Klasyczna motoryzacja nigdy nie należała do najtańszych. Wybrane samochody z rynku wtórnego bardzo często kosztują dużo więcej niż modele prosto z salonu. Nie jedna z transakcji sprzedaży najrzadszych i najdroższych klasycznych samochodów przeprowadzana jest bez podawania kwot do wiadomości publicznej. Jednak wiele z tych samochodów sprzedaje się na aukcjach, gdzie ich ceny są otwarcie podawane. Jakie samochody były najdroższe w mijającym roku?
Rynek klasyków w dobie niepewności gospodarczej
Zawirowania na rynkach, wysoka inflacja i niepewna sytuacja geopolityczna dotknęła bardziej lub mniej bezpośrednio większą część populacji. Jak się okazuje, amatorzy unikatowych klasycznych samochodów także odczuli kryzys, co wpłynęło na ich decyzje zakupowe. W pierwszej dziesiątce najdroższych samochodów sprzedanych publicznie w 2023, aż 7 posiada ten sam znaczek. Oto lista dziesięciu najdroższych samochodów w 2023 roku.
10. 1962 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta
Listę otwieramy klasycznym samochodem sportowym ze stajni włoskiego producenta z Maranello. To Ferrari zamyka pierwszą dziesiątkę najdroższych samochodów 2023 roku. ponad 60-letni klasyk sprzedany został za kwotę 9,5 miliona dolarów (około 38 milionów złotych).
9. 2002 Mercedes-Benz CLK GTR Roadster
Na miejscu dziewiątym znalazł się wyjątkowy samochód spod znaczka trzyramiennej gwiazdy. Ten wyjątkowy roadster został sprzedany za równowartość niemalże 41 milionów złotych (10,2 miliona dolarów).
8. 2022 Bugatti Chiron Profilée
Klasyczny samochód z 2022? Czy to jakieś nieporozumienie? Nie do końca… Po pierwsze wpisuje się on w kategorię najdroższych samochodów mijającego 2023 roku. Po drugie, a także najważniejsze, jest to, że samochody tej klasy stają się klasykami, wyjeżdżając z fabryki. Unikalność i charakter takich pojazdów jest tak niespotykany, że ciężko jest potraktować je inaczej. Co więcej, Bugatti Chiron w wersji Profilée został wyprodukowany wyłącznie w jednym egzemplarzu. Został on zlicytowany na aukcji RM Sotheby’s za 9,7 miliona euro (ponad 42 miliony PLN).
7. 1957 Jaguar XKSS
Wracamy więc do “prawdziwych” klasyków. Ten model Jaguara z lat 50. wyprodukowano w 16 egzemplarzach. Nie jest on tak rzadki, jak wcześniej wspomniane Bugatti, ale swoją unikatowością przyciąga wielu kolekcjonerów. Egzemplarz sprzedany w bieżącym roku osiągnął zawrotną cenę 13 milionów i 200 tysięcy dolarów (niemal 53 miliony złotych).
6. 1972 Ferrari 312 PB
Jest to kolejny, ale nie ostatni, model Ferrari, który znalazł się na tej liście. Samochód wyścigowy z lat 70., który konkurował m.in. z Porsche 908/03 został sprzedany na licytacji za 12 milionów euro (około 57 milionów PLN w chwili sprzedaży).
5. 1964 Ferrari 250 LM
Ten model Ferrari zaprezentowano podczas targów Paris Motor Show w 1963 roku. Końcówka LM oznacza, że zaprojektowano go z myślą o sławnym na całym świecie wyścigu wytrzymałościowym LeMans. Jeden z 32 egzemplarzy wyprodukowanych w latach 1963-1965 został w tym roku sprzedany za 15,7 miliona $ (przy obecnym kursie jest to równowartość około 63 miliony złotych).
4. 1962 Ferrari 250 GT SWB California Spyder
Dominacja Ferrari na rynku najdroższych samochodów jest niewątpliwa. Model z 1962 to już czwarty, ale nie ostatni samochód z Maranello na liście. Jeden ze 106 samochodów modelu okrzykniętego mianem jednego z najpiękniejszych Ferrari w historii został sprzedany na aukcji za 18 milionów dolarów (72 miliony zł).
3. 2013 Mercedes-AMG Petronas F1 W04
Jedyny bolid F1 znajdujący się na tej liście był prowadzony Lewisa Hamiltona w 14 z 19 wyścigów sezonu 2013. Na aukcji w Las Vegas został on sprzedany za 18,8 miliona dolarów (około 75 milionów PLN).
2. 1967 Ferrari 412P Berlinetta
Po raz kolejny na liście znajdujemy Ferrari. Wyjątkowy egzemplarz z 1967 roku osiągnął cenę 30,2 miliona dolarów (prawie 121 milionów złotych), zajmując tym samym drugie miejsce w rankingu najdroższych samochodów 2023 roku.
1. 1962 Ferrari 330 LM/250 GTO by Scaglietti
Najdroższym samochodem roku i jednocześnie najdroższym Ferrari sprzedanym kiedykolwiek na aukcji okazał się być wyścigowy model z 1962 roku. Ten samochód wyprodukowane wyłącznie w tym jednym egzemplarzu. Stąd też jego wyjątkowa cena opiewająca na 51,7 miliona dolarów ( niespełna 207 milionów złotych).
Pomimo że ceny wyżej wymienionych samochodów są abstrakcyjne, to większość z nich została sprzedana poniżej cen szacowanych. Co więcej, wystawione na aukcję samochody takie jak np. LaFerrari i Ferrari F40 GT nie znalazły nabywców. Dominacja Ferrari w powyższej liście oraz “niskie” ceny sprzedawanych samochodów świadczą o ostrożności dużych graczy i stawianiu na pewną markę, którą dobrze znają.
Komentarze