Denso opracowało nowy system wtrysku paliwa „DIET-FI”, który umożliwia zastosowanie mniejszej ilości części. System jest dostosowany do małych motocykli (o pojemności silnika do 150 ccm).
Układy wtryskowe w małych motocyklach
Zazwyczaj układy wtrysku paliwa są stosowane tylko w większych motocyklach i składają się z czujników, siłowników i modułu sterującego pracą silnika (ECU), by zapewnić precyzyjną kontrolę stężenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Powszechne stosowanie układów wtryskowych do małych motocykli będzie wymagało mniejszych komponentów oraz prostszych systemów złożonych z mniejszej ilości części, których koszt produkcji będzie niższy w porównaniu z systemami przeznaczonymi do quadów i dużych motocykli.
Technologia Denso DIET-FI jest pierwszym na świecie systemem wtrysku paliwa, który nie korzysta ani z czujnika położenia przepustnicy, ani z czujnika temperatury silnika. Zamiast tego wykorzystuje nowo opracowane technologie sterowania, które zapewniają to samo zużycie paliwa i wpływ na środowisko jak konwencjonalne układy wtrysku paliwa, ale przy mniejszym nakładzie środków.
System wtrysku paliwa DIET-FI składa się z pięciu elementów mniej niż konwencjonalne układy wtryskowe. Szeroko zakrojone badania umożliwiły Denso opracowanie takiej technologii sterowania wtryskiem paliwa, w której zrezygnowano z czujnika położenia przepustnicy, czujnika temperatury powietrza dolotowego, czujnika temperatury silnika i silnika krokowego ISC (ang. idlespeedcontrol – prędkość biegu jałowego). W układzie znajduje się sterownik obliczający temperaturę, który w połączeniu z termistorem tworzy elektroniczną jednostkę sterującą. System posiada również sterownik dozowania paliwa, który w połączeniu z czujnikiem ciśnienia powietrza wlotowego decyduje o przyspieszeniu lub hamowaniu.
Komentarze