Amortyzatory BILSTEIN

26 lutego 2014, 23:07

Gdyby poprosić użytkowników samochodów o wymienienie elementów składowych zawieszenia, to pośród wielu, zapewne padłoby słowo amortyzator. I słusznie, bo jest to część znajdująca się w każdym współczesnym pojeździe, kojarzona jednak bardziej z polepszeniem komfortu jazdy niż wpływająca na bezpieczeństwo. A to właśnie bezpieczeństwo najbardziej cierpi w przypadku niesprawnych amortyzatorów.

Badania prowadzone na rynku dowodzą, że wielu użytkowników eksploatuje pojazdy ze znacznie zużytymi amortyzatorami, nie będąc tego świadomym. Dzieje się tak między innymi dlatego, że  proces utraty siły tłumienia przebiega stopniowo i użytkownik przyzwyczaja się do takiego stanu rzeczy. Jednocześnie, nie następuje wyraźny spadek komfortu jazdy. Dopiero w trudnej sytuacji drogowej, np. hamowanie na łuku pofalowanej drogi przy śliskiej nawierzchni może się okazać, że w wyniku niesprawnych amortyzatorów kierowca traci panowanie nad pojazdem.

Stopniowe zużywanie się amortyzatorów jest naturalnym procesem, dlatego należy je traktować jako część eksploatacyjną podlegającą wymianie po przejechaniu określonego dystansu. Zdarzają się oczywiście nagłe awarie powstające po wjechaniu w wyrwę jezdni, uderzenie w krawężnik czy w wyniku wypadku. Ważne, aby po stwierdzeniu usterki dokonać naprawy w oparciu o właściwie dobrane i o odpowiedniej jakości części.

Amortyzatory  zastosowane przez konstruktorów do danego pojazdu są pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy komfortem, a „trzymaniem” się drogi. W największym uproszczeniu, amortyzator „twardy”, tj. zapewniający doskonałe tłumienie drgań, jest mało komfortowy. Niemniej, wieloletnie prace konstrukcyjne pozwoliły w pewnym stopniu pogodzić te dwie cechy., w czym duży udział miała i ma ciągle, założona w 1873 roku firma BILSTEIN. Głównie za sprawą wyjątkowej aktywności w sportach motorowych jest postrzegana jako dostawca dla tego segmentu, jednak posiada w ofercie amortyzatory przeznaczone również do cywilnych samochodów.

W 1957 roku rozpoczęła seryjną produkcję amortyzatorów gazowych jednorurowych dla Mercedesa, zaś obecnie dostarcza na pierwszy montaż amortyzatory dla takich firm jak Porsche, BMW, Audi, Jaguar i wielu innych. BILSTEIN dostępny jest także na rynku wtórnym, gdzie oferta pokrywa większość pojazdów jeżdżących po europejskich drogach. Warto przyjrzeć się bliżej dwóm grupom produktowym, przeznaczonym do seryjnych pojazdów eksploatowanych w warunkach normalnego ruchu drogowego.

Pierwszą grupę stanowią olejowe amortyzatory BILSTEIN B2. Jest to produkt wysokiej jakości oferowany w korzystnej cenie, przeznaczony zwłaszcza do pojazdów fabrycznie wyposażonych w amortyzatory olejowe. Gwarancją wysokiej jakości jest transfer technologii z produktów przeznaczonych na pierwszy montaż.

Druga grupa to amortyzatory olejowo – gazowe BILSTEIN B4, potocznie nazywane amortyzatorami gazowymi. Przy rosnących obciążeniach i temperaturach sprężony gaz znajdujący się ponad lustrem oleju redukuje jego pienienie. Daje to niezmienną siłę tłumienia nawet przy ekstremalnie wysokich obciążeniach. Technologia zastosowana po raz pierwszy przez BILSTEIN ponad 50 lat temu jest obecnie standardem w większości samochodów. Zalety tego rozwiązania zostaną docenione szczególnie w dynamicznych sytuacjach drogowych, takich jak gwałtowne hamowanie, szybkie wjechanie w zakręt, omijanie przeszkody, itp. Jednocześnie, obok sportowych osiągów rozwiązanie BILSTEIN B4 to także wysoki komfort dający przyjemność z codziennego użytkowania samochodu. W odróżnieniu od bardziej sportowych amortyzatorów BILSTEIN B6 i BILSTEIN B8 malowanych na żółto, prezentowane BILSTEIN B2 oraz BILSTEIN B4 charakteryzuje czarna kolorystyka.

