Przedstawiamy 5 historycznych oraz technicznych ciekawostek na temat bardzo popularnego modelu samochodu. Czy macie z nim własne warsztatowe warsztatowe doświadczenia? Podzielcie się nimi w komentarzach.
Volkswagen Beetle (Garbus) – pięć ciekawostek
1. Volkswagen Beetle był najdłużej produkowanym samochodem w całej historii motoryzacji. Start jego produkcji miał miejsce jeszcze przed wojną – w 1938 r. Ostatnie egzemplarze zjechały z taśm produkcyjnych w roku 2003, w Meksyku. Szacuje się, że w tym czasie wyprodukowano łącznie ponad 21 i pół miliona egzemplarzy. Mimo to, Beetle nie jest najlepiej sprzedającym się autem w historii Volkswagena. Już na początku drugiego tysiąclecia pokonał go Golf.
2. Projektantem popularnego Garbusa był Ferdinand Porsche. Otrzymał on zadanie stworzenia taniego samochodu dla ludu (z niemieckiego Volkswagen) od samego Adolfa Hitlera. To właśnie sławnemu konstruktorowi, kojarzonemu dziś wyłącznie z luksusowymi samochodami, popularny Beetle zawdzięczał chłodzony powietrzem, litrowy silnik typu boxer – o przeciwległych cylindrach. Zawieszenie skonstruowano tak, by każde koło było resorowane niezależnie, wykorzystując drążki skrętne i stabilizatory poprzeczne. Za zatrzymywanie auta odpowiadały hamulce bębnowe. W stosunku do pierwotnej wersji, przez wszystkie lata produkcji modelu, konstruktorzy wprowadzili ponad 78 000 poprawek technicznych.
3. Garbus bazował na czeskiej Tatrze. Wiele rozwiązań zastosowanych w niemieckim aucie dla ludu, jego projektant podpatrzył na prototypowym modelu Tatry V570 z 1933 roku. Nie bez znaczenia pozostawały także spotkania Porsche z projektantem czeskiego wozu, Hansem Jedlinką. Inspiracje były widoczne na pierwszy rzut oka ze względu na bardzo podobne nadwozie. Skopiowano także układ chłodzenia i umiejscowienie oraz osprzęt silnika. Tatra zażądała od Niemców wypłaty odszkodowania za naruszone patenty. Otrzymała je dopiero kilkanaście lat po wojnie. Wcześniej uniemożliwiła to niemiecka inwazja na Czechosłowację oraz związany z nią nałożony na Tatrę przez wodza Rzeszy zakaz produkcji samochodów osobowych.
4. W 1950 r. specjalna edycja Beetle’a otrzymała po raz pierwszy hydrauliczny układ hamulcowy. 21 lat później w zawieszeniu zamontowano kolumny McPhersona z przodu. Wtrysk paliwa i hydropopychacze wprowadzono w 1993 r. Była to ostatnia modyfikacja techniczna tego auta. Garbus był już wówczas produkowany poza terytorium Niemiec (od 1978 r.) – a konkretnie w Meksyku.
5. Dziś Volkswageny Garbusy uchodzą za kolekcjonerski rarytas. Ceny szczególnie dobrze utrzymanych egzemplarzy przekraczają 10 tys. euro. Byłyby zapewne dużo wyższe, gdyby nie fakt, że Garbus był autem powszechnym, produkowanym w wielu egzemplarzach. Najwyższe ceny osiągają wersje limitowane, odmiany sportowe oraz wojskowe. W Polsce, dobrze utrzymanego Garbusa z lat 70. lub 80. można kupić za kilkanaście tysięcy złotych. Co ciekawe, wielu producentów części wciąż ma w ofercie podzespoły do tego pojazdu.
Komentarze