Polerowanie reflektorów – jak to robić?

30 maja 2022, 11:37

Zmatowiałe albo pożółkłe reflektory to problem, który najczęściej pojawia się w starszych samochodach. Rozwiązaniem jest polerowanie reflektorów. Stosuje się kilka metod, takich jak pasta do polerowania i papiery ścierne o różnej gradacji. Są też skuteczne metody zabezpieczania reflektorów po zabiegu polerowania. Jak polerować reflektory, że osiągnąć dobry efekt?

reflektor polerowanie

Matowe, żółte albo mleczne reflektory przede wszystkim źle wpływają na wygląd zewnętrzny auta. Nie oszukujmy się, auto wygląda na stare i zaniedbane. Jednak wrażenia estetyczne mają znaczenie drugorzędne. Najważniejsze jest bezpieczeństwo jazdy. Nie można mówić o bezpieczeństwie, jeśli auto ma zmatowiałe reflektory.

Dlaczego polerowanie reflektorów jest konieczne, gdy reflektory zmatowieją?

Zmatowiałe, pożółkłe klosze reflektorów nie przepuszczają światła, generowanego przez żarówki samochodowe i odbijanego od odbłyśnika. Powoduje to, że kierowca nie widzi dokładnie obiektów przed sobą, na drodze i na poboczu, po zapadnięciu zmroku.

Sam również jest widziany znacznie gorzej przez innych kierowców.

Często zdarzało się, że kierowcy, ze względu na mniejszą siłę strumienia światła, generowanego przez reflektor, kupowali coraz mocniejsze żarówki. Np. zamiast standardowych 55-watowych żarówek H-7, stosowali 80 – cio lub nawet 100 – watowe. Efekt był taki, że odbłyśnik reflektora ulegał przyspieszonemu wypaleniu. Natomiast poprawa oświetlenia była minimalna.

Polerowanie reflektorów przywraca przejrzystość klosza reflektora, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania mocniejszych żarówek. Polerowanie reflektorów można zastosować także w przypadku kierunkowskazów i innych lamp, zamontowanych w pasie przednim i na bokach auta. Tylne lampy nie wymagają polerowania.

Zmatowiałe klosze reflektorów

Dlaczego klosze reflektorów matowieją?

Klosze współczesnych reflektorów są wyprodukowane z tworzywa, które jest formowane na gorąco. Każdy producent ma swój własny “przepis”. Jednak najczęściej stosowanym materiałem jest utwardzony poliwęglan. Od strony zewnętrznej reflektory są zabezpieczone warstwą specjalnego lakieru bezbarwnego, który chroni ich powierzchnie przed zarysowaniami.

Dlaczego klosze reflektorów matowieją, żółkną albo stają się mleczne?

  • W trakcie jazdy uderzają w nie ziarenka piasku i inne zanieczyszczenia, które najpierw uszkadzają lakier na powierzchni reflektora, a następnie powodują matowienie samego klosza.
  • Promieniowanie słoneczne i ultrafioletowe ma również wpływ na matowienie kloszy.

Polerowanie reflektorów – sposób na odzyskanie przejrzystości

Polerowanie reflektorów to najtańsze rozwiązanie, które pozwala przywrócić pełną przejrzystość kloszy. Pozwala to na odzyskanie ładnego wyglądu i pełnej funkcjonalności reflektora. Nie trzeba kupować nowych reflektorów, które nie należą do tanich.

  • Polerowanie reflektorów można wykonać samodzielnie, ale zlecić je w warsztacie, zajmującym się naprawą lamp.
  • Do polerowania można zastosować gotowe środki, takie jak pasta do polerowania reflektorów. Dzięki pastom można osiągnąć błyskawiczny efekt, bez konieczności stosowania narzędzi. Jednak nie jest on trwały.
  • Profesjonalne polerowanie reflektorów wymaga czasu i odpowiednich materiałów. Po zakończonej pracy stosuje się metody zabezpieczeń, które mają na celu długotrwałe utrzymanie efektu.

Polerowanie reflektorów – domowe sposoby

Są też domowe sposoby na polerowanie reflektorów. Są często polecane na forach. Jednak są one niezbyt skuteczne i nie warto ich stosować.

Jeden z często polecanych domowych sposobów na polerowanie reflektorów, to stosowanie pasty do zębów. O wiele lepszy efekt można uzyskać przy użyciu specjalnej pasty do reflektorów. Albo stosując gotowy zestaw do polerowania reflektorów.

Polerowanie reflektorów – metody

Są dwie najlepsze metody polerowania reflektorów. Szybka, ale nietrwała i metoda wymagająca, ale trwała.

Polerowanie reflektorów – metoda szybka i nietrwała

Co jest potrzebne?

  • Pasta do polerowania reflektorów. Zawiera drobinki ścierne, z dodatkami, ułatwiającymi ich rozprowadzenie na powierzchni klosza.
  • Ściereczka bawełniana albo z mikrofibry.
  • Ciepła woda z płynem do mycia naczyń, albo woda i odtłuszczacz.

Można zastosować:

  • Pad polerski na polerce elektrycznej, wiertarce albo wkrętarce.
  • W tym przypadku potrzebne będą jeszcze: taśma malarska, izolacja albo taśma klejąca. Po co? Należy okleić całe otoczenie reflektora, aby w trakcie pracy nie uszkodzić lakieru wokół reflektora.

Jak przebiega praca? Klosz reflektora należy umyć i odtłuścić. Po wyschnięciu nakłada się na niego pastę do polerowania i poleruje ruchami z góry na dół i na boki, aż do uzyskania efektu przezroczystości. Przy ręcznym polerowaniu trzeba poświęcić ok. 15 minut na reflektor, przy stosowaniu sprzętu elektrycznego – 5 minut. Trwałość pracy – do dwóch miesięcy.

Reflektor samochodowy

Polerowanie reflektorów – metoda długa, ale trwała

Co jest potrzebne?

  • Papier ścierny o różnych gradacjach, wodny. Albo nakładki na polerkę, wiertarkę lub wkrętarkę.
  • Woda z płynem do mycia naczyń albo odtłuszczacz.
  • Narzędzia do demontażu reflektora.
  • Środki do zabezpieczenia powierzchni reflektora po zakończonej pracy – specjalny lakier albo powłoka ceramiczna.

Jak przebiega praca? Reflektor należy odłączyć i wymontować. Następnie należy go dokładnie umyć i odtłuścić. Po wyschnięciu klosz reflektora poleruje się, stosując papier wodny. Polerowanie również (jak w poprzedniej metodzie) wykonuje się metodą na krzyż, a nie kolistymi ruchami. Dlaczego? Koliste ruchy mogą uszkodzić kształt klosza reflektora, który ma na celu odpowiednie rozpraszanie światła. W trakcie pracy papier i reflektor muszą być płukane wodą.

Stosuje się zazwyczaj papier o gradacji 500, przechodząc do 1500 i 2000, a potem do 3000. Potem należy zastosować krążek polerski i polerować aż do uzyskania pełnej przejrzystości. Po zakończonej pracy reflektor należy odtłuścić i wysuszyć ponownie. Pracę kończy pomalowanie klosza specjalnym lakierem bezbarwnym do kloszy reflektorów. Albo, zamiast lakieru, stosuje się powłokę ceramiczną, którą należy położyć równomiernie i wypolerować.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!