Przedsiębiorcy, którzy zakupią pierwszą kasę fiskalną, mają możliwość skorzystania z ulgi. Zgodnie z przepisami, mogą odzyskać nawet do 90 % ceny urządzenia, jednak nie więcej niż 700 zł. Istnieją jednak przypadki, w których kwotę tę należy zwrócić. Zostały one określone w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT.
Ulga na zakup pierwszego urządzenia fiskalnego pozwala znacząco obniżyć koszty rozpoczęcia rejestracji sprzedaży.
– „Właściciele warsztatów samochodowych i punktów wulkanizacji powinni jednak zdawać sobie sprawę z tego, że jeśli w okresie 3 lat od daty zafiskalizowania kasy zaprzestaną stosowania jej lub nie zlecą w odpowiednim terminie obowiązkowego przeglądu technicznego, będą musieli zwrócić odzyskaną kwotę. Konieczność ta wystąpi również w przypadku naruszenia warunków związanych z samym odliczeniem” – wyjaśnia Artur Foss, ekspert Polskiego Centrum Kas Fiskalnych.
Naruszenie procedur związanych z odzyskaniem ulgi
Możliwość skorzystania z ulgi jest ściśle związana z przestrzeganiem procedur towarzyszących rozpoczęciu rejestracji sprzedaży.
– „Duże znaczenia ma w tym przypadku pierwszy krok, czyli zawiadomienie Urzędu Skarbowego o planowanej liczbie kas i miejscach ich zainstalowania. Zgłoszenia należy dokonać najpóźniej jeden dzień przed rozpoczęciem ewidencji. Urządzenie rejestrujące powinno również zostać wprowadzone w tryb fiskalny, a o wykonaniu tej czynności, w terminie do 7 dni, należy poinformować Urząd Skarbowy” – przypomina Foss.
Jeśli przedsiębiorca skorzysta z ulgi na zakup kasy fiskalnej, a następnie zostanie wykryte, że nie przestrzegał procedur, np. terminu zawiadomienia US o planowanej liczbie urządzeń i miejscach ich zainstalowania, będzie zmuszony zwrócić uzyskaną kwotę.
Zaprzestanie korzystania z kasy fiskalnej
Zaprzestanie używania urządzenia rejestrującego może wystąpić w kilku przypadkach. Należy jednak podkreślić, że w każdym z nich nie będą miały znaczenia przyczyny przerwania rejestrowania obrotu. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, jeżeli w okresie 3 lat od daty instalacji kasy firma – zaprzestanie działalności, otworzy likwidację, ogłosi upadłość, sprzeda przedsiębiorstwo lub zakład (oddział), a następca prawny nie będzie prowadzić handlu na rzecz osób fizycznych – wystąpi obowiązek zwrotu otrzymanej ulgi.
Co w przypadku zawieszenia działalności?
Zawieszenie działalności gospodarczej może trwać od 30 dni do 24 miesięcy i nie jest równoznaczne z jej zaprzestaniem. Z możliwości takiej może skorzystać każdy przedsiębiorca wpisany do CEIDG (jeżeli nie zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę). Samo wstrzymanie funkcjonowania firmy nie skutkuje jeszcze koniecznością zwrotu uzyskanej ulgi.
– „Rozstrzygająca w takiej sytuacji będzie suma okresów użytkowania kasy – przed zawieszeniem działalności i po jej wznowieniu. Jeśli czas ten wyniesie więcej niż 3 lata, podatnik nie zostanie zobligowany do zwrotu odliczenia” – tłumaczy ekspert PCKF.
Brak wykonania przeglądu technicznego w odpowiednim terminie
Mechanicy i wulkanizatorzy, którzy korzystają z kas fiskalnych, muszą pamiętać o zlecaniu przeglądów technicznych swoich urządzeń nie rzadziej niż co dwa lata. Konserwacji i ewentualnej naprawy może dokonać jedynie uprawniony do tego serwisant, ale dotrzymanie terminu jest obowiązkiem przedsiębiorcy. Ulgę otrzymaną przy zakupie pierwszej kasy fiskalnej będzie trzeba zwrócić, jeśli przegląd techniczny nie zostanie przeprowadzony w odpowiednim czasie.
Komentarze