Części najczęściej homologowane – dane PIMOTu

, 21 maja 2013, 10:29

Przemysłowy Instytut Motoryzacji prowadzi badania homologacyjne części motoryzacyjnych. Jakie części według obecnie obowiązującego prawa należy homologować? Okazuje się, że nie jest to proste do określenia.

Homologacja części

Funkcjonujący w Unii Europejskiej oraz krajach, które przystąpiły do porozumienia genewskiego z 1958 roku, system homologacji ma na celu zapewnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przemysłowy Instytut Motoryzacji na mocy stosownych notyfikacji współuczestniczy w realizacji tego celu. Od wielu lat świadczy usługi badawcze i inspekcyjne w zakresie homologacji typu pojazdu, wyposażenia lub części.

Aby otrzymać homologację na daną część, producenci zgłaszają się do Instytutu. Tam produkt przechodzi odpowiednie badania i procedury. Potwierdzenie zgodności z normami świadczy zawsze na korzyść producenta. W obowiązujących przepisach prawnych nie ma jednak dokładnego wykazu części, które powinny posiadać homologację. Ramy prawne obowiązującego w Polsce systemu homologacji są wynikiem wdrożenia właściwych dyrektyw, rozporządzeń i regulaminów EKG ONZ. Przepisy te nie są całkowicie precyzyjne:

– ,,Przepisy prawne obowiązujące w homologacji nie zawsze precyzyjnie wskazują nazwę części lub wyposażenia. Typowym przykładem jest Regulamin EKG ONZ 10, który tylko ogólnie określa co podlega homologacji.  Podobnie jest z wyrobami podlegającymi oznaczeniu znakiem CE, sporadycznie występującymi w pojazdach (np. radio samochodowe).
Nie ma ogólnie dostępnego wykaz wyrobów podlegających oznaczeniu CE. Dyrektywy tzw. nowego podejścia, określające wymagania zasadnicze tematycznie odnoszą się do grupy wyrobów, nie precyzując szczegółów (wykazu)." – powiedział Roman Nadratowski, Kierownik Ośrodka Jakości PIMOT.

Opinię co do konieczności homologacji danego wyrobu PIMOT wystawia często dopiero po zapoznaniu się z dokumentacją (katalogiem) części dostarczoną przez producenta. Sytuacje może ulec zmianie w najbliższym czasie. Już w czerwcu 2013 r. wejdzie w życie nowa ustawa regulująca kwestię homologacji części.

Przedstawiony wykaz, zawiera części najczęściej zgłaszane do homologacji wydawanych przez PIMOT. Jest to zasadniczy, ale nie zamknięty obszar homologowanych części i wyposażenia pojazdu.

Zobacz wykaz części homologowanych przez PIMOT

Dowiedz się więcej

„SDCM zmobilizowało środowisko motoryzacyjne” – wywiad z Alfredem Franke, Prezesem SDCM
„SDCM zmobilizowało środowisko motoryzacyjne” – wywiad z Alfredem Franke, Prezesem SDCM

W czerwcu 2013r. wejdzie w życie ustawa regulująca kwestię homologacji części. W jej pierwotnym projekcie znajdowały się bardzo niekorzystne dla niezależnego rynku motoryzacyjnego i konsumentów zapisy. Na szczęście dla branży i kierowców, dzięki konsultacjom decydentów z przedstawicielami SDCM, udało się wspólnie wypracować odpowiednie regulacje prawne, które zadbają o bezpieczeństwo, jednocześnie nie zagrażając uczciwie działającym przedsiębiorcom. […]

Koniec handlu częściami bez homologacji?
Koniec handlu częściami bez homologacji?

Komisja Infrastruktury wniosła do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Najważniejszym fragmentem projektu jest zwiększenie uprawnień Inspekcji Handlowej. Będzie ona mogła skutecznie karać za handel częściami nieposiadającymi homologacji. Ustawa regulującą kwestię kontroli części w zakresie wymaganej homologacji Na stronie 3. druku sejmowego nr 1183 ,,o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Mumin, 9 listopada 2018, 8:49 0 0

"Nie ma ogólnie dostępnego wykaz wyrobów podlegających oznaczeniu CE". Czyli każdy urzędnik może interpretować to jak chce. Paranoja!

Odpowiedz