Przy okazji wymiany amortyzatorów użytkownik może zadać pytanie czy nie warto zastosować tańszego produktu, pochodzącego od mniej renomowanego producenta? Powszechnie znana, niska jakość krajowych dróg niestety odbija się na trwałości zawieszenia, w tym także amortyzatorów.  Jest to widoczne zwłaszcza w przypadku tańszych zamienników, które zwykle nie wytrzymują oczekiwanego przebiegu. Tajemnica dobrych, markowych amortyzatorów tkwi w wysokiej jakości materiałach zastosowanych do ich produkcji oraz w odpowiedniej technologii wykonania. Dotyczy to zwłaszcza takich szczegółów jak zastosowanie odpowiednich uszczelnień, konstrukcja zaworów czy technologia utwardzania tłoczyska. Wieloletnie doświadczenia w produkcji amortyzatorów na rynek OE  oraz dla sportu pozwoliły firmie BILSTEIN perfekcyjnie opracować te szczegóły.

 

Zużyte lub niskiej jakości amortyzatory mogą powodować negatywne skutki, m.in.:

  • wydłużenie drogi hamowania;
  • zwiększenie ryzyka aquaplaningu;
  • utratę przyczepności przy szybkim pokonywaniu nierówności;
  • przyspieszone zużycie opon oraz innych elementów zawieszenia;
  • pogorszenie ogólnego komfortu jazdy.
Artykuł sponsorowany Bilstein

Dowiedz się więcej

Nowy serwis internetowy o produktach Bilstein
Nowy serwis internetowy o produktach Bilstein

W sieci jest już dostępny pierwszy polski serwis internetowy o produktach Bilstein – niemieckiego producenta części układu tłumienia drgań zawieszenia. Bilstein z nową stroną internetową Strona internetowa ma za zadanie dostarczyć osobom zainteresowanym ofertą produktową marki Bilstein pełnych informacji. Krótkie materiały przybliżają tajniki technologii producenta stosowanej zarówno w samochodach użytkowanych na co dzień, jak i […]

Bilstein na Targach Essen Motor Show 2013
Bilstein na Targach Essen Motor Show 2013

Podczas motoryzacyjnych Targów Essen Motor Show 2013 firma Bilstein zaprezentuje zwiedzającym historyczną podróż od modelu Opel Kadett C GT/E Rallye do osiągającego ponad 600 KM Aston Martina V12 Vantage GT3. Punktem wspólnym prezentowanych modeli będą oczywiście elementy zawieszenia Bilstein. Bilstein w samochodach sportowych W roku 2013 prezentacja produktów Bilstein skoncentruje się na nowych rozwiązaniach typu […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 27 lutego 2014, 7:07 0 0

KIEDYŚ AMORTYZATORY BILSTEIN TO BYŁA KLASA
ZERO REKLAMACJI 100% ZADOWOLONYCH KLIENTÓW
PRODUKOWANE Z MATERIAŁÓW O PODWYŻSZONEJ WYTRZYMAŁOŚCI
PO MEGA LICZBIE REKLAMACJI , STUKANIA W CZASIE JAZDY
PRZESTAŁEM SPRZEDAWAĆ
PRZESTALI STAWIAĆ NA JAKOŚĆ
SZKODA
KIEDYŚ NIE POLECIŁBYM NIC INNEGO
TERAZ NIE POLECAM !!

Odpowiedz

Anonim, 27 lutego 2014, 11:18 0 0

całkowicie zgadzam się z komentarzem-okropna lipa!!!

Odpowiedz

Anonim, 28 lutego 2014, 22:48 0 0

A przez to nieszczęsne allegro tylko problemów , bo tam takie dziadostwo sprzedają za parę groszy a później klient ma pretensje , że mechanik tak drogo chce . Tylko szkoda , że nie zastanowi się skąd taka niska cena jest na tym przeklętym allegro .
Pamiętajcie nigdzie za darmo nic nie dają !!!

Odpowiedz

Anonim, 1 marca 2014, 16:33 0 0

allegro nie jest tu winne, to Polacy i ich sposób na biznes aby sprzedawać w cenie zakupu a zarabiać parę groszy na wysyłce. Na zachodzie nikt by nie wpadł na tak idiotyczny sposób zarabiania, zapi...lać jak wół za grosze. LUDZIE OPAMIĘTAJCIE SIĘ I SZANUJCIE.

Odpowiedz

Anonim, 1 marca 2014, 16:33 0 0

allegro nie jest tu winne, to Polacy i ich sposób na biznes aby sprzedawać w cenie zakupu a zarabiać parę groszy na wysyłce. Na zachodzie nikt by nie wpadł na tak idiotyczny sposób zarabiania, zapi...lać jak wół za grosze. LUDZIE OPAMIĘTAJCIE SIĘ I SZANUJCIE.

Odpowiedz