Indeksy na oponach – co oznaczają?

1 kwietnia 2016, 15:01

Dobierając opony do samochodu, musimy zwracać uwagę na znajdujące się na nich symbole i etykiety, ale także indeksy – nośności i prędkości. Jak je czytać?

Na każdej oponie znajduje się charakterystyczny ciąg cyfr i znaków, np. 175/65R13 80T, który dokładnie opisuje właściwości ogumienia, takie jak szerokość opony (175), wysokość profilu (65) oraz średnicę felgi (R13). Na końcu takiego szeregu znajdziemy natomiast indeksy – nośności (np. 80) i prędkości (np. T).

Dlaczego dobór odpowiednich indeksów opon do samochodu jest ważny? Odpowiedź jest prosta – dzięki niemu zakupione ogumienie zapewni bezpieczeństwo, a jazda będzie przyjemnością, a nie pasmem problemów. Jak je dobrać?

– „Koniecznie sprawdźmy instrukcję obsługi naszego samochodu. To jego producent dobiera rozmiar opon i ich indeksy do danego modelu, a nawet do wersji silnikowej czy rodzaju zawieszenia. I to tylko na oponach danego typu nasz samochód został homologowany. To oznacza, że możemy dowolnie zmieniać markę opon, ale musimy trzymać się tych parametrów, które określił producent samochodu w instrukcji obsługi." – wskazuje Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Indeks prędkości informuje o maksymalnej prędkości pojazdu, z jaką może się bezpiecznie poruszać, gdy ma zamontowaną daną oponę. Oznaczony jest najczęściej pojedynczą literą (w niektórych przypadkach, np. opon do samochodów sportowych, mogą być to dwie litery), do której przypisana jest wartość prędkości wyznaczona w kilometrach na godzinę.

Z kolei oznaczany liczbami indeks nośności przedstawia wartość maksymalnego obciążenia jednej opony przy zachowaniu prędkości dopuszczonej przez producenta pojazdu. Wyrażany jest w kilogramach.

Jeśli dobieramy oponę do pojazdu, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi 2 000 kg, a maksymalna prędkość przewidziana przez producenta pojazdu 200 km/h, powinniśmy dobrać opony z indeksem prędkości H oraz indeksem nośności 85 lub innymi, przewidzianymi przez producenta.

Warto pamiętać, że stosowanie opon z indeksami niższymi, niż przewidział producent pojazdu, wiąże się ze znaczącym spadkiem bezpieczeństwa. Opony ze zbyt małym indeksem prędkości lub nośności stwarzają zagrożenie na drodze, gdyż nie są w stanie przenosić obciążeń przewidzianych przez producenta auta. Ponadto nieprawidłowo się odkształcają i szybciej zużywają. Mają też gorszą przyczepność i mogą np. wystrzelić podczas jazdy.

– „Polskie prawo zakazuje używania opon z indeksami niższymi, niż przewidział producent pojazdu. Miejmy na uwadze, że może to zostać sprawdzone podczas kontroli drogowej oraz przez ubezpieczyciela w razie wypadku."  – dodaje Piotr Sarnecki.

Dowiedz się więcej

Rośnie polska produkcja opon
Rośnie polska produkcja opon

Branża oponiarska w Polsce to nie tylko rynek sprzedaży. W naszym kraju działają fabryki największych producentów opon, które w 2015 r. wyprodukowały ponad 36 milionów opon. Jednocześnie zatrudnienie w nich wzrosło o 5,5 procent. W 2015 roku firmy zrzeszone w Polskim Związku Przemysłu Oponiarskiego przeznaczyły na rozwój w naszym kraju prawie 319 milionów złotych. Polski […]

Więcej sprzedanych opon w 2015 roku
Więcej sprzedanych opon w 2015 roku

Na polskim rynku w 2015 roku sprzedało się więcej opon niż rok wcześniej. Wzrost sprzedaży zanotowano zarówno w segmencie opon osobowych, jak ciężarowych. W porównaniu do 2014 roku, wyniki poprawiły się o 1 proc. w kategorii opon osobowych i 3 proc. – w kategorii opon ciężarowych. Rosnąca popularność SUV-ów przekłada się na duży wzrost sprzedaży […]

Europejska inauguracja kampanii TyreAWARE 2016
Europejska inauguracja kampanii TyreAWARE 2016

Stowarzyszenie producentów opon w całej Europie rozpoczęło dzisiaj kampanię TyreAWARE. Projekt ten ma na celu podniesienie świadomości o najlepszych praktykach i procedurach dbania o opony, ich przechowywania oraz trwałości użytkowej i jest skierowany do sprzedawców opon, kierowców i instytucji zajmujących się bezpieczeństwem ruchu. Kampania TyreAWARE opracowana została we współpracy z Europejskim Stowarzyszeniem Producentów Opon i […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!