DENSO opracowało pierwszą na świecie uniwersalną jednostkę sterującą samochodowym układem klimatyzacji, która ma bardzo szerokie zastosowanie – od pojazdów kompaktowych po luksusowe.
Konwencjonalne jednostki sterowania układem klimatyzacji często są projektowane i dostosowywane do specyfikacji konkretnego modelu pojazdu. Opracowana przez DENSO jednostka ma nową budowę, która umożliwiła jej standaryzację. Charakteryzuje się ona wyższą wydajnością, jest również mniejsza i lżejsza niż jej standardowe odpowiedniki. To pierwszy tego typu produkt na świecie.
„Wiele składowych tego produktu – takie jak mieszalnik powietrza, siłownik i wentylator dmuchawy – zostały zaprojektowane na nowo, co pozwoliło nam zmniejszyć rozmiar jednostki o 20% w porównaniu do standardowego produktu DENSO, oraz znacząco ją ustandaryzować” – powiedział Katsuhisa Shimokawa, Executive Director Thermal Systems Business Unit, DENSO.
Szerokość mieszalnika powietrza jest o połowę mniejsza w porównaniu do standardowego produktu DENSO. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii formowania, masa i wysokość jednostki również zostały zmniejszone. Standardowa jednostka wymaga kilku siłowników, które obsługują mieszalnik powietrza – nowa jednostka sterująca potrzebuje tylko jednego, dzięki czemu obudowa jest mniejsza.
Łopatki nowego wentylatora dmuchawy zostały zaprojektowane na nowo, tak aby jak najlepiej wspomagały przepływ powietrza. Dzięki temu nowy wentylator jest o 15% mniejszy i zużywa o 20% mniej energii, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej objętości wydmuchiwanego powietrza.
Zastosowane technologie sprawiają, że nowe, mniejsze, lżejsze i bardziej wydajne jednostki sterujące układem klimatyzacji mogą być montowane w samochodach przyjaznych środowisku. Przykładowo, w systemie start/stop parownik może zostać zastąpiony przez parownik magazynujący chłód, a w pojazdach elektrycznych i hybrydowych rdzeń nagrzewnicy można wymienić na układ klimatyzacji z pompą ciepła. Co więcej, dzięki wprowadzeniu dwuwarstwowej struktury wentylatora dmuchawy, która zasysa powietrze z zewnątrz i jednocześnie zapewnia wewnętrzny obieg powietrza, układ klimatyzacji może być stosowany w pojazdach z ograniczonymi źródłami ciepła.
Nowa jednostka sterująca układem klimatyzacji DENSO jest już stosowana w Japonii – montuje się ją w nowym modelu Toyoty Harrier, który miał premierę w grudniu 2013 r., oraz w modelach Toyota Noah i Voxy, które pojawiły się na rynku w styczniu 2014 r. Nowy produkt DENSO będzie można montować również w innych modelach samochodów na całym świecie.
Więcej informacji na temat produktów DENSO można znaleźć na stronie www.denso-am.pl.
Komentarze