Sportowe tarcze hamulcowe Mikoda

23 maja 2013, 5:27

Sportowe tarcze hamulcowe serii GT firmy Mikoda wykonane są z żeliwa szarego o specjalnie dobranym składzie chemicznym. Pozwala to na zwiększenie odporności termicznej i mechanicznej takiej tarczy.

Tarcze GT firmy Mikoda

Mikoda GT SpaW momencie gdy kierowca naciska na pedał hamulca, energia kinetyczna samochodu zamieniana jest na energię cieplną, której następstwem jest wzrost temperatury tarczy hamulcowej i pozostałych elementów układu. Ilość wydzielanej energii zależy od masy pojazdu i intensywności hamowania. Tarcze mają pewną pojemność cieplną. Po osiągnięciu określonej temperatury dalszy odbiór ciepła przez materiał i skuteczność hamowania drastycznie spada. Praca elementów ciernych w takich warunkach może doprowadzić do nadmiernego ich zużycia, a nawet zniszczenia. Aby do tego nie doszło, tarcze hamulcowe powinny być dobrze chłodzone. Właśnie dlatego produkowane są tarcze nawiercane i nacinane serii GT.

Otwory i nacięcia w powierzchni ciernej powodują szybsze chłodzenie tarczy, a na skutek działania siły odśrodkowej szybciej usuwają gazy i pyły powstające podczas hamowania. Tarcze nacinane charakteryzują się wyżłobionymi rowkami na powierzchni trącej, co zapobiega mi.in. powstawaniu efektu fadingu, czyli gromadzeniu się gazów pomiędzy tarczą a okładzinami. Dodatkową zaletą takich tarcz jest fakt, iż nacięcia przerywają warstewką wody tworzącą się podczas jazdy na mokrej nawierzchni zwiększając skuteczność hamulców a także pozwalają na odprowadzenie pary wodnej.

Mikoda GT IndyFirma Mikoda produkuje trzy wersje tarcz sportowych: GT, GT Indy, GT SPA.

Tarcze w wersji GT nadają się do ostrej sportowej jazdy, tarcze GT- INDY i GT- SPA polecane są tak samo do normalnej eksploatacji jak i do jazdy bardzo dynamicznej i agresywnej, jak również w trudnych warunkach np. w terenie górzystym.

Proces produkcyjny tarcz GT zaczyna się w dziale konstrukcyjnym. W zależności od średnicy tarczy dobierana jest ilość otworów i nacięć tak, aby nie obniżyć wytrzymałości tarczy. W przypadku tarcz litych nie ma problemu z rozmieszczeniem otworów natomiast w przypadku tarczy wentylowanej rozmieszczenie otworów musi być takie, aby umiejscowione były pomiędzy żebrami.

Mikoda GTDokładny program obróbczy opracowuje informatyk. Następnie program jest transmitowany do centrum obróbczego CNC, gdzie są wiercone otwory i frezowane nacięcia. Kolejnym etapem jest lakierowanie łba i rantów tarczy oraz wygrzewanie tarcz w specjalnych piecach przez 12 godzin, aby usunąć ewentualne naprężenia. Po tej operacji następuje ostateczna kontrola jakości i po konserwacji tarcze są pakowane i wędrują do magazynu, skąd są dystrybuowane do klientów firmy.

Opublikowane przez: Redakcja
Artykuł przygotowany przez firmę ATM Mikoda

Dowiedz się więcej

Bębny i tarcze Mikoda – szczegóły produkcji
Bębny i tarcze Mikoda – szczegóły produkcji

W jednym z niedawno publikowanych artykułów został opisany proces produkcji odlewu na tarcze i bębny hamulcowe w odlewni Mikoda w Blachowni k. Częstochowy. W dzisiejszym artykule prezentujemy etap produkcji tarcz i bębnów ,,na gotowo”. Obróbka i wiercenie Zobacz proces produkcji odlewu na tarcze i bębny hamulcowe w odlewni Mikoda w Blachowni k. Częstochowy. Gotowe odlewy […]

Proces powstawania tarcz i bębnów Mikoda
Proces powstawania tarcz i bębnów Mikoda

ATM Mikoda to prywatna firma rodzinna powstała w 1981 r. Produkuje tarcze i bębny hamulcowe do samochodów osobowych i dostawczych oraz inne elementy z żeliwa dla przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie jest największym polskim producentem tarcz i bębnów hamulcowych na rynek wtórny. Wyroby Mikoda to produkt całkowicie polski i nie mający nic wspólnego z częściami importowanymi, szczególnie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!