Podczas 43. Targów Motoryzacyjnych Tokio 2013, firma Bridgestone zaprezentowała drugą generację koncepcyjnych opon niepneumatycznych “Air Free”. Nowy model opony ma zwiększoną nośność, jest bardziej ekologiczny i cechuje się lepszymi parametrami jezdnymi.
Dzięki strukturze szprych we wnętrzu opony, które przenoszą ciężar pojazdu, nie trzeba już okresowo dopompowywać kół – oznacza to niższe wymagania w zakresie utrzymania opon. „Air Free” eliminują problem przebicia ogumienia, a wykonane z wytrzymałej żywicy termoplastycznej szprychy mogą być poddane recyklingowi.
Rozwinięcie technologii
Bridgestone pracuje nad strukturą szprych, wykorzystując podczas projektowania wytrzymałą i elastyczną żywicę, a także symulację metodą elementów skończonych (FEM). Druga generacja opon koncepcyjnych „Air Free” zapewnia, dzięki zwiększonej nośności i lepszej trakcji, większą wszechstronność, w porównaniu do opon pierwszej generacji. Pojazd testowy wyposażony w „Air Free” pierwszej generacji ważył 100 kg i miał maksymalna prędkość 6 km/h. Pojazd z oponami drugiej generacji ważył 410 kg i osiągał maksymalną prędkość 60 km/h.
Niższy opór toczenia
Około 90 proc. energii traconej w wyniku oporu toczenia pochodzi z powtarzających się zmian kształtu opony podczas jazdy. W oponach „Air Free” II. generacji, firmie Bridgestone udało się znacząco obniżyć utratę energii poprzez zastosowanie unowocześnionych technologii materiałowych i uproszczenia samej budowy opon. W rezultacie, opony koncepcyjne „Air Free” osiągnęły ten sam niski poziom oporu toczenia, jak pneumatyczne, paliwooszczędne opony Bridgestone.
Cel badań
Bridgestone prowadzi prace nad oponami koncepcyjnymi „Air Free”, ponieważ są one bardziej przyjazne dla środowiska niż opony istniejące obecnie, a celem jest jak najszybsze wprowadzenie ich do zastosowań komercyjnych w szerokiej gamie pojazdów.
Komentarze