Bloodhound to operacyjna nazwa projektu, którego celem jest zbudowanie pojazdu zdolnego do ustanowienia nowego rekordu prędkości na lądzie. Firma Castrol, wiodący producent środków smarnych, została partnerem inicjatywy.
Bloodhound – najszybszy pojazd świata?
Specjaliści Castrol dobiorą odpowiedni olej i pozostałe płyny do naddźwiękowego Bloodhounda, który ma przekroczyć barierę 1000 mil na godzinę. Firma była już zaangażowana w wiele projektów, których celem było osiąganie najlepszych wyników na świecie. Castrol wspierał w biciu rekordów prędkości pionierów tej dyscypliny na lądzie, w wodzie i w powietrzu. Ciąg dalszy tej historii będzie miał miejsce podczas prac w projekcie Bloodhound.
Castrol był zaangażowany w pobicie rekordu prędkości na lądzie aż 21-krotnie. Zaczęło się 90 lat temu, w 1924 roku. Wtedy sir Malcolm Campbell uzyskał prędkość 146 mil na godzinę (235 km/h). W czasach współczesnych Castrol ma na koncie 30-letnią współpracę przy biciu rekordów przez pojazdy Thrust. Thrust 2 uzyskał 633 mile na godzinę (1019 km/h), a do dziś niepobity jest wynik Andy Greena w pojeździe Thrust SSC w 1997 roku – 763 mile na godzinę (1228 km/h). I właśnie ten rezultat będzie pierwszym celem bolidu Bloodhound SSC w 2015 roku, w Hakskeen Pan w RPA. Przedstawiciele projektu Bloodhound na całym świecie szukali najlepszego miejsca do bicia rekordu. Potrzebna była pustynia o idealnie płaskim odcinku o długości co najmniej 12 mil i szerokości 2 mil. Wybór padł na Hakskeen Pan w Republice Południowej Afryki.
W nowym pojeździe, z silnikiem o mocy 135 000 KM zostanie wykorzystana szeroka gama najlepszych produktów Castrol, m.in. najwytrzymalszy olej EDGE, używany w motorsporcie płyn hamulcowy React SRF i inne płyny, używane m.in. przez NASA. Przy pełnej prędkości Bloodhound SSC będzie pokonywać milę w 3,6 sekundy.
Bloodhound SSC będzie napędzany trzema silnikami odrzutowymi Rolls-Royce EJ200, wspomaganymi zespołem rakiet hybrydowych Nammo. Źródłem napędu pompy utleniacza do paliwa rakietowego będzie 750-konny silnik z samochodu wyścigowego. Łączna moc to 135 000 KM, czyli mniej więcej tyle, co w 180 samochodach Formuły 1. W tej chwili trwają prace nad pojazdem Bloodhound SSC w centrum technicznym zespołu w Bristolu. Według planu ma on być gotowy latem 2015, wtedy też odbędą się testowe przejazdy w Wielkiej Brytanii (przy prędkości ok. 320 km/h). Później ekipa przeniesie się do RPA, gdzie zostanie podjęta próba uzyskania 800 mil na godzinę (1287 km/h). Kolejny etap to powrót do Wielkiej Brytanii, analiza danych i – w sezonie 2016 – kolejna próba w RPA. Tym razem celem będzie 1000 mil na godzinę (1609 km/h).
Komentarze