Przemysłowy Instytut Motoryzacji prowadzi badania homologacyjne części motoryzacyjnych. Jakie części według obecnie obowiązującego prawa należy homologować? Okazuje się, że nie jest to proste do określenia.
Homologacja części
Funkcjonujący w Unii Europejskiej oraz krajach, które przystąpiły do porozumienia genewskiego z 1958 roku, system homologacji ma na celu zapewnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przemysłowy Instytut Motoryzacji na mocy stosownych notyfikacji współuczestniczy w realizacji tego celu. Od wielu lat świadczy usługi badawcze i inspekcyjne w zakresie homologacji typu pojazdu, wyposażenia lub części.
Aby otrzymać homologację na daną część, producenci zgłaszają się do Instytutu. Tam produkt przechodzi odpowiednie badania i procedury. Potwierdzenie zgodności z normami świadczy zawsze na korzyść producenta. W obowiązujących przepisach prawnych nie ma jednak dokładnego wykazu części, które powinny posiadać homologację. Ramy prawne obowiązującego w Polsce systemu homologacji są wynikiem wdrożenia właściwych dyrektyw, rozporządzeń i regulaminów EKG ONZ. Przepisy te nie są całkowicie precyzyjne:
– ,,Przepisy prawne obowiązujące w homologacji nie zawsze precyzyjnie wskazują nazwę części lub wyposażenia. Typowym przykładem jest Regulamin EKG ONZ 10, który tylko ogólnie określa co podlega homologacji. Podobnie jest z wyrobami podlegającymi oznaczeniu znakiem CE, sporadycznie występującymi w pojazdach (np. radio samochodowe).
Nie ma ogólnie dostępnego wykaz wyrobów podlegających oznaczeniu CE. Dyrektywy tzw. nowego podejścia, określające wymagania zasadnicze tematycznie odnoszą się do grupy wyrobów, nie precyzując szczegółów (wykazu)." – powiedział Roman Nadratowski, Kierownik Ośrodka Jakości PIMOT.
Opinię co do konieczności homologacji danego wyrobu PIMOT wystawia często dopiero po zapoznaniu się z dokumentacją (katalogiem) części dostarczoną przez producenta. Sytuacje może ulec zmianie w najbliższym czasie. Już w czerwcu 2013 r. wejdzie w życie nowa ustawa regulująca kwestię homologacji części.
Przedstawiony wykaz, zawiera części najczęściej zgłaszane do homologacji wydawanych przez PIMOT. Jest to zasadniczy, ale nie zamknięty obszar homologowanych części i wyposażenia pojazdu.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Mumin, 9 listopada 2018, 8:49 0 0
"Nie ma ogólnie dostępnego wykaz wyrobów podlegających oznaczeniu CE". Czyli każdy urzędnik może interpretować to jak chce. Paranoja!
Odpowiedz