Raport firm Castrol i TomTom wskazuje, że jakość poruszania się autem, czyli także wskaźnik stop-start są w Warszawie niemal identyczne jak w Nowym Jorku. W obu miastach kierowcy zatrzymują się i ruszają ok. 16 tys. razy w ciągu roku. Dla porównania – w Krakowie wskaźnik stop-start wynosi 13 800. A każde zatrzymanie i ponowne ruszenie to obciążenie dla silnika.
Interesujące wyniki badań Castrol i TomTom
Według inżynierów firmy Castrol jazda w ciągłym trybie zatrzymywania się i ruszania może nasilać powstawanie mikroskopijnych uszkodzeń, przyspieszając zużycie silników samochodowych. W tak niekorzystnych warunkach kluczowe elementy jednostki napędowej mogą się wtedy zużywać o 2/3 szybciej niż w czasie jazdy. Dobry olej może ograniczyć zużycie silnika, ale musi cały czas pokrywać chronione elementy mechanizmu. Castrol Magnatec, dzięki inteligentnym molekułom, lepiej zabezpiecza kluczowe elementy silnika podczas pracy w trudnych warunkach, np. zaraz po uruchomieniu, czy w korku. Może być rozwiązaniem dla osób, które codziennie poruszają się w intensywnym ruchu ulicznym.
Wspólne badanie Castrol i TomTom przeprowadzono, by potwierdzić prognozy firmy Castrol dotyczące liczby cykli stop-start. Okazało się, że w wielu miastach jest pod tym względem o wiele gorzej niż zakładano. Warunki jazdy w dużych miastach wciąż się pogarszają – rośnie liczba samochodów, a tempo rozbudowy sieci dróg jest znacznie wolniejsze. Efektem są coraz większe obciążenia silników. Trwałości silników nie służy zarówno ciągłe zatrzymywanie się i ruszanie, jak i praca na biegu jałowym. Najgorzej jeździ się w stolicach Turcji, Meksyku i Rosji. Kierowcy w tych miastach zatrzymują się i ruszają średnio 30 tys. razy w ciągu roku. Oznacza to, że w Stambule samochody zatrzymują się średnio co 35 sekund, a w przeliczeniu na kilometr liczba cykli stop-start wynosi 2,6. W Warszawie te wskaźniki wynoszą odpowiednio: 54,3 s i 1,35, a w Krakowie – 63,3 s i 1,15.
Ralf-Peter Schäfer, kierownik ds. ruchu ulicznego w TomTom, powiedział:
– ,,Wyniki badań są interesujące, a współpraca z firmą Castrol w celu stworzenia indeksu okazała się bardzo odkrywcza. Największa liczba postojów w Stambule odpowiada wysokiemu poziomowi zakorkowania tego miasta, a kolejne miejsca zajmują Meksyk i Moskwa, które również zmagają się z codziennymi zatorami na drogach. Natomiast jazda po Rotterdamie wiąże się z najmniejszą liczbą wymuszonych postojów, ponieważ miasto to jest zakorkowane w umiarkowanym stopniu".
Raport przygotowywany był w lipcu i sierpniu br. na podstawie udostępnionych anonimowo przez użytkowników danych z systemów GPS zainstalowanych w pojazdach. Liczba przejazdów w danym regionie, a także czas ich trwania zostały zebrane w 50 miastach świata przez TomTom. Uwzględniono w nich przejechany dystans i łączną liczbę zatrzymań, co pozwoliło uzyskać średnią liczbę zatrzymań na kilometr w regionie i czas pomiędzy kolejnymi zatrzymaniami. Dziennie do badania pozyskiwano blisko 6 miliardów punktów pomiarowych, nawet po kilkanaście tysięcy z jednego urządzenia GPS. Od 2006 roku, kiedy TomTom rozpoczął zbieranie danych, zarejestrowano 9 bilionów pomiarów.
Wyniki współpracy firm Castrol i TomTom wykorzystane zostaną również w pracach nad dalszym rozwojem olejów silnikowych. Należy spodziewać się, że liczba sekwencji stop-start w poruszaniu się po największych miastach nie będzie malała, a opracowanie kolejnych olejów silnikowych, jeszcze lepiej chroniących silniki naszych aut, stanie się koniecznością.
Komentarze