Po raz pierwszy w Europie w BMW serii 1 zastosowano technologię Michelin ZP (Zero Pressure).
Michelin z systemem ZP to opona wyposażona we wzmocnienia boczne, które w przypadku utraty ciśnienia powietrza gwarantują kontynuowanie jazdy na odcinku do 80 km z prędkością do 80 km/h.
Budowa opony Michelin z systemem ZP oparta jest na standardowej technologii opony radialnej. Wyróżnia się zastosowaniem zmodyfikowanej mieszanki gumowej oraz wzmocnień bocznych, które przyjmują na siebie siłę nacisku, gdy spadnie ciśnienie powietrza w oponie. Innowacyjne rozwiązanie zastosowano także w konstrukcji strefy stopki opony Michelin wyposażonej w system ZP. Dzięki niemu zmniejszono ryzyko zsunięcia opony z felgi przy zerowym ciśnieniu. Wzmocniona stopka nie utrudnia montażu opony.
Samochody wyposażane w opony o wzmocnionych bokach wymagają pewnych adaptacji podwozia i zawieszenia już na etapie konstrukcyjnym. Samochody te muszą posiadać również system monitorowania ciśnienia w oponach.
W BMW serii 1 opony samopodtrzymujące są fabrycznie montowane na felgach EH2 (Extended Hump), których konstrukcja zwiększa odporność na zsunięcie opony w przypadku utraty ciśnienia. Michelin nie zaleca stosowania opon ZP w pojazdach, które nie były oryginalnie wyposażone w felgi EH2. Dla uzyskania maksymalnych parametrów jazdy zalecane jest także montowanie 4 opon tego samego typu.
Opony samopodtrzymujące charakteryzują się odmiennymi właściwościami w porównaniu z oponami standardowymi – są cięższe o 20 do 30 procent w zależności od rozmiaru. Wzmocnione ściany boczne obniżają nieco komfort jazdy i zwiększają opory toczenia: o 3 procent w samochodach usportowionych, o 5 procent w małych sedanach, o 10 procent w dużych autach oraz w przypadku opon o wysokim profilu. Opona Michelin ZP nie podlega naprawie – po utracie ciśnienia musi być wymieniona na nową. Jazda bez powietrza bardzo obciąża oponę, co w niektórych sytuacjach może spowodować poważne zmiany strukturalne.
Oferowane na rynku polskim BMW serii 1 jest pierwszym produkowanym w Europie samochodem seryjnie wyposażonym w opony Michelin Pilot Primacy ZP w rozmiarze 205/55 R 16 w indeksach prędkości H oraz V. Opony Michelin Pilot Primacy ZP na rynku wtórnym wchodzą do sprzedaży na przełomie listopada i grudnia 2004 roku. Michelin Pilot Primacy ZP dostępna będzie w rozmiarze 205/55 R16 91V. Jej cena będzie wyższa o 20 procent od takiej samej, standardowej opony.
Michelin wspiera producentów samochodów w działaniach na rzecz rozwoju nieprzerwanej mobilności i wyeliminowania koła zapasowego. Obecnie rynek wdraża różne rozwiązania o bardzo zróżnicowanych zaletach – system ZP oraz technologia PAX to najlepsza możliwa oferta w tym zakresie. Zdaniem Michelin właśnie system PAX ma szansę stać się w przyszłości nowym standardem na rynku ogumienia.
Opona Michelin ZP powstała w 1995 roku i bardzo szybko zdobyła rynkową niszę na rynku północnoamerykańskim. Opona Michelin ZP została homologowana dla modeli: Lincoln Continental (1997), Chrysler Viper (2002), Cadillac XLR (2003), BMW serii 1 (2004) i BMW serii 3 (2005). Niebawem Michelin ZP otrzyma homologację dla modeli BMW serii 5 i 6. Niemiecki producent, podejmując współpracę z Michelin, ma na celu aktywne włączenie się w rozwój rynku wydłużonej mobilności – technologia ZP umożliwia wyeliminowanie koła zapasowego.
W chwili obecnej dostępna jest tylko letnia opona Michelin z systemem ZP. Trwają prace nad oponą zimową.
Komentarze