Komisja Europejska podtrzymała swoją propozycję, by nie przedłużać Rozporządzenia GVO po jego wygaśnięciu w 2010 roku. Jako rozwiązanie Komisja sugeruje, że rozporządzenie (EC) N° 2790/1999 spoza sektora motoryzacyjnego, będzie wystarczające dla motoryzacji wraz z przepisami zawartymi w Traktacie Komisji Europejskiej.
Jednakże reprezentanci niezależnego rynku nie mogą zgodzić się ze stanowiskiem Komisji. Stowarzyszenie SDCM utrzymuje, że rozporządzenie GVO gwarantowało prawo wyboru klientom przez tworzenie konkurencji w branży motoryzacyjnej, zatem jego brak wywoła wiele poważnych w skutkach konsekwencji.
Niezależni dystrybutorzy części zamiennych jak i warsztaty samochodowe potrzebują informacji technicznych. Bez rozporządzenia GVO obowiązywać będą tylko ogólne zasady zawarte w art. 81 i art. 82 Traktatu Komisji Europejskiej. „Obrona interesów sektora MSP po wygaśnięciu GVO będzie bardzo kosztowna, ponieważ będzie wymagała wielu opinii prawnych i ocen ekonomicznych co spowoduje, że mali i średni przedsiębiorcy nie podejmą się tego działania. Takie rozwiązanie jest wyraźnie niekorzystne dla sektora MSP” zauważa Prezes Międzynarodowej Federacji Niezależnych Dystrybutorów Części Samochodowych FIGIEFA Knud Sørensen.
W obronie niezależnego rynku zdecydowanie wypowiada się również Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych. “W dystrybucji części zamiennych, niezależne firmy konkurując między sobą oraz z segmentem autoryzowanym przez koncerny samochodowe koncentrują się na dużym wyborze części zamiennych podtrzymując zdrową konkurencję dla dobra klienta. Dlatego też rozwiązania prawne muszą zapewnić nieograniczony dostęp do produktów pochodzących od prawdziwych niezależnych producentów części.”, podkreśla Prezes SDCM Alfred Franke.
Nowa regulacja Euro 5, która wejdzie w życie we wrześniu 2009 roku i obejmie prawo do naprawy tylko nowych typów samochodów. Zatem nie wypełni ona luki dla istniejącego parku samochodowego, czyli prawa do naprawy dla 260 milionów kierowców w Unii Europejskiej, w tym 15 milionów w Polsce.
Podsumowując:
Podtrzymanie propozycji przez Komisję Europejską spowoduje prawne zamieszanie, które nie zapewni zdrowej konkurencji na rynku części motoryzacyjnych, narzędzi i napraw.
Od 2002 roku Rozporządzenie GVO 1400/2002 wprowadziło prawną podstawę dla dystrybucji nowych samochodów, części motoryzacyjnych oraz napraw. Przepisy zawarte w Rozporządzeniu GVO/BER chronią prawo klienta do serwisowania samochodu po przystępnej cenie, od pierwszego dnia posiadania samochodu (włączając w to okres gwarancji) oraz przez cały czas życia pojazdu
Więcej informacji na stronie internetowej www.r2rc.pl
Komentarze