25 września 2011 r. Patrick Makau Musyoki z Kenii przeszedł do historii sportu. Przebiegł maraton w czasie 2 godzin 3 minut i 38 sekund. Rekord ten czekał na swoje pobicie jedynie dwa lata. Wilsonowi Kipsangowi Kiprotichowi udało się ukończyć ten sam dystans z czasem o ok. 15 s. krótszym (2:03:23) niż Patrickowi. Obaj maratończycy pochodzą z Kenii. I obaj, kiedy bili rekordy świata, mieli na nogach te same buty do biegania Adidas.
Continental Traction Compound
Konstrukcja podeszew tych butów bazuje na technologii opracowanej przez Continental. Współpraca okazała się sukcesem i udowodniła, że receptury mieszanek gumowych zastosowane przy wytwarzaniu nowoczesnych opon sprawdzają się także przy produkcji obuwia do biegania. Większa przyczepność to lepszy kontakt z nawierzchnią, po której porusza się biegacz, dzięki czemu może on osiągnąć znacznie lepszy czas biegu.
Nie tylko zawodowi biegacze, ale także amatorzy korzystają z zaawansowanej technologii butów do biegania Adidas, ze specjalną mieszanką gumową Continental Traction Compound. Dlatego popyt na ten rodzaj butów stale wzrasta. W 2012 roku sprzedano ok. 1,2 miliona par tych butów, a w ubiegłym roku już ok. 3 miliony par. Współpraca firm zaowocowała także poszerzeniem oferty. Obecnie dostępnych jest już 80 produktów wykorzystujących stworzoną przez Continental technologię odpowiednio dobranych komponentów mieszanki gumowej – buty do biegania, trekkingu i sportów zimowych.
Maksymalna przyczepność
Współpraca firmy Continental z Adidas przy pierwszym projekcie trwała trzy lata. Zespół stanął przed olbrzymim wyzwaniem. W odróżnieniu od toczenia się opony, każdy krok biegacza stanowi indywidualny proces przyspieszenia, niezależny od rodzaju podłoża i stylu biegu.
Maratończyk uderza stopą o ziemię średnio 35 tys. razy podczas 41-kilometrowego biegu. Poprawa przyczepności przekłada się na poprawę wyników. Jednocześnie bieżnik podeszwy musi gwarantować pewną elastyczność, aby chronić biegacza przed urazami. Połączenie tych dwóch wymogów we właściwych proporcjach stanowiło wyzwanie, przed którym stanęli eksperci już na początku współpracy. Gdy pierwsze testy potwierdziły, że Continental będzie w stanie znacznie ulepszyć istniejące podeszwy, eksperymenty z zastosowaniem mieszanek gumowych do opon deszczowych stosowanych w wyścigach samochodowych wykazały znaczne przekroczenie zakładanych wyników przyczepności.
Pierwszy prototyp nowej podeszwy został użyty podczas regularnego biegu w 2009 roku. Były rekordzista świata w maratonie, Haile Gebrselassie, użył nowych butów podczas Biegu Sylwestrowego w Trewirze. Na mokrej drodze, której część została pokryta kostką brukową, odniósł zdecydowane zwycięstwo. Od tego momentu tempo rozwoju nowych podeszew znacznie przyspieszyło.
Współpraca
Współpraca między Continental i Adidas rozpoczęła się w 2007 roku. Stało się to właściwie przez przypadek, gdy badacze z obu firm spotkali się podczas warsztatów i zaczęli omawiać problemy związane ze znacznym zwiększeniem przyczepności mieszanek gumowych. Podczas tej wymiany myśli eksperci z firmy Adidas wyrazili chęć współpracy. Podczas pracy na modelach udało im się zwiększyć przyczepność butów nawet o 30 proc. – zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni w całym zakresie temperatur. Z czasem nie tylko buty do biegania, ale również buty trekkingowe zaczną być produkowane z podeszwą Continental. W zeszłym roku były wyniki sprzedaży tego obuwia były sześciokrotnie wyższe niż w 2012 roku.
Najnowszy projekt prowadzony przez obie firmy koncentruje się na innowacyjnym bucie snowboardowym.
Komentarze