Uszczelka podgłowicowa jest odpowiedzialna za skuteczne uszczelnienie gazów spalinowych, cieczy chłodzącej i oleju silnikowego. Jako ogniwo odpowiedzialne za przenoszenie energii kinetycznej pomiędzy skrzynią korbową i głowicą cylindrów, ma także bardzo duży wpływ na rozdział sił nacisku w całym systemie naprężeniowym i na spowodowane tym, elastyczne odkształcenia części składowych silnika.
Uszczelnienia podgłowicowe Metaloflex
Szczególnie w silnikach Diesla oraz wysoko wydajnych silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, widać wyraźnie technologiczną przewagę wielowarstwowych, metalowych uszczelnień podgłowicowych. Wprowadzony przez firmę ElringKlinger z początkiem lat 90-tych na rynek europejski, system uszczelnienia głowicy silnika Metaloflex jest obecnie najczęściej stosowanym w międzynarodowym przemyśle samochodowym. Aktualnie, dzięki uszczelnieniom Metaloflex, firma ElringKlinger jest największym światowym producentem warstwowych metalowych uszczelnień podgłowicowych.
W nowej serii technicznych informacji serwisowych Elring stara się przybliżyć know-how zawarty w tego typu uszczelnieniach.
Rowki półpełne
Rowki półpełne wytwarzają nacisk dwuliniowy. Uszczelniają one obszar, wzdłuż kanałów środka chłodzącego i oleju silnikowego, wzdłuż otworów śrub oraz wokół zewnętrznej krawędzi uszczelki głowicy.
Rowki pełne
Rowki pełne wytwarzają wokół komory spalania, nacisk trójliniowy. Dzięki temu elastycznemu elementowi uszczelniającemu, mamy zapewnione skuteczne uszczelnienie cylindra, w przypadku wysokiego ciśnienia powstającego podczas zapłonu oraz przy dużych dynamicznych drganiach szczeliny pomiędzy głowicą i blokiem silnika.
Warstwy funkcyjne
Te pokryte elastomerem, warstwy ze stali sprężystej, są zaopatrzone w rowki elastyczne.
Warstwa nośna
Główną funkcją warstwy nośnej, jest dopasowanie grubości uszczelki do wymaganych konstrukcyjnie warunków zabudowy w silniku.
Stoper
Dzięki stoperowi, na obwodzie komory spalania, części konstrukcyjne silnika są elastycznie wstępnie naprężane. Wskutek tego, są znacznie redukowane drgania szczeliny pomiędzy głowicą i blokiem
silnika, powodowane siłą gazów spalinowych. Jednocześnie zapobiega się niedopuszczalnym odkształceniom rowków pełnych uszczelki. Po stosowanym w przeszłości stoperze walcowanym na
zimno i spawanym laserowo, przyszła kolej na najnowszą generację: stoper tłoczony.
Komentarze