W październiku i listopadzie spotkali się przedstawiciele sieci serwisowych związanych z Inter Cars SA. Oba spotkania zdominował temat przyszłości niezależnego rynku usług warsztatowych.
Pierwsze spotkanie miało miejsce 4 października 2014 w Hotelu DoubleTree by Hilton, w Józefowie koło Warszawy. Głównymi punktami były konferencja oraz panel dyskusyjny, podczas których wystąpił Alfred Franke, Prezes SDCM, który przedstawił prezentację „Branża Motoryzacyjna 2014”.
Światowy, niezależny rynek motoryzacyjny to ogromny potencjał wart 750-800 mld €, w tym 180-200 mld € stanowi Europa. Polska natomiast jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków z dużym potencjałem. Niestety potencjalnie silne środowisko warsztatów, nie mając reprezentacji w postaci organizacji, nie ma możliwości wpływać na decyzje gospodarcze w naszym kraju w porównaniu z wpływami producentów pojazdów. Dla przykładu w Polsce działa około 19,5 tys. warsztatów niezależnych obsługujących samochody osobowe i ciężarowe oraz 1,5 tys. serwisów autoryzowanych. Skala jest nieporównywalna, a jednak to producenci samochodów mają głos dominujący, którego słuchają osoby decydujące o regulacjach prawnych w naszym kraju. Stąd tak ważna jest idea łączenia się warsztatów w sieci, które jako zjednoczona siła będą dbały o interesy właścicieli warsztatów.
W podobnym tonie wypowiadał się Jerzy Maliński, jeden z założycieli Organizacji Pracodawców Motoryzacji Moveo. Podkreślał potrzebę zaangażowania się niezależnego rynku motoryzacyjnego w kreowanie korzystnego dla branży systemu gospodarczego.
Oprócz nich wystąpili jeszcze Wojciech Twaróg, Członek Zarządu Inter Cars SA i Tomasz Ładosz, Kierownik Działu Sieci Serwisowych. Podczas intensywnej i merytorycznej rozmowy uczestnicy mogli wymienić swoje opinie i doświadczenia. Zaangażowanie członków sieci w czasie dyskusji pokazuje, jak ważne są takie spotkania. Dają one pogląd na oczekiwania i potrzeby członków oraz pomagają odnaleźć odpowiednie rozwiązania.
Trudne rozmowy
W podobny tonie utrzymane było spotkanie w Arłamowie, 15 listopada. Szczególnie ożywioną dyskusję można było zaobserwować podczas prezentacji Jerzego Malińskiego, reprezentującego Organizację Pracodawców Motoryzacji Moveo.
Podczas swojego wystąpienia przedstawił zmieniającą się sytuację na rynku motoryzacyjnym, mówił przede wszystkim o zbliżającej się erze telematyki. Jest to olbrzymi obszar rynku, którego przewidywane przychody, według badań rynkowych, będą się rozkładać od 2,5 miliarda euro w 2014 do 18 miliardów euro w 2025. Bez wspólnego działania warsztatów niezależnych już wkrótce rynek może być zdominowany przez serwisy autoryzowane. Dlatego też istnieje duża potrzeba zbudowania organizacji pracodawców złożonej z przedstawicieli warsztatów, aby wykorzystać ogromny potencjał małych firm w celu obrony własnych interesów i ochrony rynku warsztatów niezależnych. Jerzy Maliński podkreślił, że Moveo chce być organizacją, która ma reprezentować wspomniane interesy.
Został też poruszony temat zmiany przepisów dotyczących reformy stacji kontroli pojazdów, które maja być wprowadzone obowiązkowo dla diagnostów. Po burzliwej dyskusji, podczas której nie wszyscy zgadzali się ze sobą, głos zabrał Alfred Franke, popierając organizację warsztatów, która mogłaby być przeciwwagą wobec organizacji reprezentowanych przez przedstawicieli producentów pojazdów.
Spotkania organizowane przez Inter Cars dają ich uczestnikom spojrzenie na aktualną sytuację rynku motoryzacyjnego. Dwa ostatnie pokazały, że wiele kwestii dotyczących branży wymaga jeszcze rozwiązania. Pojawiają się nowe wyzwania, którym trzeba sprostać.
Komentarze