfikatem CO2 neutral od Castrola

Jako pierwsza na świecie, rodzina olejów Castrol Professional otrzymała certyfikat CO2 neutral. Certyfikat oznacza, że emisja dwutlenku węgla przy produkcji olejów została mocno ograniczona. Gamy olejów Castrol EDGE Professional, Magnatec Professional i GTX Professional przeszły procedurę zgodnie z normą BSI PAS 2060 i uzyskały certyfikat CO2 neutral. Są to pierwsze na świecie oleje, które spełniają […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!