Z okazji XVI Międzynarodowej Konferencji poświęconej wodorowi jako źródłu energii (odbywającej się w Lyonie w dniach 13 – 16 czerwca 2006), koncern Renault przedstawił stan zaawansowania swoich prac badawczych nad ogniwami paliwowymi.
Przedstawione elementy obrazują przyjęte przez Renault rozwiązanie wykorzystania wodoru w motoryzacji w oparciu o urządzenie do reformacji. Technologia ta pozwala na produkcję wodoru w samochodzie w ilości uzależnionej od potrzeb, eliminując tym samym problem składowania wodoru pod bardzo wysokim ciśnieniem lub w niskiej temperaturze. Rozwiązanie to, nad którym Renault pracuje od 2002 roku w ramach aliansu z Nissanem oraz współpracy z Nuvera Fuel Cells, pozwala również uniezależnić się od terminu uruchomienia sieci dystrybucji wodoru.
Rozwiązanie opiera się na czterech elementach:
– Urządzeniu do reformowania (tzw. reformer), które zamienia paliwo płynne w reformowane, o dużej zawartości wodoru, umożliwiające pracę ogniwa paliwowego. Operacja obejmuje sześć etapów.
Pierwszy – kraking – polega na rozerwaniu długich łańcuchów węglowodorów na krótsze łańcuchy : wodoru, wody, węgla, itd. Pięć pozostałych etapów to procesy oczyszczania, mające na celu uzyskanie gazu dostosowanego do wymogów ogniwa paliwowego.
– Ogniwo paliwowe wytwarza prąd poprzez reakcję łączenia wodoru i tlenu. Produktem tej elektrochemicznej reakcji jest wyłącznie woda, która jest przesyłana do obiegu zamkniętego w reformerze, który potrzebuje wody do pracy. Reformer również wytwarza wodę, która także jest odprowadzana do obiegu zamkniętego.
– Silnik elektryczny zasilany prądem wytwarzanym przez ogniwo paliwowe po jego uzyskaniu odpowiedniego napięcia w przetwornicy.
– Zbiornik wielopaliwowy. Reformer może pracować zarówno na benzynę, jak i na olej napędowy czy etanol, zbiornik został więc dostosowany do różnych rodzajów paliwa. Rozwiązanie to zostało wybrane, aby ograniczyć wątpliwości związane z dostępnością paliw w przyszłości. Co więcej użytkownik ma możliwość wyboru paliwa w zależności od jego dostępności lub ceny.
9 lutego 2006, podczas prezentacji „Kontraktu Renault 2009”, grupa potwierdziła, że trwają prace nad przygotowaniem kompleksowej oferty alternatywnych technologii, do których należy ogniwo paliwowe.
W trakcie realizacji planu koncern Renault będzie testował we Francji pojazdy wyposażone w ogniwa paliwowe, oparte na zaawansowanych technologiach opracowanych w ramach aliansu z Nissanem.
Komentarze