Grupa Renault otrzymała drugą nagrodę Entreprises & Environnement 2005 w kategorii „Ekoprodukt na rzecz zrównoważonego rozwoju” za ekologiczny projekt deski rozdzielczej Modusa. Producent został nagrodzony za uwzględnienie aspektu recyklingu w procesie projektowym samochodu. Deska rozdzielcza Modusa jest przykładem podejścia promowanego przez Renault zmierzającego do zwiększenia recyklingu, wykorzystania materiałów pochodzących z odzysku i kontroli stosowanych materiałów. Nagroda została przekazana 29 listopada 2005 przez Nelly Ollin, Minister Ekologii i Zrównoważonego Rozwoju podczas Targów Pollutec.
Nagroda ta jest przyznawana za produkt lub usługę, którego koncepcja uwzględnia wymagania zrównoważonego rozwoju: opłacalność ekonomiczną, zyski społeczne i korzyści dla środowiska.
Konstruktorzy Renault, zaprojektowali deskę rozdzielczą Modusa z uwzględnieniem potrójnego celu w zakresie ochrony środowiska: wykorzystania materiałów pochodzących z odzysku, większej przydatności do recyklingu po wycofaniu pojazdu z eksploatacji oraz kontroli składu stosowanych materiałów.
Deska ta zawiera największą ilość materiałów pochodzących z odzysku, jaka kiedykolwiek została wykorzystana w części wykonanej z tworzywa sztucznego w przemyśle samochodowym. Zawiera 4 kg tworzyw z odzysku, czyli połowę całkowitej masy tego elementu. Deska rozdzielcza Modusa została zaprojektowana przez Dyrekcję ds. inżynierii samochodowej Renault wspólnie z producentem wyposażenia Visteon przy współpracy C2P – firmy wyspecjalizowanej w recyklingu, której rolą było uzyskanie specjalnego materiału pochodzącego z odzysku. W pełni odpowiada założeniom technicznym Renault w zakresie trwałości i bezpieczeństwa w przypadku zderzenia czołowego. W Modusie zastosowano łącznie niemal 18 kg tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Zostały one wykorzystane w różnych elementach pojazdu: ekranach nadkoli, osłonie podsilnikowej, osłonach tylnego zawieszenia i koła zapasowego.
Wysoki współczynnik recyklingu deski rozdzielczej Modusa wynika z zastosowanych materiałów, takich jak polipropylen, dla którego istnieje sprawnie działająca, dobrze rozwinięta sieć recyklingu o wysokich mocach przerobowych.
W procesie projektowym Renault i Visteon postawili również na jednorodne materiały (należące do tej samej rodziny związków chemicznych), co upraszcza sortowanie i ponowne ich wykorzystanie w charakterze surowca. Każda część posiada oznaczenie informujące o składzie.
Komentarze