Firma Denso wprowadziła do swojej oferty nowe produkty w ramach programu części układów klimatyzacji dla rynku wtórnego. Są to osuszacze, przełączniki ciśnienia i zawory rozprężne.
Denso dla układów klimatyzacji
Denso uzupełniło program części układów klimatyzacji, na który do tej pory składały się sprężarki i skraplacze. Program rozszerzono o nowe linie części, które obejmują 285 numerów katalogowych osuszaczy, 70 przełączników ciśnienia i 100 zaworów rozprężnych.
Nowe produkty DENSO znajdą zastosowanie między innymi w pojazdach takich marek, jak: VW, Audi, Seat, Skoda, BMW, BMW Mini, Mercedes, Alfa Romeo, Lancia, Fiat, Citroen, Renault, Nissan, Toyota, Lexus, Mitsubishi, Suzuki, Subaru, Saab, Volvo, Hyundai, Ford, Jaguar, Land Rover, Rover, Daewoo, Chrysler, Jeep, John Deere, Case, Man, DAF, Scania, Claas, Caterpillar, New Holland oraz Iveco.
W zależności od konstrukcji, układ klimatyzacji wyposażony jest albo w osuszacz, albo w zbiornik akumulacyjny. Ich funkcje są zasadniczo takie same, z tym wyjątkiem, że osuszacz – zamontowany po stronie wysokiego ciśnienia – oddziela gaz, a zbiornik akumulacyjny, instalowany po stronie niskiego ciśnienia – ciecz.
Osuszacz i zbiornik akumulacyjny zawierają desykant (środek osuszający), który absorbuje wodę szkodliwą dla układu klimatyzacji. Jeśli do systemu przedostanie się woda, spowoduje wzrost ciśnienia i wysokie obciążenie termiczne sprężarki, zmniejszy wydajność chłodzenia i przyczyni się do korozji elementów metalowych; może również zablokować (zamrozić) zawór rozprężny.
Nasycony wilgocią desykant może ulec uszkodzeniu, powodując poważne zatory w poszczególnych komponentach układu. Mogą one skutkować zatkaniem zaworu rozprężnego i doprowadzić do przedwczesnej awarii sprężarki. Dlatego też osuszacz musi być okresowo wymieniany, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Jeśli układ klimatyzacji był pusty lub został otwarty, zawsze należy wymienić osuszacz lub zbiornik akumulacyjny – nawet jeśli został on otwarty tylko po to, by wymienić uszczelkę o-ring. Wynika to z faktu, że materiał osuszający, który jest przeznaczony do jednokrotnego montażu, nasyca się wilgocią podczas kontaktu z powietrzem z zewnątrz.
W ofercie Denso znajduje się obecnie 70 numerów katalogowych przełączników (czujników) ciśnienia. Urządzenie to chroni komponenty biorące udział w obiegu czynnika chłodniczego przed zbyt wysokim lub niskim ciśnieniem tego czynnika.
Czujnik ciśnienia wysyła również sygnał do jednostki sterującej, która w oparciu o dostarczone informacje oblicza szerokość impulsu PWM potrzebnego do sterowania zaworemelektromagnetycznym, który kontroluje wydajność sprężarki.
Zawór rozprężny powoduje gwałtowne rozprężanie czynnika chłodniczego poprzez wstrzyknięcie czynnika chłodniczego o wysokiej temperaturze i ciśnieniu przez mały otwór. W efekcie następuje zmiana stanu skupienia czynnika chłodniczego, który z postaci ciekłej przechodzi w gazową i tworzy mgiełkę o niskiej temperaturze i niskim ciśnieniu.
Zawór rozprężny reguluje ilość czynnika chłodniczego w zależności od temperatury przegrzewu gazu na wylocie parownika. W rezultacie utrzymywane są warunki, w których następuje zmiana stanu skupienia czynnika chłodniczego (parowanie), by do sprężarki przedostawał się wyłącznie gaz.
Jeżeli układ klimatyzacji nie emituje chłodnego powietrza lub emituje go niewiele, zawór rozprężny może być zatkany lub uszkodzony. Tego typu usterki zawsze powinny być sprawdzane przez profesjonalnych serwisantów układu klimatyzacji, ponieważ mogą one spowodować blokadę płynu w sprężarce, co skończy się dla właściciela samochodu kosztowną naprawą.
Komentarze