W jakim kierunku powinna rozwijać się edukacja zawodowa? Jaka jest rola biznesu we wsparciu szkół, a w jaki sposób szkoły powinny wspierać biznes? Na te oraz wiele innych pytań próbowali odpowiedzieć uczestnicy panelu dyskusyjnego, który odbył się w ramach inauguracji programu „Młode Kadry” w Bydgoszczy.
Kształcenie zawodowe a oczekiwania rynku pracy
Przy okazji otwarcia Regionalnego Centrum Szkoleniowego w Zespole Szkół Samochodowych w Bydgoszczy, 28 kwietnia 2014 roku obyła się konferencja „Kształcenie zawodowe a oczekiwania rynku pracy”. Tematyka konferencji dobrze wpisała się w ideę programu „Młode Kadry” organizowanego przez Inter Cars SA oraz partnerów: Bosch, Castrol, Luk Ina Fag, ContiTech, Mahle, NTN SNR, Osram i SKF. Program ma na celu wspieranie edukacji uczniów szkół o profilu motoryzacyjnym, poprzez przekazanie najnowocześniejszego wyposażenia warsztatów. W ten sposób uczniowie mogą uczyć się na sprzęcie, który jest używany w profesjonalnych zakładach naprawczych. Jest to program łączący świat biznesu i edukacji, niezwykle istotny dla całej branży motoryzacyjnej oraz regionalnego szkolnictwa zawodowego.
ZSS w Bydgoszczy jest już 12 placówką, która przystąpiła do programu „Młode Kadry”. Do tej pory każda ze szkół otrzymała sprzęt o wartości 100 000 zł oraz pakiet szkoleń o wartości 30 000 zł. Dzięki tej pomocy, uczniowie szkół mogą uczyć się na wyposażeniu, który jest na co dzień używany w nowoczesnych warsztatach, przez to nie są oderwani od rzeczywistości rynku motoryzacyjnego.
Fot. T. Wilczkiewicz
Edukacja zawodowa
Konferencja spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony władz samorządowych i edukacyjnych oraz organizacji pracodawców oraz miejscowych przedsiębiorców. Pokazuje to, że program „Młode Kadry” trafił na podatny grunt, gdzie podobne inicjatywy traktowane są bardzo poważnie i mogą liczyć na wsparcie. Potwierdzeniem tego była prezentacja przedstawiona przez Iwonę Waszkiewicz, Dyrektor Wydziału Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Bydgoszczy. Uczestnicy spotkania mogli dowiedzieć się m.in. tego, że dostosowanie placówek edukacyjnych do potrzeb rynku pracy jest pierwszym i podstawowym celem Strategii Rozwoju Edukacji miasta. Efekty tej polityki widoczne są w statystykach, według których aż 60% uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Bydgoszczy to uczniowie szkół zawodowych (zarówno szkół technicznych jak i edukacji zasadniczej), a 40% szkół ogólnokształcących. Jest to ewenement na skalę kraju, ponieważ ogólne statystyki edukacji w Polsce są dokładnie odwrotne – 6 do 4 na korzyść szkół ogólnokształcących. Pokazuje to, że władze edukacyjne miasta doskonale zdają sobie sprawę z potrzeb rynku i ich działania mają widoczne skutki. Następnie głos zabrał Prezes Związku Pracodawców Pomorza i Kujaw, Mirosław Ślachciak, który zwrócił uwagę na rolę doradztwa zawodowego, przedstawiając badania na ten temat.
Po tej części konferencji nastąpiło uroczyste podpisanie umowy współpracy pomiędzy ZSS w Bydgoszczy a Inter Cars SA w ramach programu „Młode Kadry”. Sygnatariuszami umowy byli Dyrektor ZSS Janusz Tomas oraz Robert Kierzek, Prezes Zarządu Inter Cars SA, który zadeklarował dalszy rozwój programu, jako niezbędny element rozwoju szkół samochodowych w Polsce.
Ostatnią częścią konferencji był panel dyskusyjny, podczas którego uczestnicy mogli wymienić się opiniami na temat potrzeb branży motoryzacyjnej i ustalić, co szkoły mogą jeszcze zrobić, żeby wykształcić pełnowartościowego pracownika znającego realia nowoczesnego rynku usług warsztatowych. Dyskusja okazała się wartościowa, ponieważ pokazała potrzeby właścicieli warsztatów, czyli przyszłych pracodawców zatrudniających dzisiejszych uczniów. Dla Inter Cars SA była również ważną wskazówką oraz potwierdzeniem, że kierunek „Młode Kadry” jest właściwy i godny wsparcia.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 29 kwietnia 2014, 23:06 0 0
i znowu firma handlowa troszczy się o kadry w szkołach - a w tle olej castrol (gdzie Dudek ???) , sprzęt Bosch i inne Mahle . pogoniłbym całe to towarzystwo (jako dyrektor szkoły oczywiście)
Odpowiedz
Anonim, 29 kwietnia 2014, 23:14 0 0
i pytanie dodatkowe - gdzie jest granica reklamy w placówkach oświatowych, tzn czy można ot tak rozłożyć się z wielkimi plandekami reklamowymi / produktami w takiej czy innej szkole i rżnąć głupa twierdząc, że chodzi tylko o edukację ?
Odpowiedz
Anonim, 30 kwietnia 2014, 9:58 0 0
dlatego, że handel częściami odbywa się w przestrzeniach komercyjnych a nie a placówkach oświatowych . i także dlatego że szkoła nie jest od generowania zysków tylko od kształcenia a dostawcy częsci niechaj zasuwają na targi branżowe a nie do szkół .
Odpowiedz
Anonim, 5 maja 2014, 12:20 0 0
82.28.193 napisal , że taki biznes jest opłacalny . zatem jaki to jest biznes robiony ze szkołami przez IC , bo do końca nie wiemy , a byśmy chcieli wiedziec ?
Odpowiedz
Anonim, 29 maja 2014, 16:46 0 0
Dla wszystkich przeciwnych takiej edukacji, macie tu przykład jak to się robi na zachodzie: http://www.rbs-stuttgart.de/internet/
Jak nie znacie niemieckiego, wrzucie sobie do google translatora. Zaangażowanie się w edukację sektora komercyjnego to jedyna droga do kształcenia specjalistów, których potrzebuje rynek a nie osób z papierkiem ze szkoły technicznej.
Odpowiedz